angående avlivning?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hugin
    • December 2005
    • 499

Är det ett bra avlivnings sätt att skjuta ihjäl fisken med en luftpistol? Den dör ju direkt och man slipper kapa av huvet.
    "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
    Winston Churchill

Kommentar

• Birgitta W
      • October 2005
      • 2764

Ursprungligen postat av Hugin
      Är det ett bra avlivnings sätt att skjuta ihjäl fisken med en luftpistol? Den dör ju direkt och man slipper kapa av huvet.
      Är det bara jag som känner att det börjar spåra ur nu...???
      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

Min zoon :
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

Kommentar

• Raven
        • February 2005
        • 15385

luftpistol låter väldigt vanskligt.
        dels rör sej fisken sen bör man ju ha viss kännedom om anatomin så man träffar rätt.
        näå då är allt en hammare bättre.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Nils Holmström
          • November 2004
          • 2195

Ursprungligen postat av Hugin
          Nej, det är ett dålitg sätt eftersom du inte vet var i huvudet du träffar fisken. En människa tillexmepl dör ju inte om du skjuter den genom munnen eller käken, och även skott genom hjärnan kan man överleva.

Något man däremot alltid dör av är om huvudet skiljs från kroppen, och därför är det i princip det ända acceptabla sättet att avliva fisk på.
          (det fins även något gift som är godkänt tror jag, men jag vet inte vad det heter)
          222 liter Malawi

Kommentar

• Raven
            • February 2005
            • 15385

Ursprungligen postat av Nils Holmström
            (det fins även något gift som är godkänt tror jag, men jag vet inte vad det heter)
            nejliksolja ???

hitta detta på ciklid.se
            Helt oacceptabla metoder

Följande avsnitt handlar om allt som du inte skall göra. Avlivningen är en sista barmhärtighetsåtgärd, men många har nog mot sin vilja gjort sig skyldiga till mer eller mindre grovt djurplågeri.

Ett exempel, som inte är med i den artikel där upplysningarna har hämtats, har jag själv hört från en före detta medlem. Han hade några stora ciklider, några Geophagus, som han inte kunde bli av med eftersom de led av olika väl synliga fel. Vår vän, som jag kallar honom eftersom han är en snäll och välmenande människa, ville därför avliva sina fiskar. Med den avsikten kokade han upp vatten i en panna på spisen. I det kokande vattnet släppte han ned de stackars fiskarna. "Det bankade ganska hårt i locket", berättade han. Ja, det tror jag det! Ett par MINUTER senare var de döda, men vilka minuter!!! Om fiskar kan komma till helvetet, så måste det vara i form av en kokande gryta.

Ur samma skräckkabinett nämner T.F.H. den sorgligt utbredda metoden att hälla kokande vatten över fisken. "Det dör den av", säger de naiva. Ja, visserligen, men först efter en mycket smärtsam brännskada. Återigen ett helt meningslöst lidande!

I USA, men förhoppningsvis inte här, brukar somliga helt enkelt plocka upp fisken ur vattnet, för "utan vatten dör den". Det är nog rätt, men det är också det enda man vet. Några fiskar dör nästan omgående, men andra, som t.ex. malar, klarar sig ofta flera timmar utan vatten. De sista timmarna, de som ligger utanför toleransgränsen, blir en enda lång utdragen dödskamp. Det var ju just detta som man vill bespara fisken!

Slutligen har vi W.C. metoden. Den går ut på att spola ned fisken i denna inrättning som inte hyser många levande fiskar. Fisken slutar visserligen sin bana innan den hamnar i Århusbukten, men hur var resan? Fisken kommer levande ned i det kalla vattnet. Har den tur dör den av kylan, men ofta går färden ner i kloaken så snabbt att den lever när den kommer dit. I kloaken är den en exotisk miljö med massor av gifter. Där dör den till slut långt om länge, men varför utsätta den för denna plåga?

ogillar frysmetoden själv
            Acceptabla metoder

Den hårdslående metoden går i sin enkelhet ut på att man tar upp fisken, lägger den i en plastpåse utan vatten och slår den HÅRT mot ett HÅRT underlag. Man skall slå till så att fisken dör vid det första slaget. När det gäller stora fiskar kan man också ta fisken i stjärten och slå den direkt mot ett hårt underlag. Med bägge teknikerna gäller det att döden inträffar ögonblickligen, fisken får inte registrera smärta. Slaget skall förstås utdelas direkt efter uppfångandet - och så måste du naturligtvis träffa rätt! Om man vill bevara fisken intakt för obduktion kan avlivningen ske genom att fisken släpps ned i en skål med 5% formalinlösning.

Frysmetoden går ut på att fisken släpps ned i en skål med vatten som sedan stoppas in i frysen. Eftersom fiskar är växelvarma, kommer kroppstemperaturen att falla i takt med vattnets. Döden inträffar stilla och lugnt vid ca 5 C. Fördelen med denna metod är att du har fisken intakt för obduktionen. En annan fördel med formalin- och frysmetoderna är att de inte kan gå snett.

De rena snittmetoderna är snabba när en van hand hanterar kniven. Man tar en skarp kniv och skär av huvudet med ett hårt, precist snitt. Man skall inte behöva skära två gånger. Knivens blad skall vara kraftigt och vasst. Kom ihåg att underlaget måste vara hårt.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Hugin
              • December 2005
              • 499

Men frys-metoden är värre än ett skot i huvudet! Den kommer ju att vara vid medvetande när den dör.
              "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
              Winston Churchill

Kommentar

• Nils Holmström
                • November 2004
                • 2195

Njae, tevksamt. Skjuter du av halva skallen på en fisk och den INTE dör, lär det ju vara mer traumatiskt än att långsamt kylas ner. När fisken kyls ner stannar ju de biologiska processerna långsamt av och fisken "somnar" sannolikt in ganska lungt.
                222 liter Malawi

Kommentar

• batski
                  • October 2004
                  • 8891

Ursprungligen postat av minimunk
                  Nej visst är vi inte naturliga. Vi är snällare än naturen. På många ställen i naturen så äter djuren av offret medans det lever. Vi dödar åtminstonde räkan innan.
                  Så du tycker att det är snällare att koka räkan/hummern levande än att äta den medans den lever? Hmm...

I vissa italienska städer är det numera förbjudet att koka humrar levande.

Ursprungligen postat av minimunk
                  Håller fullständigt med. Ät inte djurens mat!
                  Nej just det, låt djuren äta människornas mat istället och döda dem sen
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• smurfmats
                    • February 2003
                    • 3538

Ursprungligen postat av Pechvogel
                    jo visst är det så det fungerar i naturen. men de metoder vi använder anser inte jag vara naturliga. överfiske, mat som slängs på soptippen, djur som föds upp i hemska förhållanden osv osv....djurtransporter som både skadar djuren och vår natur....brrrrr....
                    tycker det är dags att man ser människan som naturlig, vaddå är vi inte skapade på denna jord!? Är vi onaturliga? Nej, vi är på denna jord precis lika mycket som andra djur...

däremot är det förkastligt med överfiske och sådant, men det är inte onaturligt för det!
                    tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• batski
                      • October 2004
                      • 8891

Ursprungligen postat av Nils Holmström
                      När fisken kyls ner stannar ju de biologiska processerna långsamt av och fisken "somnar" sannolikt in ganska lungt.
                      Jag har hört att det faktiskt inte stämmer, utan att fisken faktiskt simmar runt i panik medans den kyls ner.

Nejlikolja, kniv eller hammare tror jag på när det gäller dödshjälp för fiskar.

Kommentar

• smurfmats
                        • February 2003
                        • 3538

japp, håller med batski i den andra diskussionen om avlivning, snabbt o med kniv
                        tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• batski
                          • October 2004
                          • 8891

Ursprungligen postat av smurfmats
                          tycker det är dags att man ser människan som naturlig, vaddå är vi inte skapade på denna jord!? Är vi onaturliga? Nej, vi är på denna jord precis lika mycket som andra djur...
                          Jag kan faktiskt förstå vad man menar med att mycket det vi gör inte är naturligt. Det beror ju på hur man definerar ordet. Homo sapiens har förändrats så mycket i sitt sätt att leva att vi nu är den enda djurarten som inte lever i samklang med naturen. Vi har t ex inga vingar så jag vill påstå att det är onaturligt för människor att flyga. Vi lever och äter på ett för vår art ganska onaturligt sätt, vilket faktiskt för med sig en del problem.

Det jag däremtot inte riktigt kan förstå är det naturligas argument. Allt som är naturligt är inte bra för det. Och allt som är onaturligt är inte nödvändigtvis dåligt heller. Kultur kan ju vara bra också.

Kommentar

• Nils Holmström
                            • November 2004
                            • 2195

Precis min mening. Att försvara att äta kött med att "det är naturligt" är ju att säga att det är ok att mörda, det är också NATURLIGT. Samtidigt är sjukvård och datorer dåliga för att dom inte är naturliga? eller?
                            222 liter Malawi

Kommentar

• Birgitta W
                              • October 2005
                              • 2764

Ursprungligen postat av smurfmats
                              japp, håller med batski i den andra diskussionen om avlivning, snabbt o med kniv
                              Jag är så förskräckligt ynklig att jag har svårt att avliva djur, även om det är för deras eget bästa...

Den enda fisk jag behövt avliva la jag i ett tunt tygstycke och dängde honom hårt i handfatet... Åh, vad hemskt det var!!!

Jag brukar tänka att "hoppas jag aldrig kör på något djur som ligger och pinas..." Hur skulle jag kunna slå ihjäl det??? En hare, kanin, fågel eller något...

Då är man FÖR blödig...
                              Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

Min zoon :
                              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

Kommentar

• batski
                                • October 2004
                                • 8891

Ursprungligen postat av Birgitta W
                                Jag är så förskräckligt ynklig att jag har svårt att avliva djur, även om det är för deras eget bästa...
                                Ja det är svårt! Det tar verkligen emot Men det finns tillfällen då man verkligen måste hjälpa nån dö. Och då gäller det att stänga av den delen av hjärnan...

Kommentar

Arbetssätt...