180- + 65-litersprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zandrama
    • April 2009
    • 59

    180- + 65-litersprojekt

    Sen jag återstartade mitt 65-liters akvarie har jag varit bra sugen på ett större akvarie. Det får inte plats så många fiskar i ett 65-liters direkt.

    180-liters (okänt fabrikat)
    Här om veckan fick jag tag på ett 180-liters inklusive ramp, doppvärmare och filter för 600 kr. Glad i hågen hämtade jag det. Insåg att filtret är för litet (Fluval 2+) och att det saknar täckglas. Nåja, det är lätt att fixa. Har varit ut med barnen och plockat lite natursten, så nu finns det en snygg naturstensgrotta och lite bäckslipade stenar i det.

    Saknas gör då bottengrus, som jag kanske kan få för en billig peng från makens jobb, lite mer växter och så fisk såklart. Fiskarna från 65-litarn kommer flytta över (en pakistanbotia (ca 8 år gammal) och 3 corydoras schwartzi), sen vill jag ha några dvärgciklider och en ancistrus av någon sort. Eventuellt kommer jag testa att ha ett stim vanliga guppies däri också.

    65-liters (Eheim?)
    Det här akvariet har jag haft sen ungefär 2000, men det har varit utlånat ett tag och sen drabbades det av en cyanoattack i höstas och fick stå ett par månader. Nu är det uppstartat igen, låååångsamt, under ett par månaders tid, och det verkar gå bra. Idag bor det 3 corydoras schwartzi och 1 pakistanbotia i karet. Bottenmaterialet är engelsk sjösten (3-5 mm). Växter är polysperma, javaormbunke, siamensis och nåt gräsliknande som jag inte vet vad den heter. Akvariet är inrett med en lavasten och en (hyfsat) stor rot. Enda tekniken är ett filter som möjligtvis är lite litet, värmaren tog jag bort i veckan eftersom akvariet blev lite väl varmt. Nu ligger temperaturen på ungefär 23 grader på natten och 26 på dagen.

    När dagens fiskar byter akvarium ska 65:an bli ett endlerskar. Det kommer befolkas av endlers och en ancistrus, gärna blå skäggmunsmal.

    Fortsättning följer.

    (Kommentarer tas gärna emot.)
    Senast redigerad av zandrama; 16 April 2009, 23:18. Anledning: rubriktillägg
    65 + 180-liter sällskap

    Guppies ftw!
  • Uddaveka
    • June 2007
    • 431

    #2
    Hejsan!!
    Detta ske bli kul att se när det är klart, BILDER (både nu och frammåt)!!. Du har inte funderat på att ha ett stim av någon trevlig tetra eller rasbora i 180 l? Bland dvärgciklider är mina personliga favoriter kakaduaciklid och palettciklid (palettciklid är dock ingen ap. art och kommer från asien). Roliga och söta!!
    ~Love animals~
    Kramar Sofia
    160l, 100l, 54l, 40l

    Kommentar

    • zandrama
      • April 2009
      • 59

      #3
      Nu har jag fått hem lite sand, och testat för kalk. Inga spår av kalk, vilket jag egentligen inte trodde. Så första påsen är i, och växterna någorlunda planterade. Sen visade det sig att de inte satt fast, så hälften flöt upp igen direkt efter fotograferingen. Ungefär 6-10 påsar sand till ska i...



      65-litarn ser ut så här just nu:



      längst fram framför roten ligger två corydoras schwartzi och i glaset till vänster ser man speglingen av en pakistanbotia. Den tredje corydorasen gömmer sig antagligen bakom eller under roten.

      Ciklider kommer det nog inte bli några eftersom de kräver ett helt annat ph än corydoras, guppie och ancistrus. Men kakaduan kanske är annorlunda? Snygg är den iaf!

      I en annan tråd fick jag tips om bilbiuksfiskar, men jag tycker de ser lite obehagliga ut. Finns det andra bra ytlevande fiskar som nån kan tipsa om? Annars kanske man ska ge de ett försök.

      Tetror är fina fiskar, jag har funderat lite på svart neontetra. Problemet är väl att jag gärna vill behålla iaf två-tre guppieyngel ibland.
      Sen strå det på de flesta tetror att de vill ha mörk botten, min botten nu är ljusröd-ish. Jättefin, tycker jag, ser ut som riktig sjöbotten, men den räknas nog inte som mörk. *hmm*

      Gisses vad jag velar. *puh*
      Bestämt är iaf:
      1 ancistrus, antagligen blå skäggmun
      6-8 (?) corydoras schwartzi
      15-20 guppies

      Nån lite större firre kanske också skulle vara fint? Och så nån ytlevare? Får det plats öht?
      Senast redigerad av zandrama; 16 April 2009, 23:06.
      65 + 180-liter sällskap

      Guppies ftw!

      Kommentar

      • zandrama
        • April 2009
        • 59

        #4
        Är det förresten bättre med två ancistrus? Eller blir det för mycket yngel då? (Guppy+ancistrus tänkte jag...)
        65 + 180-liter sällskap

        Guppies ftw!

        Kommentar

        • zandrama
          • April 2009
          • 59

          #5
          IDag har det klarnat upp lite i stora karet.
          65 + 180-liter sällskap

          Guppies ftw!

          Kommentar

          • zandrama
            • April 2009
            • 59

            #6
            Alla kommentarer och all kritik är välkommen!
            65 + 180-liter sällskap

            Guppies ftw!

            Kommentar

            • zandrama
              • April 2009
              • 59

              #7
              Tja, jag får väl hålla den här tråden för mig själv då. Men om jag är helt fel ute så vore det kul att få veta det.

              Idag var jag iväg med hela familjen till Akvarielagret i Bromma. Skön utflykt som resulterade i ett nytt filter (Fluval 4+), en rot, en vit hålsten, javamossa, sugkoppar och granulat till bottenfiskarna. Nu börjar stora karet få lite liv, men jag behöver mer grus, för än vill inte växterna sitta fast.
              65 + 180-liter sällskap

              Guppies ftw!

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                #8
                Lite kritik som du efterfrågar:

                Jag antar att pakistanbotian ska flytta över till 180L? Om inte, så borde du göra det. Du bör utöka antalet botior för att den ska visa sitt naturliga beteende, minst 6 st skulle jag säga. Innan hade jag en ensam pakistanbotia med 4 polkadotbotior, visst så simmade den med de andra botiorna, men när jag sen skaffade 5 st pakistanbotior till så blev det en helt annan fisk. Verkligen jättestor skillnad, så sällskap åt den tycker jag.

                Det och utökat antal corydoras vet jag inte om det finns så mycket plats för fler bottenlevande arter. Botiorna är duktiga på att ta alla gömställen som finns och trycka in sig i dem.

                Bara mina tankar och hur jag skulle göra, så det är ingenting jag säger att du SKA göra

                Kommentar

                • zandrama
                  • April 2009
                  • 59

                  #9
                  @ Johanski: Botian ska nog tom få byta hem.
                  Jag är inte jätteförtjust i den och dessutom tenderar den att äta de fiskar som jag vill ha. Men annars, jo, tanken är att den tillsvidare ska bo i 180-litarn.
                  65 + 180-liter sällskap

                  Guppies ftw!

                  Kommentar

                  • zandrama
                    • April 2009
                    • 59

                    #10
                    Just nu är jag grymt nöjd med lilla karet. Växterna växer, den nya pumpen arbetar på bra och pansarmalarna trivs ypperligt och har starka fina färger. Nästa tisdag flyttar det in fem stycken Endlers i karet.

                    Stora karet är en historia för sig. Nä, inte så illa, men det går långsamt. Jag skulle ha fått hem mer sand idag, men mannen glömde det.
                    65 + 180-liter sällskap

                    Guppies ftw!

                    Kommentar

                    • Markus1984
                      • November 2008
                      • 2606

                      #11
                      Hej jag tycker allting ser bra ut, och jag skulle nog ha 1.1 Ancistrus sp. (alltså 1 hona 1 hane)

                      Då måste du ha nån form av rot i akvariet då ancistrus käkar på rötterna för att få i sig Cellulosa.

                      Visst kan du ha guppys+ancistrus.
                      Jag skulle dock rekomendera ett par dvärgciklider (A.agassizii eller A.cacatuoides t.ex)
                      för att hålla borta lite av guppy ynglena.

                      Vad är det för sand du ska ha i akvariet? Vart kommer det ifrån?


                      Mvh

                      M
                      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                      Kommentar

                      • HenkeP
                        • January 2009
                        • 886

                        #12
                        Kul projekt.. Hoppas det kommer massor med bilder..


                        Ursprungligen postat av Uddaveka
                        Hejsan!!
                        Detta ske bli kul att se när det är klart, BILDER (både nu och frammåt)!!. Du har inte funderat på att ha ett stim av någon trevlig tetra eller rasbora i 180 l? Bland dvärgciklider är mina personliga favoriter kakaduaciklid och palettciklid (palettciklid är dock ingen ap. art och kommer från asien). Roliga och söta!!
                        Nope.. Afrika är det.

                        Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

                        Kommentar

                        • zandrama
                          • April 2009
                          • 59

                          #13
                          @ Marcus:
                          "Sanden" är grus på ca 1-2 mm som de använder på min mans jobb att hälla ner på tågspåren för att få grepp när det är halt. Den kommer i korvar à 3,5 liter ca och verkar fungera bra. Den ser fö exakt likadan ut som i många av akvarierna på Akvarielagret. Min misstanke är att det är Rådasand, men det finns inga igenkänningstecken på påsarna.
                          65 + 180-liter sällskap

                          Guppies ftw!

                          Kommentar

                          • zandrama
                            • April 2009
                            • 59

                            #14
                            Rötter har jag i båda akvarierna, jag gillar rötter. Ja, förutom att de flyter då.
                            65 + 180-liter sällskap

                            Guppies ftw!

                            Kommentar

                            • zandrama
                              • April 2009
                              • 59

                              #15
                              Ett par bilder på lilla akvariet.

                              Hela akvariet, observera de snygga bambusarna som växer upp på vänstersidan också.


                              En Corydoras Schwartzii och en pakistan:


                              (Förlåt för den usla kvallan på bilderna. Jag har inget bra bildredigeringsprogram på den här datorn, och en ganska kass kamera.)
                              65 + 180-liter sällskap

                              Guppies ftw!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...