1225liters "nybörjarkar"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • micket
    • February 2008
    • 256

    #91
    Jag hoppas det går att lösa med vattnet. Jag ska ju dra fram vattenledning till akvariet så det bara är att vrida på kranen när man ska göra vattenbyte, har ju redan sumpen kopplad till avloppet. Men om jag måste blanda vatten kanske jag får tänka om... får se hur det löser sig...

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #92
      Jag är inte i närheten av dig, 300 i kH (säker din mätning inte felar någonstans?)
      kolla http://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenh%C3%A5rdhet
      i vilket fall som helst, jag kör ner kH från 18-20 till 8-9, provat ett tag med Osmos men gått tillbaka till att använda saltsyra genom att ta 100ml 30% HCl till 350 l vatten.
      Du måste göra detta i ett kärl innan du skicka det i karet för det avgår CO2 som sänker pH tillfälligt till du luftat ut det.
      Växterna verkar sakna en del gosaker i osmosvattnet samtidigt som salt ökningen är marginell med tekniken

      och eftersom man ofta tycker man ska ha lite salt(NaCl) i vattnet för fiskarna så är det ju ok som jag ser det.
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • micket
        • February 2008
        • 256

        #93
        Har bara mätstickor att mäta med så det är ju inte så exakta värden. Angav KH i ppm och inte i dKH. Men skalan går inte högre än till 300 ppm eller 17 dKH, har nog tom lite högre än 17dKH men svårt att veta när skalan inte räcker till

        Nån som kan tipsa om bättre mätutrustning än stickor?

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #94
          Ursprungligen postat av micket
          Har bara mätstickor att mäta med så det är ju inte så exakta värden. Angav KH i ppm och inte i dKH. Men skalan går inte högre än till 300 ppm eller 17 dKH, har nog tom lite högre än 17dKH men svårt att veta när skalan inte räcker till

          Nån som kan tipsa om bättre mätutrustning än stickor?
          miss av mig, kör själv med JBL dropptest, de stämmer bra med vattenverkets uppgifter.
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • micket
            • February 2008
            • 256

            #95
            Ursprungligen postat av flygrc
            Jag är inte i närheten av dig, 300 i kH (säker din mätning inte felar någonstans?)
            kolla http://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenh%C3%A5rdhet
            i vilket fall som helst, jag kör ner kH från 18-20 till 8-9, provat ett tag med Osmos men gått tillbaka till att använda saltsyra genom att ta 100ml 30% HCl till 350 l vatten.
            Du måste göra detta i ett kärl innan du skicka det i karet för det avgår CO2 som sänker pH tillfälligt till du luftat ut det.
            Växterna verkar sakna en del gosaker i osmosvattnet samtidigt som salt ökningen är marginell med tekniken

            och eftersom man ofta tycker man ska ha lite salt(NaCl) i vattnet för fiskarna så är det ju ok som jag ser det.
            Ja det var intressant. Var köper man saltsyra då?

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              #96
              Ursprungligen postat av micket
              Ja det var intressant. Var köper man saltsyra då?
              Jag köper på Optimera, vanlig saltsyra som murarna använder för att få bort cementrester.
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • micket
                • February 2008
                • 256

                #97
                Ursprungligen postat av Enola
                Riktigt häftigt projekt, hur har jag missat denna tråd??!!
                Tackar!!! Ja, det gäller att hålla ögonen öppna!

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  #98
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Fast 80% i Tyskland har just ett sådant vatten
                  Det vete f*n, vårat vatten var ganska extremt! Eftersom jag ville hålla mjukvattenfiskar och dessutom hade en tomt på över 3000 kvadratmeter att ta i tu med så fick jag, eller rättare sagt HSB, prioritera

                  Det blev till att gräva istället för att mixa vatten!

                  Men på ett sätt var det kanske bra att man fick en paus i akvaristiken, då kunde man ju komma igen ännu starkare senare
                  Dessutom bevisar detta att har man en gång fastnat för vår något udda hobby så kommer man igen när möjlighet ges
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Sophia_
                    • January 2009
                    • 454

                    #99
                    Fan va fint!!! Blir riktigt riktigt avundsjuk! Gillar också namnet på tråden - 1225 liter nybörjarkar! Trodde du skrivit fel! Nästan tre månader sedan sista bilden, dax för en ny tycker jag!
                    www.devons.se

                    Kommentar

                    • micket
                      • February 2008
                      • 256

                      Ja, jag har lite samma problem som c90368... men bara 2500 kvm tomt som det fixas med samt ett nybyggt hus som kräver lite uppmärksamhet. Så det har gått lite trögt med akvariet... inte ens möbeln är klar än

                      Men tänkte sätta lite mer prio på burken i höst och vinter. Men ska försöka ta lite bilder...

                      Kommentar

                      • Lasse
                        • October 2002
                        • 1965

                        okej - jag har hittat tråden . Tack för förtroendet C90368. Till frågan - gör så först att du skaffar dropptester för KH, GH och PH. Jag misstänker att din sticka ger värdet i ppm CaCO3 - då skall du dividera med 17,9 för att få KH - så du hamnar någonstans där vid 18 i KH. men som sagt skaffa en dropptest. Vattnet innehåller säkert mycket kalcium och då kommer du att få besvär med dina hushållsapparater såsom kaffekokare, varmluftsugnar, tvättmaskiner och andra maskiner där du hettar upp vatten. du får utfällningar med kalksten. Bara för den skull så är det en mycket bra investering att skaffa ett avhärdningsfilter. Det bygger på att filtrera vattnet över zeolit och sedan regeneras detta med mättad koksaltklösning. Problemet med dessa filter är att de kan ge en liten annorlunda smak på vattnet eftersom det är en jonbytningsteknik där calcium ersätts med natrium. En ganska bra variant är där att när man kopplar in filtret så ber man rörläggaren lägga en manuell bypas och en regleringskran. Då kan man själv reglera kalciuminnehållet. Nåväl - detta filter tar bort kalcium vilket sänker din hårdhet (GH) men det påverkar normalt inte ditt KH i någon större utsträckning så det problemet blir kvar för ditt akvarium (du kommer dock inte att få några kalkutfällningar). Det fins kombinationsfilter iofs men har i alla fall inte varit vanliga. När du blivit av med kalciumet så är det ganska lätt att installera en omvänd (reversed) osmos. Om du tittar i saltakvarieaffärernas utbud så kommer du att hitta många sådana med varierande genomflöde och pris. Varför du skall ta bort kalciumet först är för att kalcium sätter igen osmosmembranen mycket fort och då blir det lätt dyrt. Har du väl en RO anläggning så är det lätt att själv bestämma vilket KH du skall ha i vattnet. Jag rekommenderar att du lägger dig på KH kring 4 - vilket kommer att ge dig ett pH på ca 7,5. Detta vatten klarar de mesta SA fiskar galant - inklusive odlade diskus. Det är rätt att Stenkers diskusar dras upp i ett ganska högt pH och hårt vatten och därför är lämpliga där man har dessa vattenkvaliteter. Hur bestämmer man vilket KH man skall ha? jo även här genom att blanda. Har du KH 16 efter avhärdningsfiltret och vill ha 4 så är det tre delar Ro vatten och en del avhärdat vatten (med ursprungs KH:t kvar). du kan också göra som flygrc säger - att sänka med syra. Problemet med saltsyra är att den är en sk 1-protonsyra vilket medför att först händer inget, sedan händer inget, ytterligare senare händer inget men plötsligt - puff - pH 2. En bättre syra här är då fosforsyra. Den är en sk 3 protonsyra och har speciella trappavsatser där den stannar och väntar lite grand - det är vid pH 7,5, 7 och 6,5 ungefär. Eftersom du skall ha i växter så är fosforn inget problem - den tar växterna hand om. Men om du vill ha växter så tycker jag att du skall ta två flugor i en smäll och använda CO2.

                        Mitt förslag blir därmed - avhärda allt vatten, ev en bypass för bättre smak: Kör en revers osmos för akvarievattnet och späd till KH 4 - kör koldioxid till pH 7 - 6,5.

                        Varför du skall ha KH 4 är att dels ger det en stadigare och jämnare proicess när du tillför CO2, dels ger det nitrifierarna möjlighet att arbeta (få oorganiskt kol) - dels blir svägningarna inte så kraftiga.

                        Hoppas svaret har hjälpt och att jag levde upp till C90368 goda ord

                        MVH Lasse
                        Senast redigerad av Lasse; 12 September 2009, 18:28.
                        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                        Kommentar

                        • micket
                          • February 2008
                          • 256

                          Ursprungligen postat av Lasse
                          okej - jag har hittat tråden . Tack för förtroendet C90368. Till frågan - gör så först att du skaffar dropptester för KH, GH och PH. Jag misstänker att din sticka ger värdet i ppm CaCO3 - då skall du dividera med 17,9 för att få KH - så du hamnar någonstans där vid 18 i KH. men som sagt skaffa en dropptest. Vattnet innehåller säkert mycket kalcium och då kommer du att få besvär med dina hushållsapparater såsom kaffekokare, varmluftsugnar, tvättmaskiner och andra maskiner där du hettar upp vatten. du får utfällningar med kalksten. Bara för den skull så är det en mycket bra investering att skaffa ett avhärdningsfilter. Det bygger på att filtrera vattnet över zeolit och sedan regeneras detta med mättad koksaltklösning. Problemet med dessa filter är att de kan ge en liten annorlunda smak på vattnet eftersom det är en jonbytningsteknik där calcium ersätts med natrium. En ganska bra variant är där att när man kopplar in filtret så ber man rörläggaren lägga en manuell bypas och en regleringskran. Då kan man själv reglera kalciuminnehållet. Nåväl - detta filter tar bort kalcium vilket sänker din hårdhet (GH) men det påverkar normalt inte ditt KH i någon större utsträckning så det problemet blir kvar för ditt akvarium (du kommer dock inte att få några kalkutfällningar). Det fins kombinationsfilter iofs men har i alla fall inte varit vanliga. När du blivit av med kalciumet så är det ganska lätt att installera en omvänd (reversed) osmos. Om du tittar i saltakvarieaffärernas utbud så kommer du att hitta många sådana med varierande genomflöde och pris. Varför du skall ta bort kalciumet först är för att kalcium sätter igen osmosmembranen mycket fort och då blir det lätt dyrt. Har du väl en RO anläggning så är det lätt att själv bestämma vilket KH du skall ha i vattnet. Jag rekommenderar att du lägger dig på KH kring 4 - vilket kommer att ge dig ett pH på ca 7,5. Detta vatten klarar de mesta SA fiskar galant - inklusive odlade diskus. Det är rätt att Stenkers diskusar dras upp i ett ganska högt pH och hårt vatten och därför är lämpliga där man har dessa vattenkvaliteter. Hur bestämmer man vilket KH man skall ha? jo även här genom att blanda. Har du KH 16 efter avhärdningsfiltret och vill ha 4 så är det tre delar Ro vatten och en del avhärdat vatten (med ursprungs KH:t kvar). du kan också göra som flygrc säger - att sänka med syra. Problemet med saltsyra är att den är en sk 1-protonsyra vilket medför att först händer inget, sedan händer inget, ytterligare senare händer inget men plötsligt - puff - pH 2. En bättre syra här är då fosforsyra. Den är en sk 3 protonsyra och har speciella trappavsatser där den stannar och väntar lite grand - det är vid pH 7,5, 7 och 6,5 ungefär. Eftersom du skall ha i växter så är fosforn inget problem - den tar växterna hand om. Men om du vill ha växter så tycker jag att du skall ta två flugor i en smäll och använda CO2.

                          Mitt förslag blir därmed - avhärda allt vatten, ev en bypass för bättre smak: Kör en revers osmos för akvarievattnet och späd till KH 4 - kör koldioxid till pH 7 - 6,5.

                          Varför du skall ha KH 4 är att dels ger det en stadigare och jämnare proicess när du tillför CO2, dels ger det nitrifierarna möjlighet att arbeta (få oorganiskt kol) - dels blir svägningarna inte så kraftiga.

                          Hoppas svaret har hjälpt och att jag levde upp till C90368 goda ord

                          MVH Lasse
                          Ja jäklar vilket bra svar!!! Du borde bli lärare Jag ska genast kolla upp priser på avhärdare och även RO. Du kanske tom vet något bra och billigt filter?!?

                          TACK TACK
                          Senast redigerad av micket; 12 September 2009, 19:17.

                          Kommentar

                          • micket
                            • February 2008
                            • 256

                            Lite bilder...
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • flygrc
                              • June 2006
                              • 2755

                              Vilket akvarium du fått till, gillar svärdplantan (echinodoru någon variant är det va?) vilken storlek, den står lite fritt från konkurrens men i alla fall. Kör du med något bottensubstrat under sanden?
                              Sedan har du ett schysst filterskåp till vänster
                              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                              Kommentar

                              • micket
                                • February 2008
                                • 256

                                Ursprungligen postat av flygrc
                                Vilket akvarium du fått till, gillar svärdplantan (echinodoru någon variant är det va?) vilken storlek, den står lite fritt från konkurrens men i alla fall. Kör du med något bottensubstrat under sanden?
                                Sedan har du ett schysst filterskåp till vänster
                                Har ingen aning om vad växterna heter tyvärr . Jag la ut lera under sanden som skulle vara järn i och bra för växterna. Sen har jag ju börjat med PMDD och det gör ju verkligen skillnad.

                                Ja i skåpet under är ju viktig vätska för välbefinnandet... i kombination med att sitta och njuta av firrarna

                                Kommentar

                                Arbetssätt...