5 liter växtakvarium :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    5 liter växtakvarium :)

    halloj alla!

    Jag har nu under kvällens gång kollat i Jojjens tråd om hans 5 liters nanoakvarium som skulle vara till räkor men som nu är ett litet växtakvarium. När jag såg bilden på den lilla burken så blev imponerad över hur fina små akvarium kan bli och jag bestämde mig för att jag med vill ha ett litet sådant akvarium .

    Så jag tänkte att jag kunde mjukstarta ett litet projekt med detta då, genom att skriva ner mina tankar .

    1. Tänkt att redan imorron inhandla ett litet plastakvarium på typ 5 liter som då ska husera växter.
    2. Som bottenmaterial hade jag tänkt mig biltemas blästersand eller vanlig engelsksjösten.
    3. Är inte bra på växtnamn men tänke ha i en liten crypto, javamossa som jag hade tänkt fästa på stenar eller någon rot, får se där och sen får jag se vad tredje växten blir.
    4. tänkte använda mig av en vanlig skrivbordslampa som jag änvänder till min räkskål. Ska köra utan pump och doppvärmare.
    5. Tänkte ha i någon räka, om det går i ett så litet akvarium?

    Det är första gången jag skriver här i projektdelen och jag ska försöka uppdatera och ta bilder.

    MVH Macke_fisk
    MVH macke_fisk
  • Link_Mag
    • January 2009
    • 238

    #2
    blir kul att följa. håller själv på att starta ett växtkar. självklart kan du ha räkor i 5 liter.
    Diskus och Växter FTW!

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #3
      Ursprungligen postat av Link_Mag
      blir kul att följa. håller själv på att starta ett växtkar. självklart kan du ha räkor i 5 liter.
      okej, då kommer jag att ha i några räkor då. Jo, jag har läst lite i din tråd och den kommer jag att fölka med spänning. alltid kul med lite mindre akvarium .
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        liten uppdatering...

        Det blev inte som jag hade tänkt mig idag. Affären hade stängt så där blev jag lite sur, hade velat köpa ett litet akvarium idag ju . Men det får bli på lördag istället för imorron är det jobba som gäller . Men fram tills dess så kan jag planera lite extra hur akvariet ska se ut.

        over and out.

        MVH Macke_fisk
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #5
          liten uppdatering...

          Fick reda på igår att jag inte skulle jobbaidag så det blir kanske akvarieköp som jag hoppas på! Tänkte slänga upp en bild på akvariet senare ikväll så att ni får se hur det ser ut
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            fick tag på mitt lilla akvarium idag och lite senare så hade jag tänkt lägga upp lite foto på akvariet ^^.
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              Liknar det mitt eller? Hur många liter?
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                det är exakt likadant som ditt . tror det ligger mellan 3-4 liter :P. ska röja lite på rummet för att skapa plats till det och sen så ska jag lägga upp lite bilder :P
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • macke_fisk
                  • December 2005
                  • 4442

                  #9
                  Jag har inte hunnit lägga upp någon bild för det var mer skit att flytta än vad jag trodde . men jag lovar att åtminstonde någon bild ska upp ikväll .
                  MVH macke_fisk

                  Kommentar

                  • macke_fisk
                    • December 2005
                    • 4442

                    #10
                    SÅ ja!!!!!...

                    Har äntligen fått i sanden i det lilla akvariet + en liten växt (tror den heter hygrophila polysperma) och en liten sten. sanden är valig typ strandsand.

                    bild på hela akvariet
                    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


                    tycker att det blev rätt nice själv .

                    skriv gärna en kamentar eller 2^^.
                    MVH macke_fisk

                    Kommentar

                    • macke_fisk
                      • December 2005
                      • 4442

                      #11
                      Jo! glömde fråga en grej innan . kan jag har typ någon liten räka i mitt lilla plastakvarium? tänkte lite på körsbärsräkor.


                      MVH Macke_fisk
                      MVH macke_fisk

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #12
                        Det frågade du och fick svar på där uppe.

                        Exakt likadant som mitt. Är det inte mer än 3-4 liter? Han sålde det till mig och sa att det var 5. :S

                        Aja, inte så mycket skillnad.
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • macke_fisk
                          • December 2005
                          • 4442

                          #13
                          Ursprungligen postat av JojjeN
                          Det frågade du och fick svar på där uppe.

                          Exakt likadant som mitt. Är det inte mer än 3-4 liter? Han sålde det till mig och sa att det var 5. :S

                          Aja, inte så mycket skillnad.
                          ah ja, det såg jag inte att jag hade ställt den frågan. Jag tror att det inte är mer 3-4 liter. Men då ska jag skaffa mig några körsbärsräkor.
                          MVH macke_fisk

                          Kommentar

                          • ParSve
                            • February 2009
                            • 46

                            #14
                            Du kanske skulle ha lite mindre sand? I alla fall där det inte är någon växt, som det är nu tar sanden upp väldigt mycket av volymen...
                            /Pär

                            399 l tanganyikaprojekt | Mina fiskfoton

                            Kommentar

                            • macke_fisk
                              • December 2005
                              • 4442

                              #15
                              hmm jo, när du säger det, får se till att plocka ut lite sand nu i helgen.
                              MVH macke_fisk

                              Kommentar

                              Arbetssätt...