500liter S.A

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Reggae_Ripan
    • March 2009
    • 250

    #16
    Någon här som bor i norrköpings trakten som odlar apistogramma eller diskus ?
    500 Liter påväg upp igen !

    Kommentar

    • Reggae_Ripan
      • March 2009
      • 250

      #17
      Hej igen, jag är fortfarande i stadiet "placera och justera akvarieställningen" och jag har världens problem. Hur jag än gör så blir det inte riktigt i våg. Hur viktigt är detta igentligen ?
      500 Liter påväg upp igen !

      Kommentar

      • Reggae_Ripan
        • March 2009
        • 250

        #18
        Ingen som kan hjälpa mig ?
        500 Liter påväg upp igen !

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #19
          Jag undvek att svara eftersom jag själv är osäker

          Mitt 540 kar på alu ställning lutar just nu ca 1,5 cm på längden och högra främre hörnet är högre än bakre högra hörnet.

          Jag använde långt vattenpass för att ställa in det, men det var svårt eftersom golvet lutar. Betonggolv så det är stadigt.

          Men jag hade nog lite för bråttom mitt i flyttkarusellen

          Samtidigt vågade jag chansa eftersom det är ett vattentåligt golv med golvbrunn.

          Så far har jag inte märkt några problem, förutom att mittstaget smällde av för ett tag sedan. Kan bero på spänningar. Men det fixade jag med några skruvar.

          Mitt 400 kar som står på möbel utan justerbara fötter lutar ca +1cm på längden, men inte något diagonalt, det känns lugnare!

          Generellt säger man att en lutning i längdriktningen inte gör så mycket men en lutning på diagonalen kan skapa spänningar och i värsta fall ett haveri.

          Ja, inte vet jag om du blev något klokare av det här svamlet, men du fick ett svar i alla fall
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Reggae_Ripan
            • March 2009
            • 250

            #20
            Ursprungligen postat av c90368
            Jag undvek att svara eftersom jag själv är osäker

            Mitt 540 kar på alu ställning lutar just nu ca 1,5 cm på längden och högra främre hörnet är högre än bakre högra hörnet.

            Jag använde långt vattenpass för att ställa in det, men det var svårt eftersom golvet lutar. Betonggolv så det är stadigt.

            Men jag hade nog lite för bråttom mitt i flyttkarusellen

            Samtidigt vågade jag chansa eftersom det är ett vattentåligt golv med golvbrunn.

            Så far har jag inte märkt några problem, förutom att mittstaget smällde av för ett tag sedan. Kan bero på spänningar. Men det fixade jag med några skruvar.

            Mitt 400 kar som står på möbel utan justerbara fötter lutar ca +1cm på längden, men inte något diagonalt, det känns lugnare!

            Generellt säger man att en lutning i längdriktningen inte gör så mycket men en lutning på diagonalen kan skapa spänningar och i värsta fall ett haveri.

            Ja, inte vet jag om du blev något klokare av det här svamlet, men du fick ett svar i alla fall
            Okey, tack för att du svarade hela projektet har stått stilla hela veckan. Låter som vi har exact samma lutning, hur mkt jag än pillar så lutar det någon mm eller 2. Det värsta e ju om det lutar precis som du säger på längden och sen i hörnen, för då blir det ju en vridning på akvariet. Dock har ju jag parkettgolv i mitt vardagsrum så det blir nog inte så mysigt om något skulle gå fel.
            500 Liter påväg upp igen !

            Kommentar

            • Marsipulami
              • September 2008
              • 203

              #21
              Jag kör lite annan filosofi, jag kollar rätheten med vattenytan och justerar in fötterna med halva varv fån ena sidan till andra och att dra fötterna så att de har lika stort motstånd.

              Hur mycket lutning som är OK vet jag inte, det viktiga är att det inte vill vrida sig.

              Kommentar

              • Reggae_Ripan
                • March 2009
                • 250

                #22
                Okey ska försöka få bukt med det i helgen, så jag kan fylla på med vatten i början av nästa vecka.
                500 Liter påväg upp igen !

                Kommentar

                Arbetssätt...