Saltträsket here a Go

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #46
    Ursprungligen postat av Matnil
    det kan nog vara lagom med, kanske lite mer beroende på hur du belastar karet både med koraller och fisk. Vattenbyte ger ju både näringsexport och tillskott av ämne genom saltet.
    Ska du ha vattnet stående så ha lite cirkulation på det och tänk på att ev. avdunstning från förvaringskärlet kan förändra salthalten (förmodligen marginellt men kolla första gångerna), men annars är det inget som hindrar att vattnet står
    Tänkte mest nu under sommaren om man får för sig att göra nåt med Familjennån vecka kanske därav frågan så att min köra Far kan bara hälla i
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #47
      Liten fråga bara varför är kH så högt det ligger i gränsen vad jag har läst men vad kan det bero på?
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • Matnil
        • October 2003
        • 464

        #48
        det är nog helt enkelt så att saltet ligger såpass högt, det är inget att oroa sig för det kommer sjunka av sig själv. Högt kh är i sig inget "farligt", det innebär bl a att risken för ph-svängningar minskar. Olika salt ligger lite olika i värde, det kan också variera mellan olika förpackningar av samma salt....
        Det finns samband mellan kh, ca och mg, ett väldigt högt kh (men då menar jag högre än 11)kan göra att man får svårt att hålla mg och/eller ca uppe har jag för mig, kommer inte riktigt ihåg hur de hänger ihop, men de hänger ihop. Men det är inget man behöver läsa in sig alldeles för mycket på, speciellt nu i början. Oroa dig inte för värde, det viktigaste nu är att få "igång" karet, resten av värdena kan man alltid justera lite senare. Ca, kh och mg kommer nog inte förbrukas i någon större omfattning förren kalkalger, koraller o dyl börjar växa till

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #49
          Ursprungligen postat av Matnil
          det är nog helt enkelt så att saltet ligger såpass högt, det är inget att oroa sig för det kommer sjunka av sig själv. Högt kh är i sig inget "farligt", det innebär bl a att risken för ph-svängningar minskar. Olika salt ligger lite olika i värde, det kan också variera mellan olika förpackningar av samma salt....
          Det finns samband mellan kh, ca och mg, ett väldigt högt kh (men då menar jag högre än 11)kan göra att man får svårt att hålla mg och/eller ca uppe har jag för mig, kommer inte riktigt ihåg hur de hänger ihop, men de hänger ihop. Men det är inget man behöver läsa in sig alldeles för mycket på, speciellt nu i början. Oroa dig inte för värde, det viktigaste nu är att få "igång" karet, resten av värdena kan man alltid justera lite senare. Ca, kh och mg kommer nog inte förbrukas i någon större omfattning förren kalkalger, koraller o dyl börjar växa till
          Tackar för svaret nu vet man det inget att oroa sig för allså
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #50
            Det är inte en endaste Alg på rutorna och jag som får 4 st Turbo-Sniglar på Tisdag då blir det väl att kasta ner lite Alg-Tabletter kanske,man kanske skulle väntat med sniglar ett taga men det var också tänkt att karet skulle vara täckt med men det uteblev tydligen kanske har med Ljuset att göra eftersom jag har det släckt eller det kommer nog!!??PS kanske det var bättre att inte beställa sniglarna så tidigt tills det hinner stabilisera sig alla värden.
            Senast redigerad av Patrik Steen; 27 March 2009, 21:44.
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #51
              Nu har det hänt...!!!!jag har inskaffat mig en Eramitkräfta och nån växt som ser inte klok ut men ska vara bra tydligen,allt detta är för tidigt men vad gör man det billigaste köptes dör så dör det...på tisdag får jag LS och lite Turbosniglar sen händer det lite med värdena får jag hoppas
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • osis
                • February 2008
                • 851

                #52
                Jag vill ha bilder!

                Kommentar

                • Matnil
                  • October 2003
                  • 464

                  #53
                  växt? Eller korall?
                  Det ska säkert gå bra, men ta det nu lugnt! Låt karet gå ett tag så att stenen går in sig och ev. nitrittopp går över! Övriga värde är det ju inte så mycket att bra sig om, annat än för att lära sig hur mycket karet förbrukar av buffer, ca och mg och det dröjer nog ett tag innan det visar sig....

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #54
                    Ursprungligen postat av Matnil
                    växt? Eller korall?
                    Det ska säkert gå bra, men ta det nu lugnt! Låt karet gå ett tag så att stenen går in sig och ev. nitrittopp går över! Övriga värde är det ju inte så mycket att bra sig om, annat än för att lära sig hur mycket karet förbrukar av buffer, ca och mg och det dröjer nog ett tag innan det visar sig....
                    Det är en växt som är grön och liknar en sötvatten växt passar då inte in i Miljön men det var bra att ha i den under uppstartnu får jag LS på Tisdag sen ska det stå ett taga kräftan köptes mest för att man kan skryta att det är en invånare i karet
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • daniel_i_malmö
                      • April 2002
                      • 1103

                      #55
                      Ursprungligen postat av Patrik Steen
                      Det är en växt som är grön och liknar en sötvatten växt passar då inte in i Miljön men det var bra att ha i den under uppstartnu får jag LS på Tisdag sen ska det stå ett taga kräftan köptes mest för att man kan skryta att det är en invånare i karet
                      Caulerpa taxifolia? http://images.google.se/images?q=cau...N&hl=sv&tab=wi

                      Det är en växt som är en mycket bra på att ta upp överskottsnäring. Dock kan den bli en pest och växa över allt i akvariet. Så är läget just nu i mitt akvarium...
                      Malmö Akvarieförening
                      no hope, no harm, just another false alarm

                      Kommentar

                      • Matnil
                        • October 2003
                        • 464

                        #56
                        ja är det Caulerpa så kan den bli svår att bli av med, används mest för näringsexport i belyst sump (man låter caulerpan växa och ta upp näring ur karet och sen skördar man ut caulerpa) eller i sjöhästkar, den växer väldigt fort. Den kan också dö helt plötsligt, blir vit och löser upp sig med mjölkigt vatten och risk för förgiftning av karet som resultat. Men för att förgifta karet ska man ha ganska mycket som dör samtidigt.

                        Kommentar

                        • Patrik Steen
                          • May 2006
                          • 8464

                          #57
                          Jepp det var en sådan enligt bilderna..Det var inte så mycket bara en stänge köpte jag klarar den sig fast jag inte har ljuset på ??det kommer in ljus ändå tänker då främst på Vaserna som står brevid men inte i den mängs kanske som den behöver.

                          En liten fråga bara ska jag göra nåt med den LS som jag får på Tisdag är det bara att kasta i det i karet eller ska det göras på nåt annan vis??

                          Ett stort tack annars för alla svaren det uppskattas verkligen.
                          Mvh.Patrik

                          Kommentar

                          • Matnil
                            • October 2003
                            • 464

                            #58
                            Caulerpa behöver ljus för att växa, den kan kanske överleva en korta tid med lite mindre ljus, men jag tror nog att ett släckt kar är lite väl mörkt för att den ska klara sig mer än någon enstaka dag... När man använder den till näringsexport kör man ofta ljus 24/7 för att försöka undvika att den kraschar, alternativt omvänd ljusperiod på 10-16h för att caulerpan ska hjälpa till att hålla ph stabilare i karet.
                            Det du ev. kan göra med stenen är att "skölja" den lite med saltvatten för att få lös detrius (skit), men samtidigt så riskerar du ju också att bli av med något kul som följer med. Eftersom karet inte är "igång" hade jag bara kört i stenen, om det samlas en massa synligt lös detrius på botten i karet kan du kanske sug ut nån liter för att få ut det. Men jag har lite dåligt minne av hur man gör med stenen i början, det är typ 3 år sen jag la i sten sist

                            Kommentar

                            • Patrik Steen
                              • May 2006
                              • 8464

                              #59
                              Ok då får man kanske överväga att kasta den eller ge bort den kanske,för jag vet inte om jag ska slå på ljuset än och ett litet problem som har uppstått också är att det har inte kommit en ändaste alg och nu har jag en eramit och får 4 st Turbosniglar imorgon med LS,för det var ju tänkt att jag skulle ha en massa alger men nu har dem inte dykt upp.Går det då att kasta ner nån Alg-Tablett till dessa??
                              Mvh.Patrik

                              Kommentar

                              • Matnil
                                • October 2003
                                • 464

                                #60
                                äh det kan säkert finnas nått att käka för dem. Jag tror inte sniglarna skulle käka algtabletter, kanske eremiterna men jag tror de hittar mat ändå. Annars kan de kanske roa sig med att ge sig på sniglarna, inte helt ovanligt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...