Frasse har kub feber.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lillfrasse
    • February 2002
    • 2228

    Frasse har kub feber.

    Ok forsättning på mitt projekt med lite mindre kuber nu är jag i startgroparna. I kväll var jag inne och pratade med dennis på zoo & fritid och kollade på slimline bakgrunder skall räkna ut lite hur jag skall få till det med måtten och beställa då det var öppet hus på något ställe de handlade ifrån och var rabbat på grejerna. Jag mailade också en kille i Hong Kong som säljer kompaktrörs armaturer på ebay men han har inte svarat än.

    En liten fundering jag har. Vad behöver man ha för avstånd mellan bakrutan och baksida bakgrund för att få till lite yta till filtermedia. En 30*30*40 (b*d*h) kub Har man då 5 cm i utrymme bakom får man 2,86*0,5*3,5 ~5 liter bakom det stjäl ju lite djup men det får man nog ta för att få i lite filtermedia.

    Några tankar på det?
    Simma lungt..
    Lillfrasse..
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Även om du tar 5 cm på djupet så blir det nog hyffsat med yta ändå.
    Om du ska göra mer än en kub skulle jag personligen testat med bägge färgerna på Slimlinen, då man kan variera sig bra mycket bättre i det fallet.

    Du har inte funderat på bottenfilter då dessa är räksäkra och inte tar någon plats?
    Vad blir det för invånare?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • lillfrasse
      • February 2002
      • 2228

      #3
      Har aldrig kört botten filter funkar det verkligen?
      Simma lungt..
      Lillfrasse..

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det beror på vem du frågar.
        Jag har bottenfilter i alla mina kar, men i de större karen har jag även ytterfilter som jag samkör med. Fråga Raskens vad de tyckte om bottenfilter när de var hos mig sist.
        Är karet inte tillräckligt stort så man får in en platta så kan man modifiera denna med lite smältlim och plastbitar så man delar den. Sedan har du fördelen att du kan byta/ändra pumpskalle om den inte passar flödesmässigt plus att du sparar en hel del plats i karet.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Jag har också bottefilter i min räk-kub! Funkar toppen. Har ju givetvis härmat Ansjo - men...

          Kommentar

          • Raskens
            • April 2006
            • 933

            #6
            Man har ju hört en del om bottenfilter.
            Hos Anders kan man inte säga annat än att allt såg toppen ut.
            Även på botten.
            Agneta

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Bottenfilter funkar helt Ok i räkakvarium eftersom ju räkorna hjälper till med städningen så det blir inte så mycket skit, dessutom har man ju ofta en del snabbväxande växter i sådana akvarium och de hjälper också till.
              det är väl nästan t.o.m. som så att man där inte ens behöver något filter alls

              Vad behöver man ha för avstånd mellan bakrutan och baksida bakgrund för att få till lite yta till filtermedia
              Är det bara så stort att man får ner en pumpskalle så räcker det.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • lillfrasse
                • February 2002
                • 2228

                #8
                Så då var bakgrunder och pumpar beställda. Skall försöka skära lite glas i helgen. Då kan det komma ett foto eller två hoppas jag.
                Simma lungt..
                Lillfrasse..

                Kommentar

                • Annika
                  • January 2002
                  • 2518

                  #9
                  Härligt! Alla borde ha en räk-kub eller två hemma

                  Kommentar

                  • Galion
                    • December 2004
                    • 337

                    #10
                    Spännande att få se bilder här framöver
                    Har även jag Kub feber.. Dock i lite större mått *hehe*
                    1000L kommer min vara på.

                    Men har haft funderingar på något i den lilla skalan också faktiskt, riktigt tufft och läckert alltså!
                    Mvh Peter

                    Kommentar

                    • lillfrasse
                      • February 2002
                      • 2228

                      #11
                      Åhhh en kubik synd att man bor i en gammal kåk och högt upp det får vara med större kar tills man kommer ned på marken igen. Så en Skara bo det kanske kan bli en Zoopet skaraborg träff någon gång framledes.
                      Simma lungt..
                      Lillfrasse..

                      Kommentar

                      • Galion
                        • December 2004
                        • 337

                        #12
                        Ursprungligen postat av lillfrasse
                        Åhhh en kubik synd att man bor i en gammal kåk och högt upp det får vara med större kar tills man kommer ned på marken igen. Så en Skara bo det kanske kan bli en Zoopet skaraborg träff någon gång framledes.
                        *hehe* Ja det vet man aldrig
                        Har precis köpt mig ett hus i Axvall, så har 99kvm nere i källaren att inreda med akvarium! :P
                        Mvh Peter

                        Kommentar

                        • ankan94
                          • February 2009
                          • 199

                          #13
                          jag har också funderat på en räkkub! låter riktigt kul.

                          Kommentar

                          • Andez
                            • January 2009
                            • 82

                            #14
                            jag har börjat fundera på en sak, ska göra ett ganska litet akvarium för att odla växter men skulle vilja ha något anat än bara växter i det. hur trivs räkor i ett akvarium med mycket växter? är det något särskilt man borde tänka på innan man skaffar sig räkor?

                            Kommentar

                            • rick
                              • April 2005
                              • 1012

                              #15
                              Ursprungligen postat av Andez
                              jag har börjat fundera på en sak, ska göra ett ganska litet akvarium för att odla växter men skulle vilja ha något anat än bara växter i det. hur trivs räkor i ett akvarium med mycket växter? är det något särskilt man borde tänka på innan man skaffar sig räkor?

                              räkor trivs väldigt bra.. det enda eg man ska tänka på innan man skaffar räkor är att dom inte gillar varmare vatten.... kan va värt att tänka på belysningen som ofta alstrar en hel del värmei växtkar
                              / Rickard

                              Kommentar

                              Arbetssätt...