Fixa läckande litet kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Scilla
    • November 2008
    • 37

    Fixa läckande litet kar

    Hittade ett kar på vinden idag som var så fint, ett litet ett på 17 liter, ser rätt gammalt ut.
    Det har en ram i metall, även botten är av samma slags (emaljerad?) metall. Glaset såg lite blåtonat ut, men det kan ha varit ramen också som gav en illusion.
    Testfyllde det med vatten, och precis som jag förväntat mig så stod det lite blött efter någon timme, men det sprutade inte ur precis, har bara sipprat lite försiktigt.

    Nu till projektet, jag skulle vilja få det tätt så jag kan använda det, det var verkligen fint, skulle vilja göra ett litet nano av det, kanske ett till jordakvarium.

    Det är ingen silikon alls på insidan. Det ser snarast ut som om karet är limmat på metallamen. Man kan åtminstone där jag testade sticka in en nagel mellan glasskarvarna.

    Skulle man kunna göra så enkelt som att tvätta med aceton och lägga en silikonrand på insidan?
    Tips på bra, billigt och lättillgängligt silikon isf?
  • Guest

    #2
    Silvanbygg har akvariesilikon, gör rent och sätt dit silikonet. 17l är inte så mkt så de behöver ju inte va ett kvalitetsjobb...

    Kommentar

    • Scilla
      • November 2008
      • 37

      #3
      Åh, kan det vara så enkelt? Silvan har tyvärr inget varuhus i närheten av mig, bor i Skellefteå...

      Kommentar

      • HenkeP
        • January 2009
        • 886

        #4
        Om inte din lokala glasmästare har akvariesilicon hemma, så kan dom säkert ta hem om du frågar snällt. Eller om du kollar med din zoo-butik.

        Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Clas ohlson har akvariesilikon, typ 49kr tuben

          Kommentar

          • Scilla
            • November 2008
            • 37

            #6
            Ursprungligen postat av Johanski
            Clas ohlson har akvariesilikon, typ 49kr tuben
            Sweet! Tack för tipset, det har jag 10 min hemifrån

            Kommentar

            Arbetssätt...