akvarium med sköldpaddor och fiskar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elice
    • September 2008
    • 55

    #61
    Här har du lite fakta.


    Kommentar

    • Andez
      • January 2009
      • 82

      #62
      tack men tyvär ger inte dom sidorna dom svaren jag vill ha... dom är bra innan man köper en padda det står lite om hur dom lever och vart men står inte så mycket om typ vilka växter, fiskar och annat i milön som man kan använda för att göra en biotop...

      Kommentar

      • Salta Katten
        • March 2008
        • 740

        #63
        Du får väl kolla var de lever (står t ex här) och forska vidare själv om vilka växter och djur som finns på de ställena! Reeves finns ju bl a i Japan, och där finns en del arter introducerade (enligt Fishbase) som tydligen ska funka bra med sköldpaddor, t ex zebrafisk, guppy... Japan Blue-guppies kanske skulle passa bra?

        Apropå sköldpaddor kan jag ju passa på att tipsa intresserade om Austin's Turtle Page, som innehåller massor av intressant, dock mest inriktat på amerikanska sköldpaddsarter. Ang. landdelar verkar i alla fall de flesta sköldpaddor i USA ligga på trädstammar i ute vattnet om man ska tro dessa bilder, och det hade nog kunnat bli snyggt om man kunde fixa något liknande (en ganska kort stam då, i ett rätt stort akvarium). Visserligen inte dina sköldpaddors hemvist, men lite inspiration kanske det kan ge?
        Senast redigerad av Salta Katten; 18 February 2009, 20:29.

        Kommentar

        • Andez
          • January 2009
          • 82

          #64
          det är lättare sagt än gort att titta på just miljön står inte så mycket om mindre vatten drag men pratade lite med mamma på telefonen idag och hon föreslog att ta kontakt med exempelvis skansen akvariet så har mailat dom...
          ska ta mig en titt på länkarna du gav mig
          mina verkar uppskatta att ligga på en rot dom också men dom vill kunna gräva också så som det är nu s¨har dom både rot och sand som land del...

          Kommentar

          • Elice
            • September 2008
            • 55

            #65
            Ursprungligen postat av Andez
            det är lättare sagt än gort att titta på just miljön står inte så mycket om mindre vatten drag men pratade lite med mamma på telefonen idag och hon föreslog att ta kontakt med exempelvis skansen akvariet så har mailat dom...
            ska ta mig en titt på länkarna du gav mig
            mina verkar uppskatta att ligga på en rot dom också men dom vill kunna gräva också så som det är nu s¨har dom både rot och sand som land del...
            Så här såg mitt gamla sköldpaddskar ut. Måtten 150*50*50 dvs ett 375l.
            Bifogade filer

            Kommentar

            • Andez
              • January 2009
              • 82

              #66
              ser riktigt nice ut men tror som sagt jag ska försöka få en landdel som det går att simma under...

              Kommentar

              • doppingen
                • April 2008
                • 1079

                #67
                ja då är ju korkbark ypperlig,klämma mellan rutorna eller fästa på nåt vis,jag har så som Skalman ligger på samt simmar under
                MammaMia

                Kommentar

                • Andez
                  • January 2009
                  • 82

                  #68
                  jag ser "tyvär" inte det som en lösning då mina skall kunna gräva + att korkbarken i sånna fall måste fästas så att den inte vidrör vatten ytan... men har som sagt en idé om hur man kanske kan få några bigpack burkar att bli "en" å sen ha de som landdel.. annars har jag en "mycket" kompliserad idé som jag hade från början men har lagt ner mer eller mindre... fick också en annan ide nu när jag såg elice´s gamla kar ;P

                  Kommentar

                  • Andez
                    • January 2009
                    • 82

                    #69
                    har börjat grubbla lite på de nya karet redan även fast det inte är dags än.. men funderar på vad som blir billigast att köpa ett begagnat eller att bygga ett eget har fått bra erbjudande på glas 400:- / kvadrat och akvariena jag räknat på idag ligger på 2,5-3,2 kvadrat glas + eventuellt lite till beroende på hur jag gör landdelen.. så det blir ca 1000-1300:- men då tilkommer priset för filter, samd m.m. frågan är om man faktiskt tjänar på att göra det själv? nån som har någe förslag eller egna erfarenhete.. fördelen jag kan se med ett egenbygge e ju att man får det precis som man vill men...

                    Kommentar

                    • -Gaby-
                      • February 2009
                      • 20

                      #70
                      Jag tycker nog att de burkar du har nu fungerar - i alla fall om hela djuret får plats i en sån. Minns inte riktigt vilken sand du hade, men det bästa är vanlig sandlådesand, alltså inte akvariesand (typ grus).
                      Och sen inget täckglas för att det ska bli bra ljus.
                      Gaby och vattensköldpaddorna

                      http://www.djurskyddetmariefred.se

                      Kommentar

                      • Andez
                        • January 2009
                        • 82

                        #71
                        anledningen at jag inte vill ha kvar det karet jag har nu är att det är så lågt att det knapt går att göra något i det... har just nu ett plastnät över istället för täckglas och tanken är att det ska få fortsätta vara nät över istället för täckglas.

                        Kommentar

                        • Andez
                          • January 2009
                          • 82

                          #72
                          Hej.
                          nu har det gått ett tag sen sist och har fått mycket ider in och ut i huvudet... sköldpaddorna verkar trivas och blir mer och mer frammåt för varje vecka... de två små har börjat äta ordentligt och en av dom är helt galen i räkor ^^ har också blivit erbjuden att ta över en zoobutik sen när jag slutat skolan om jag vill och har råd....
                          men nu till den största frågan hur vet jag om det är killar eller tjejer? jag har läst att skalet är mörkare hos hanarna och att dom också ofta har helsvarta ögon... sen det att hanarna är lite bindre och har större svans, men inget av detta hjälper mig för dom två äldre som jag är mest intreserad av att veta könet på efter som dom snart blir könsmogna är den mindre ljus på skalet och har gula ögon (täcken på tjej) men har lika stor svans som den större och som sagt är den något mindre... den något större är nästan helt svart på skalet och har helsvarta ögon (tecken på att det är en kille) men som sagt något större än den andra och lika stor svans... nån som vet hur jag kan göra för att få reda på om det är killar eller tjejer?

                          Kommentar

                          • -Gaby-
                            • February 2009
                            • 20

                            #73
                            Jag är faktiskt inte bra på att könsbestämma. Men jag skulle nog gå på öppningen i svansen ändå.. Borde vara lika för alla sköldpaddor - är öppningen utanför ryggskölden så är det en hane, om den är lika långt ut som kanten på ryggskölden så är det en hona.
                            Vad är det för zoobutik?
                            Gaby och vattensköldpaddorna

                            http://www.djurskyddetmariefred.se

                            Kommentar

                            • Andez
                              • January 2009
                              • 82

                              #74
                              oki ska ta och kolla det nästa gång jag har en av dom inärheten ;P...
                              zoocity tror jag det är den heter men som sagt så var det bara en tanke så vi får se hur det blir men om vi tar över den så hoppas jag att alla här på forumet som bor inärheten komemr och handlar (A) ^^ hehe

                              Kommentar

                              • -Gaby-
                                • February 2009
                                • 20

                                #75
                                Najjs! Vår förenings vice ordförande känner Zoocitys nuvarande ägare mycket bra
                                Ni kommer att få det svårt med konkurrensen bara, om det blir så. Djurmagazinet som flyttade in vägg i vägg för ett tag sen...
                                Men jag kanske kan ha möjlighet att lägga ut lite reklam på föreningens hemsida t ex, om ni tar över
                                Gaby och vattensköldpaddorna

                                http://www.djurskyddetmariefred.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...