Yngelbox i stora akvaret.

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kung Carl Jonsén Strand
    • April 2012
    • 42

Yngelbox i stora akvaret.

Hej på er igen!
    Jag tror min svärdbärare ska snart får yngel och nu undrar jag om det stämmer om ni ser på bilden jag länkat och sen har jag läst att man ska ha mycket mycket växter i boxen för att den inte ska ha chans att äta sina yngel. Har jag för mycket växter i eller ska jag ha i mer?

http://www.flickr.com/photos/carl-jo...in/photostream <------- på själva fisken.
    http://www.flickr.com/photos/carl-jo...in/photostream <------- på hela boxen och fisken.

Mvh kalle
  • Gobi112
    • December 2011
    • 229

Ser bra ut, annars åker ju ynglerna ned genom gallret så det borde ändå inte äta sina yngel för bakom gallret kommer de inte åt dem.

Kommentar

• April 2012
      • 42

jo jag vet men jag läste att ibland så lyckas dom ändå äta upp alla yngel dom fött, så jag tar det säkra för det osäkra Tror du det är dagar kvar innan hon ska ha? Har kollat runt på bilder o så men det är svårt att avgöra när dom är som närmast födsel. Vill ju inte ha henne där för länge heller. Tack för svaret

Kommentar

• Gobi112
        • December 2011
        • 229

Svårt att se men när det gäller andra som guppys brukar de vara näst intill fyrkantiga i formen när det är dags.
        Ha henne inte där längre än nått dygn, annars stressas hon förmycket.

Kommentar

• April 2012
          • 42

okej

Kommentar

• April 2012
            • 42

Jag har ju ett annat kar med små guppy yngel som e ca 2 veckor. Men jag tror om jag lägger i henne där såäter hon upp alla guppy yngel ist. Eller vad tror ni?

Kommentar

• April 2012
              • 42

Skit fisk. Den va i det stora akvariet nu på morgonen. Igår när den va i yngelboxen så va den inte ett dugg stressad men antagligen nu inatt så hade den fått nog och hoppat ur iaf. Typiskt!

Kommentar

• hannesc
                • December 2009
                • 13085

Ta det lugnt. Levandefödare förökar sig som ogräs. Du kommer få yngel igen. Jag hade låtit honan låt gå kvar i stora karet o inte stressa med yngelboxar osv.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Kommentar

• April 2012
                  • 42

Men då blir ju ynglen uppätna Tror du svärdis äter upp 2v gamla guppy yngel?

Kommentar

• hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

Har du mycket växter i karet så klarar sig de flesta yngel. O du kommer få så många att du inte vet vart du ska göra av dom.

2 veckors yngel blir nog inte uppätna av svärdbärare

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Kommentar

• April 2012
                      • 42

jag har ju inte så mkt växter. Det håller på att ta sig med pmdd Okej då hoppas vi på det. Känns bättre och sätta henne tillsammans med dom så hon kan föda

Kommentar

• Mumin
                        • October 2007
                        • 3837

Det är i akvariet du ska ha mycket växter, inte i yngelboxen. Den ska du kasta! Den stressar honan något enormt, vilket hon ju också visade genom att hoppa ur....
                        För mycket är inte nog!
                        Jag VILL ha en Elefantofon!!

Kommentar

• Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

Tänk efter lite.

En svärdis får 10-100 småttingar var 30.e dag.

Om du har det hyfsat bra planterat + lite flytväxter så kommer alltid 1-2-3 st att klara sig / halvår.

Vilket är mycket mer än tillräckligt för att hålla stammen vid liv, det blir överbefolkat hur man än vrider på det.

Dessutom så vill du ju att bara att den starkaste med bästa generna överlever, vilket den / de gör i det öppna
                          karet, medans i boxen så överlever allt skräp oxå.

Och du kan inte se på ynglen vilka som är bra eller taskiga i längden, dvs stor risk att du behåller bara skiten
                          om du får för dig att sålla bort en bra hög.

Om du har lite "otur" så kan du ha 100 yngel i en box......vad gör du då ?

nä....lite mer blommor så är du redan om 6-9 månader smått förtvivlad över alla yngel som överlever.....

eller....så skaffar du ett kar till med fisk som gillar att tugga yngel....

mina spetsnosar får tuppjuck varje lördag när jag kommer med veckans skörd, typ 20-30 små yngel,
                          och drattar ner i karet,,,,,,,,'

.
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

Arbetssätt...