Ställning för 3-4 54l

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JonathanW
    • July 2005
    • 31

Ställning för 3-4 54l

Jag har stora planer på att skaffa mig 3-4 kar på vardera 54 liter för odling. Dessa ska byggas på höjden och frågan är då hur?

Är något så när teknisk men vill ändå köpa en färdig hylla. Helst ny, saknar också tålamod att vänta på att någon ska sälja på Blocket.

Finns det något företag som säljer ändamålsenliga ställningar? Min lokala fiskaffär kunde eventuellt specialbeställa in men det verkade osäkert. Det skulle dessutom bli ganska dyrt.

Om inte blir det till att köpa en hylla från något "byggföretag". Problemet där är att bredden på dom flesta hyllor är 100 cm och det är lite väl mycket.

Någon som har ett råd?
  • JonasN
    • September 2008
    • 357

Tjena Jonathan.

Jag stod inför samma problem när jag skulle påbörja mitt eget projekt.

Tittade runt på olika lagerhyllor (Jula/Biltema/Hornbach/Bauhaus) men inget fungerade så bra. I och för sig så skall ju du ha ett mer standardiserat djup (gissar på måtten 60x30x30), så det kanske skulle gå med en standard lagerhylla i furu, så behöver du bara korta av hyllplanen lite.

Annars så kan man ju bygga ställningar av fyrkantsrör etc, finns åtminstone att måttbeställa både på akvarielagret och hos Janne på södermalmsakvarieaffär, har tyvärr lite sämre koll i Gbg.
    Eller så kan du bygga nåt själv som jag gjorde, men jag rekommenderar det inte. Då det i mitt fall hade blivit billigare att köpa en färdig ställning på någon av ovanstående affärer.

*Tycker själv 30 djupt är lite ynkligt, om du utökar med 1 dm så blir burkarna betydligt häftigare och tar knappast mer plats.

Kommentar

• JonathanW
      • July 2005
      • 31

Hej Jonas och tack för ditt svar

Har spanat på ditt projekt tidigare, mycket snyggt!

Att jag vill nöja mig med 54 liters beror mest på att, precis som du säger, det är något sånär standardiserat 60*30*30cm och ganska billigt att köpa färdigt med lysramp, filter och allt packat och klart. Är inte redo för att bygga armaturer och göra allt från grunden. Hade det funnits motsvarande med 60*40*30cm hade det absolut varit önskvärt.

Tror du att furuhyllor är okej? Är lite skeptisk till trä som material...

Måttbeställa är ju en möjlighet men är rädd att det springer iväg i pris då.

Kommentar

• JonasN
        • September 2008
        • 357

Trä är starkt och 54kg per hyllplan är inte mycket. Om jag ville hålla kostnader nere skulle jag gjort förljande.

Försökt hittat någon liknande: http://www.blocket.se/vi/19025853.htm?ca=5_s
        Kortat av hyllplanen så det passar. (Många brukar ha hyllor som dessa stående skräpandes, grovsoprum är ett tips)
        Eventuellt skruvat och limmat en balk under varje hyllplan, och sen lite beroende på hur konsolerna ser ut så kanske jag hade förstärkt lite där.

Slängt på lite frigolit och sen kört.

Om du gör detta, så borde du kunna landa på under 300lappen med bara 1 timmas modifiering.

Kommentar

• JonathanW
          • July 2005
          • 31

Okej, det låter som ett ganska billigt alternativ. Det blir inte för rangligt då? Antar att man bör lacka upp det för att trät inte ska suga åt sig fukt? Kommer inte träskivor bågna för tyngden av ett akvarium med sprickbildning i botten som följd eller räcker det med en 1cm frigolitskiva under för att få det stabilt?

Kommentar

• JonasN
            • September 2008
            • 357

Jo, någon klarlack / akrylfärg är väl att rekommendera. Samt om du vill försäkra dig mot bågning så kan du alltid limma och skruva dit en längsgående balk på undersidan.

Det kommar absolut att klara 50-60 kg

Om du tycker det är ragnt, så är det bara att smälla på ett krysstag extra bak (antingen hemmabygge, eller så kan du köpa ikeas för 20kr).
            Bifogade filer

Kommentar

Arbetssätt...