Försökte just med att bleka bort alger.
Jag testade med lite klorin. Hade i en skvätt i 1-2 liter vatten. La sen ner en mynt-bladsväxt (kommer inte ihåg vad den heter, men ja tror den kallas mynt nånting) som hade en hel del håralger på sig i 2 min.
Försökte sedan ha bort algerna, fast de va inte så mycket enklare. Drog istället bort en del blad, men det verkar nu som om den är betydligt renare från alger.
Nu till frågan.
Gjorde jag nåt knasigt när jag använde klorin, eller funkar det?
Jag har sköljt växten en hel del och doppat den ett antal gånger i vatten. Den ligger just nu i ett vattenbad. Hur ska jag göra för att vara säker på att den inte drar med sig massa klorin in till karet?
Och sen, mina händer har jag ju haft i klorinet, kan jag doppa ner dom i karet? Har förståss tvättat händerna men man kan inte vara nog säker.
Vore schysst med snabba svar!
Although what I am about to suggest sounds a bit drastic or potentially harmful, it is actually quite safe and very effective. It also avoids the necessity to remove any leaves. The suggested procedure involves a 2 to 3 minute disinfection bath in diluted household bleach (1 part bleach to 19 parts water). You can use the name brand products or the generic. Just get the ordinary bleach and do not get the variety with the added lemon scent.
Försökte sedan ha bort algerna, fast de va inte så mycket enklare. Drog istället bort en del blad, men det verkar nu som om den är betydligt renare från alger.
Nu till frågan.
Gjorde jag nåt knasigt när jag använde klorin, eller funkar det?
Jag har sköljt växten en hel del och doppat den ett antal gånger i vatten. Den ligger just nu i ett vattenbad. Hur ska jag göra för att vara säker på att den inte drar med sig massa klorin in till karet?
Och sen, mina händer har jag ju haft i klorinet, kan jag doppa ner dom i karet? Har förståss tvättat händerna men man kan inte vara nog säker.

Vore schysst med snabba svar!

Kommentar