Ja, jag vet, det är därför jag har haft mina tvivel. Jag tycker att de har betett sig lite misstänktsamt tidigare, men nu tyckte jag att det var så tydligt att jag helt enkelt måste se det som att det rimligaste är att de faktiskt leker.
Lite bakgrundsinfo: Jag köpte dessa (6) för kanske 2-3 månader sedan, och de har gått i ett 500-liters kar mycket sparsamt inrett, mycket god filtrering och tillsammans med en fahaka-kulfisk och en ung liten guldsömshanne, ingadera lyckas få tag på dom även om dom har försökt. Fast guldsömmen förlorar då och då bitar ur sina fenor, men lustigt nog verkar de i stort tolerera varandra väl. Guldsömmen verkar nästan gilla fahakan och håller sig ofta i näheten.
Hursomhelst, siameserna har stimmat ganska väl, föga förvånande, och jag har aldrig märkt av något bråk. De är aktiva och simmar runt ganska mycket. För ett tag sedan märkte jag att vissa av dom helt förlorade sin svarta rand och blev helt blanka, samtidigt som de visade tecken på ett ökat intresse för varandra. "Hmm..."-tänkte jag, men jag visste ju att siamensis inte leker i akvarium. Detta har skett lite då och då, och jag har varit osäker på om det bara är ett "random" beteende eller ett faktiskt lekbeteende.
Nyss såg jag ett par, där den ena var silvrig, dansade balett med varandra och liksom cirkulerade runt varandra. Och när jag gick fram och tittade såg jag hur deras dans släppte ifrån sig några enstaka runda opaka kulor på milimeternivån som åkte iväg i vattenströmmarna. Det hela påminde väldigt mycket om mina glödbandstetror när dom lekte.
Så nu känner jag att jag måste utgå ifrån att de faktiskt leker.
Jag vet inte om det är en slump, men under de senaste dagarna har deras allmänna beteende förändrats, nu ligger de ofta och gömmer sig under stenarna och är inte framme så ofta. Vet inte heller om alla är kvar eller ifall någon av dom har blivit uppkäkade...
Det där beteendet känner jag igen från mina egna siamesiska algätare. Har 4st i ett 222l (som i övrigt är ett ganska tättplanterat SA-inspirerat kar med scalarer, röda fantomtetror och lite olika malar).
Vissa av siameserna tappar ibland helt den svarta randen, sen simmar de parvis i cirklar (nos mot stjärt). Har funderat på vad det kan vara men aldrig lagt nån större betydelse vid det. Trodde väl mest att det var nån sorts maktkamp. Är fö ganska säker på att en av mina siameser är en hona (väldigt rund mage) och en en hane (väldigt rak buklinje), de övriga två är jag osäker på då de är nåt mellanting...
Har dock inte tänkt på vilka av fiskarna det är som "dansar". Får kolla på det nästa gång de har sin lilla föreställning!
Det är sannolikt aggression. Som alla sociala fiskar har de välutvecklade dominansbeteenden. Siameser tappar randen när de blir arga, de simmar sen runt varandra och försöker imponera och bita varandra.
Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
Det är sannolikt aggression. Som alla sociala fiskar har de välutvecklade dominansbeteenden. Siameser tappar randen när de blir arga, de simmar sen runt varandra och försöker imponera och bita varandra.
Jag instämmer helt för mina siameser uppvisar detta beteende väldigt ofta och det råder inga tvivel om att det handlar om social status
Visst, men hur bortförklarar man att de släpper ifrån sig saker som ser precis ut som rom?
Jag har haft siameser som har bråkat med varandra, men det här påminner faktiskt inte alls om det.
Jag hoppas verkligen att du lyckats få lek på dina Siameser, hade varit otroligt roligt! Men du får försöka fota äggläggning eller rommen, annars tror jag folk är skeptiska då det iprincip aldrig hänt innan
Naturligtvis, foto-/videomaterial skulle ju vara väldigt bra att ha. Ska kanske montera upp kameran så att man är beredd. Och plocka bort guldsömmen.
Sandkorn var det nog inte med tanke på att de var ca 40 cm ovanför botten, men visst, det åker omkring saker i ett akvarium. Jag var på väg att slänga mig efter något att samla upp "kornet" i när jag såg vad jag upplevde vad som hände, men det var nog lika bra att jag nöjde mig med att observera istället. Inte så lätt att få tag i ett potentiellt romkorn som åker omkring i ett 500-liters akvarium.
Nej, inte fjäll. Jag har bra syn och hade näsan tryckt mot glaset. Vad det än var så är det iallfall mycket likt ett romkorn, det var sfäriskt, såg ut att vara halvt transparent och nån halv millimeter i diameter ungefär.
Det skulle vara kul om man hittade några beskrivningar om hur de vilda siamensis leker.
Kommentar