Salamanderkaret

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lowa
    • February 2008
    • 595

    Salamanderkaret

    Det här blir nog mitt första någelunda seriösa projekt

    Jag fick ett par kinesiska eldbukar för ca 2 veckor sen då min pojkvän följde med till RoyalZoo, västerås, för att köpa mig en fisk. Han fastnade verkligen för Salamandrarna så det blev sådana i stället för fisk :P

    Nu till själva projektet, att göra en passande miljö för dem. En asiatisk miljö helt enkelt.

    Tyvärr så har jag bara ett plastkar på 40*25*25.. Det blir lite knapert men så är det då inte plånboken räcker till just i detta nu. Men det här blir väl ett litet experiment, en prototyp :P
    Senast redigerad av Lowa; 10 March 2009, 20:02.
    180l Guldfisk
    220l clarias
  • Lowa
    • February 2008
    • 595

    #2
    Har inte riktigt kommit igång än men en liten uppdatering bara. Ännu en salamander ska komma att bo i karet. En Japansk eldbuk som en vän till mig inte kunde ta hand om längre. Så man får hoppas på att de båda arterna håller sams. Men utifrån det jag har sett så är de kinesiska bara i vattnet medan den japanska gärna är på land. Så de lär ju inte ta illa upp av varandra eftersom de varken ser eller är inpå varandra.

    Här kommer mina, inte så snygga, ritningar på hur jag hade tänkt mig.
    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


    Jag kommer att rama in en del av akvariet som ni kan se. Blir att silikona fast låga plastväggar för att skilja jord från vatten, annars lär det ju bli en härlig gegga.
    Det blir också en plastramp med fastsilikonat grus. Har märkt att salamandrar gärna klättrar och har sig så de tillslut inte kan komma upp på land då de skyfflat bort vägen upp :P

    Då de är ljusskygga så valde jag att sätta dit en storbladig växt som hänger över mossan och ger skugga.

    Jag har varit väldigt noga med valet av växter. Jag ser till att de först och främst kommer från Asien och att de vill ha det ständigt fuktigt vilket de verkligen kommer att få ha det där i.
    Har även kollat upp om de är giftiga, man vet ju aldrig om de av någon väldigt konstig anledning skulle få för sig att naffsa på dem. Men ingen av dem var direkt giftiga.
    180l Guldfisk
    220l clarias

    Kommentar

    • Lowa
      • February 2008
      • 595

      #3
      Blev en till japansk idag, en hona. Så två kineser å två japaner.

      [img=http://img26.imageshack.us/img26/1924/dsc05086.th.jpg]
      180l Guldfisk
      220l clarias

      Kommentar

      • osis
        • February 2008
        • 851

        #4
        Den var fin! (Tycker det även om det är så att jag gillar allt Japanskt! )

        Kommentar

        • Lowa
          • February 2008
          • 595

          #5
          Ursprungligen postat av osis
          Den var fin! (Tycker det även om det är så att jag gillar allt Japanskt! )
          haha e du också japanfreak som jag ;P
          180l Guldfisk
          220l clarias

          Kommentar

          • osis
            • February 2008
            • 851

            #6
            Älskar allt som har med Japan att göra!

            Kommentar

            • Lowa
              • February 2008
              • 595

              #7
              Ursprungligen postat av osis
              Älskar allt som har med Japan att göra!
              samma här ^^
              180l Guldfisk
              220l clarias

              Kommentar

              • osis
                • February 2008
                • 851

                #8
                Vad kul att någon tycker likadant!

                Kommentar

                • Lowa
                  • February 2008
                  • 595

                  #9
                  Yay, jag lyckades få tag på ett billigt helglasakvarie på 60*30*30
                  Kommer dock inte få börja bygga med det föränn på påsklovet, om tre veckor. Eftersom det skulle hämtas i Stockholm så kommer det ta ett tag, föräldrarna hämtar det och sen åker jag iväg till tyskland en vecka. Men det kommer lite uppdateringar så småningom.
                  180l Guldfisk
                  220l clarias

                  Kommentar

                  • Guu
                    • March 2009
                    • 78

                    #10
                    Ditt akvarium är för litet! Även det nya akvariet är i allra minsta laget. Har du kollat L80?
                    Både C.orientalis och C.pyrrhogaster är halvakvatiska så håller dina pyrrhogaster mestadels till på land är det något i miljön som stressar dom. Man ska inte hålla olika salamanderarter i samma kar. Det lär inte vara någon risk att de ska bita på växterna så där kan du ta det lugnt. Vad är det för temperatur i vattnet?

                    Kommentar

                    • Lowa
                      • February 2008
                      • 595

                      #11
                      Ursprungligen postat av Guu
                      Ditt akvarium är för litet! Även det nya akvariet är i allra minsta laget. Har du kollat L80?
                      Både C.orientalis och C.pyrrhogaster är halvakvatiska så håller dina pyrrhogaster mestadels till på land är det något i miljön som stressar dom. Man ska inte hålla olika salamanderarter i samma kar. Det lär inte vara någon risk att de ska bita på växterna så där kan du ta det lugnt. Vad är det för temperatur i vattnet?
                      finns faktiskt dem som håller dem i betydligt mindre kar. och de har inte större på en djuraffären heller. Den höll sig på land för att den var ny och blev stressad i vattnet, men nu så är den i vattnet som alla de andra.
                      temperaturen ligger nog som i rummet ca 21-23 grader.
                      180l Guldfisk
                      220l clarias

                      Kommentar

                      • Guu
                        • March 2009
                        • 78

                        #12
                        Ursprungligen postat av Lowa
                        finns faktiskt dem som håller dem i betydligt mindre kar. och de har inte större på en djuraffären heller. Den höll sig på land för att den var ny och blev stressad i vattnet, men nu så är den i vattnet som alla de andra.
                        temperaturen ligger nog som i rummet ca 21-23 grader.
                        Det kvittar hur andra håller dom, det är fortfarande för litet och dessutom olagligt (som sagt, kolla L80 för måttangivelser)
                        21-23 grader är för varmt, både C.orientalis och C.pyrrhogaster ska hållas i 15-20 grader, temperaturer över det är skadligt om de vistas i det en längre tid. Ta emot tips och gör det som är rätt för dina djur.

                        Kommentar

                        • Lowa
                          • February 2008
                          • 595

                          #13
                          men va F-n e L80 då?! ja vet redan hur de ska hållas å allt, men om de så säljs i djuraffärer så ska det funka, bara för du ska vara så strikt
                          180l Guldfisk
                          220l clarias

                          Kommentar

                          • Guu
                            • March 2009
                            • 78

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lowa
                            men va F-n e L80 då?! ja vet redan hur de ska hållas å allt, men om de så säljs i djuraffärer så ska det funka, bara för du ska vara så strikt
                            Det har jag svarat på i din andra tråd, det finns ingen anledning för dig att bli otrevlig. Vaddå "om de säljs i djuraffär så ska det funka"?
                            Uppenbarligen vet du inte alls hur de ska hållas, tyvärr.
                            Jag är inte strikt, jag följer DJURSKYDDSLAGEN och vill att djuren ska ha det så bra som möjligt.
                            Senast redigerad av Guu; 25 March 2009, 16:30.

                            Kommentar

                            • Lowa
                              • February 2008
                              • 595

                              #15
                              tycker det är du som låter otrevlig
                              180l Guldfisk
                              220l clarias

                              Kommentar

                              Arbetssätt...