Mina 325 liter och Apistogramma

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • babydoc
    • January 2009
    • 110

Mina 325 liter och Apistogramma

Lite bakgrund:

Jag har ett 160 liters akvarium med möbel som jag "spontanköpte" på Hornbach pga priset. Då jag har haft akvarium av och till från 19 års ålder så fick jag en flipp när jag såg att man kunde köpa ett komplett akvarium för 1300:- (160) liters. När jag ändå var igång så köpte jag en Juwel möbel till det.

Nu när jag hängt mycket på detta forum på sista tiden så blev jag jävligt inspirerad av Perfettos projekt.
    Allt planerades och frågor ställdes till Perfetto.
    Dagen D infann sig och jag stack iväg till IKEA för att införskaffa nämnda vitrinskåp. Möbel och setup hade jag hemma. Körde sedan till Hornbach för att köpa material för att bygga ihop egen akvariebakgrund och svart silikon, några vita hålstenar inhandlades också.

Åkte sedan iväg till en annan djuraffär för att köpa svart sand.
    Där såg jag ett Akvastabil Effect akvarium 325 liter för 1130 kronor! Det var nedsatt 50%. Ingen täckskiva eller ljusramp dock. Måste tillägga att Akvastabils akvarium har en sjuhelsike finnish och det är jävligt bra kvalite på floatglaset!

Vad göra?!
    Jo jag köpte det förståss!
    Inhandlade 2 bakgrundsplattor, vet inte fabrikatet men det var made in China iaf och svart sand.
    Iväg till IKEA igen och lämnade tillbaka vitrinskåpet.
    Passade även på att inhandla 3 st små bord som hade bra mått och höjd till akvariumet för att fungera som ställning.
    Det var lite synd för jag var inställd på att limma glas och göra bakgrund etc, hade sett fram emot det hela veckan.

Åkte sedan till Bauhaus för att köpa en ljusramp. Har inte råd att köpa en "riktig". Köpte en vanlig ramp för 349:- , en 2 rörs. Där fanns även ett Osram ljusrör för växter. Köpte det för 59 kronor! Det som jag köpte på Hornbach kostade 229 (Philips Aquarelle).

Så nu har jag ett nytt akvarium på 325 liter som huserar 2 familjer av dvärgciklider
    Fjärilsciklider och Bolivianska fjärilsciklider.

Här följer lite bilder:

Uppstart
    Senast redigerad av babydoc; 03 March 2009, 22:35.
  • babydoc
    • January 2009
    • 110

Kan tilläga att när jag startade upp det så tog jag vatten från mitt andra akvarie och ett annat som jag hade uppe då, det blev ju rätt mkt inkört akvarievatten.
    Akvariet stod tomt i ca 4 dagar sedan satte jag i mina fiskar.
    Efter ett par dagar såg jag att dom var konstiga och orörliga.
    Jag hade ren tur at tmin fru var i närheten när kaoset uppstod!
    Amonoräkan hoppade ut ur akvariet 2 ggr. Mina 2 klippräkor klättrade upp på pumpen.
    Sedan såg jag att den ena fjärilscikliden höll på att kollapsa medan dom andra var vid botten och mycket passiva.
    Jag tog ut alla fiskar och räkor och placerade dom i det andra akvariet och tog vattenprov
    Jag hade fått en nitritspik och räkorna ville absolut inte vara i vattnet!
    Jag kan garantera att 5 minuter till och alla hade dött.

Nu förstår jag hur en nitritspik kan se ut och vet vad jag ska titta efter

Kommentar

• babydoc
      • January 2009
      • 110

Rengjorde pumpen idag och när jag hällde ut bottenvattnet i duschen så såg jag nått avlångt simma med i avloppet , det var min ena Khuliål...
      Nu vet jag att alltid kolla bottnet i pumpen INNAN jag häller ut vattnet.

Kommentar

Arbetssätt...