Vattenväxtjord i akvarier?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

Vattenväxtjord i akvarier?

Snubblade över en pall med vattenväxtjord på jobbet här om dagen. Fanns två olika sorter:

Kekkilä vattenväxtjord; mörk torv, granulerad lera och lerig sand. Ph 5,8.

Aqua Interiör vattenväxtjord: 30 % kalkfattig granuleras ishavslera, 40 % svarttorv, 30 % sand. Ph 5,9-6,6. Ökar inte algtillväxten!

Den här jorden är menad att plantera t.ex. näckrosor i i dammar och liknande, men jag började fundera på om det inte skulle gå att ha den under sanden i ett akvarium också. Ph:t lär den dra ner, men stor skillnad mot att ha torv i karet kan det ju inte ha. Frågan är väl främst om växterna har någon nytta av det, eller om det bara är extra jobb att försöka hålla jorden under sanden?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

Att hålla isär jorden och sanden är inget problem, det finns liknande myggnät du kan använda med fördel. Men då går det iofs inte att ha för fin sand, utan kanske 2-3 mm i kornstorlek...
    Hur vattenväxtjorden funkar i akvarium vet jag inte.
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• roffen2
      • August 2012
      • 197

Jag har haft Aqua Interör vattenväxtjord under dansk sjösten 4-8 mmm under vintern. Bakgrunden är att vi började med damm förra sommaren och då gjorde vi ett akvarium för guldiskarnas vinterförvaring med samma set-up.

Inga problem med vattenkvalitet eller annat. Dock blir det VÄLDIGT lerigt och dimmigt om man t ex försöker flytta en växt. Växer så det knakar gör det också.... Kört med Co2 och PMDD.

Kommentar

• Miliimli
        • March 2010
        • 2457

Tack! Får se om jag använder den eller låter bli.. men det är ju bra att veta att det går i alla fall

Kommentar

Arbetssätt...