Zophies 500 liter lycka :D

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zoooophie
    • April 2009
    • 163

    Zophies 500 liter lycka :D

    Ja här sitter man, ca 10 år sedan jag pysslade med akvarium sist, och nu har jag ett nystartat i vardagsrummet. Det passar bättre än perfekt mot den tidigare tomma väggen, som en helt egen levande tavla!

    Ursprungstanken var att skapa något levande i lägenheten, tanken kom senare att köra på SA-temat som verkar ligga tungt över forumet för stunden . Men när jag råkade finna ett gäng trådfensregnbågar så övergick karet till ett sällskapskar.
    Jag och sambon har beslutat oss för att vi noga ska välja de fiskar som vi tycker är vackrast för att få ett trevligt akvarium som inte känns alldeles för plottringt.

    Det har nog gått lite väl fort fram med fisk men jag är medveten om det och håller koll på nitriten (har legat på noll de senaste dagarna) och har nitrivec utifall att något skulle gå snett.

    Så åter till karet. Det är på 500 liter och är just nu bebott av:

    Asiatiska skönheter och monster :
    3 filterräkor
    okänt antal körsbärsräkor (köpte 10 men fick typ 15)
    5 Trådfensregnbågar - som just börjat komma igång med att "kaxa" sig så de visar sina vackra fenor mest hela tiden

    Sydamerikanska fiskar:
    4 guppysar
    ca 30 glödbandstetror
    1+1 Kakaduaciklid - hannen är kungen i karet just nu
    Ancistrus som flyger fram som en turbodamsugare

    Nedan följer lite bilder:
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Zoooophie; 15 May 2009, 08:20.
    (\__/)
    (O.o )
    (> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!
  • Zoooophie
    • April 2009
    • 163

    #2
    Dagens mätvärden:

    PH 7
    Nitrit: 0

    Favoriterna i akvariet är för tillfället trådfensregnbågarna och kakaduacilkliderna. Skulle vara kul att utöka antalet av båda sen. Men hur många par dvärgciklider kan man ha i ett 500 liters?
    (\__/)
    (O.o )
    (> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

    Kommentar

    • Zoooophie
      • April 2009
      • 163

      #3
      Jag har blivit väldigt förtjust i kakaduacikliderna, både i färg form och det lite småkinkiga humöret . Såg ett 54-liters akvarium igår med alla tillbehör och bänk för 500 kr och då slog mig tanken att man skulle kunna ha ett litet odlingskar dedikerat ett par kakaduor.
      Överväger om det är bäst att ha ett par som permanent bor i 54 litaren eller om bara ska använda det som yngelkar.

      Det är väldigt lätt att ryckas med i denna hobby
      (\__/)
      (O.o )
      (> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #4
        Hej trevligt akvarium och val av fiskar! Även om jag skulle plocka bort guppysarna nu som jag antar var dina 'startpiloter' ?(risk för en jääääääkla massa yngel annars.)

        Lätt att ryckas med ja.....! Det kan man nog lugnt säga.

        Jag skulle nog ha ett permanent akvarium för ett par kakaduor om du vill försöka odla dom. Flytta fisk fram och tillbaka är ingen höjdare då fiskarna stressas rejält.

        Antalet kakadua par i 500L, jag skulle nog inte ha fler än 3 hanar och 6 honor...men 3st grupper skulle verkligen vara häftigt, av samma sort alltså..!

        Tips på fiskar som kan få dina tetror att stimma : 1 marmorgurami hane eller 1 annan lite vassare ciklid, Cryptoheros Cutteri, C.Septemfasciatus, Palettciklids-hane.

        Finns säkert massor med fler tips vissa bättre än andra!

        Hoppas det går bra med nitriten! Den brukar komma i "spikar" c:a 2 veckor efter uppstartat akvarium! Iallfall enligt min erfarenhet.
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • Jost
          • April 2009
          • 114

          #5
          Tips om du vill ha en stim fisk som stimmar otroligt fin så är det tigerbarben. Hade dock inte haft guppys med tigerbarb då de kommer sluta som mobboffer för tigerbarbarna.

          Kommentar

          • Zoooophie
            • April 2009
            • 163

            #6
            Ursprungligen postat av Markus1984
            Antalet kakadua par i 500L, jag skulle nog inte ha fler än 3 hanar och 6 honor...men 3st grupper skulle verkligen vara häftigt, av samma sort alltså..!

            Tips på fiskar som kan få dina tetror att stimma : 1 marmorgurami hane eller 1 annan lite vassare ciklid, Cryptoheros Cutteri, C.Septemfasciatus, Palettciklids-hane.
            Hur funkar paletterna med kakaduorna? För jag antar att det kan bli lite bråk om reviren i akvariet.
            Marmorguramin lät annars mycket intressant, det är inte så att glödbandstetror och körsbärsräkor lever ett farligt liv tillsammmans med en sådan?

            Jag hade en herrans tur idag, var ute för att köpa några växter. Men precis innan vi skulle gå råkade jag se att affärem sålde kakaduor. Och jag var så lyckligt lottad att jag fick med mig 3 tjejer hem. Inget annat ställe har velat sälja dem annat än parvis, så det var bara att slå till.
            Försäljaren rådde mig att ha 3-4 honor på en hane om jag ville få upp lite yngel.

            Jag kan säga att det var action från sekund ett som honorna kom ner i karet. Jag tror att honan vi haft sen innan är lite för ung för lek. För hannen blev alldeles till sig i trasorna nu när de nya kom och han försöker lura in honorna i varenda grotta i akvariet.
            Så jag hoppas helt enkelt på lek inom en snar framtid.

            Akvariet börjar bli ganska fint nu när ännu mer växter kommit ner, nästa vecka blir det till att sätta in ytterligare ett aquarellerör i rampen så att växterna sätter fart.
            Just nu väntar jag mest på att den stora roten skall sjunka så att karet ska få det utseendet jag vill ha. Dock är den riktigt snygg nu när den flyter, och både räkor och ancistrusar uppskattar den lilla flytande fristaden.

            Ska försöka ta lite bilder på Mr kakaduaciklid och hans harem senare ikväll.
            (\__/)
            (O.o )
            (> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

            Kommentar

            • Zoooophie
              • April 2009
              • 163

              #7
              Ytterligare en dag i akvariets tecken. Jag har vart och inhandlat svart papper för att se hur det ser på baksidan av akvariet. Och jag tror nog allt att jag tycker om det. Kommer nog ta en tur till biltema för att inhandla solfilm någon dag.

              Mest av allt gillar jag att tetrorna (eller i alla fall 28 av dem) började stimma omedelbart efter att den svarta bakgrunden kom upp. Jag får bara hoppas att det håller i sig. För akvariet blir 100 ggr snyggare direkt de stimmar. Annars ser de mest ut som strössel i hela akvariet - vilket inte är så himla tilltalande.

              Paletter, scalarer eller marmorgurami är annars hittils de bästa förslagen tycker jag. Dockvet jag inte hur dessa funkar med körsbärsräkorna.

              Jag överväger att ta till hålsågen på den stora roten för att underifrån göra två stora hål och på var sida ett som når in i respektive stora hål. Tänkte att det kanske hade blivit bra grottor till mina kakaduor?
              (Sen att otålig är mitt andranamn kan ju också ha bidragit till idén.



              Väldigt ful och pedagigisk bild om tänkt resultat
              Senast redigerad av Zoooophie; 02 May 2009, 11:34.
              (\__/)
              (O.o )
              (> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

              Kommentar

              • Metalfrenzy
                • January 2009
                • 199

                #8
                Ursprungligen postat av Zoooophie
                Jag överväger att ta till hålsågen på den stora roten för att underifrån göra två stora hål och på var sida ett som når in i respektive stora hål. Tänkte att det kanske hade blivit bra grottor till mina kakaduor?
                (Sen att otålig är mitt andranamn kan ju också ha bidragit till idén.



                Väldigt ful och pedagigisk bild om tänkt resultat
                Jag gillar ide´n. Har en rot i källaren som vore lämplig för samma ändamål. Kanske något för min framtida mal odling
                Nu är det bara att njuta!

                Kommentar

                • Zoooophie
                  • April 2009
                  • 163

                  #9
                  Jo det känns som ett bra alternativ eftersom grottorna blir inbygda i roten. Tror allt det får bli så!

                  Jag har en liten fråga angående vattnet. För som det ser ut nu så färgas det mörkt te-färgat efter ett fåtal dagar. Hur ofta och hur mycket vatten kan jag byta? Jag vill ju gärna att växterna ska få lite ljus så de inte dukar under + att man gärna vill ha mer än ee halv meter sikt i karet...
                  (\__/)
                  (O.o )
                  (> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

                  Kommentar

                  • Markus1984
                    • November 2008
                    • 2606

                    #10
                    Det går bra att ha Apistogramma och Palettciklider i samma kar, jag har nu 1 par paletter,1 par A.Baenshi, 1 trio A.Juruensis och 1 trio med C.Septemfasciatus, funkar utmärkt.

                    De blir ju tuffare vid lek osv, men det löser sig i större akvarium.
                    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                    Kommentar

                    • Zoooophie
                      • April 2009
                      • 163

                      #11
                      Sitter och tittar in i akvariet och stör mig lite lätt på att det känns dåligt belyst. Det hela beror delvis på det för närvarande brungula vattnet.

                      Tror även att det gör sitt att jag bara har en ramp med 2 st 150 cm 58 watts rör. Så jag överväger seriöst att investera i reflektorer. Är juwels reflektorer ok eller rekomenderas ett annat märke?
                      (\__/)
                      (O.o )
                      (> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

                      Kommentar

                      • Arctic
                        • March 2009
                        • 281

                        #12
                        Ursprungligen postat av Zoooophie
                        Mest av allt gillar jag att tetrorna (eller i alla fall 28 av dem) började stimma omedelbart efter att den svarta bakgrunden kom upp. Jag får bara hoppas att det håller i sig. För akvariet blir 100 ggr snyggare direkt de stimmar. Annars ser de mest ut som strössel i hela akvariet - vilket inte är så himla tilltalande.
                        Jag har svart bakgrund och mina tetror stimmade bara i början. nu ser det mest ut som strössel hihi

                        Kommentar

                        • NathalieBorgman
                          • June 2008
                          • 218

                          #13
                          Har tre marmor gurrami varav 1 hane, hon de gör inte att mina svarta neontetror
                          stimmar, har 10 sånna. Det ser bara ut som en fisk soppa Vet inte om det är annat med glödbands tetra men det skulle jag inte tro!

                          Kommentar

                          • Patrik Steen
                            • May 2006
                            • 8464

                            #14
                            Av att det är te-Färgat skulle du tänkt på innan då du kunde ha kokat rötterna ett antal gånger och hällt ut vattnet och så upprepat denna enkla handling som man gör innan rötter kommer i vatten.Men att det är Färgat är ingen större fara men för dina växter så kanske det hindrar ljuset men att det skulle ta död på dem inom en vecka eller två tvivlar jag på ,efter ett vatten byte blir det lite bättre angående färgen på vattnet men inte helt 100%det tar ett taga.
                            Mvh.Patrik

                            Kommentar

                            • Zoooophie
                              • April 2009
                              • 163

                              #15
                              Ursprungligen postat av Patrik Steen
                              Av att det är te-Färgat skulle du tänkt på innan då du kunde ha kokat rötterna ett antal gånger och hällt ut vattnet och så upprepat denna enkla handling som man gör innan rötter kommer i vatten.Men att det är Färgat är ingen större fara men för dina växter så kanske det hindrar ljuset men att det skulle ta död på dem inom en vecka eller två tvivlar jag på ,efter ett vatten byte blir det lite bättre angående färgen på vattnet men inte helt 100%det tar ett taga.
                              Jag har kokat båda rötterna 3-4 ggr i omgångar, men det räckte visst inte, det är lätt att vara efterklok . Den ena roten, den som fortfarande flyter, färgar knappt alls, det verkar vara den som sjönk först som är den största boven.
                              (\__/)
                              (O.o )
                              (> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...