akvarium med sköldpaddor och fiskar.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doppingen
    • April 2008
    • 1079

Ursprungligen postat av Andez
    miona två lite äldre är uppvuxna med pellets i 5-6 år så... jo jag vet men jag matar dom i vattnet och gör rent oftare efter som det är mer naturligt för paddorna att äta i vattnet....
    ja min äter åxo i vattnet fast inte i akvariet
    MammaMia

Kommentar

• Andez
      • January 2009
      • 82

nu är det införskaffat 3 stycken zebra fiskar samt en mal som jag inte tänkte riktigt på vad det va för art... samt vattenpest någon sorts mossa samt en växt till som jag inte mins namnet på... fiskarna och malen klarar sig bra hittils ska bli spännande att se om dom överlever dagen/natten
      nya bilder --->http://www.pixbox.se/pic_show_id26128342.html

Kommentar

• osis
        • February 2008
        • 851

Det blev väl bra!

Kommentar

• -Gaby-
          • February 2009
          • 20

Ursprungligen postat av Andez
          va uppe hos dom nyss och märkte att dom två lite yngre är lite grönaktiga på skalet är det någon som har nån aning om vad det kan vara?
          Tack för länken!
          Det gröna på skalet är alger. Om du tar en tandborste och skrubbar lite försiktigt så kommer det nog att försvinna. Det är i alla fall viktigt att det inte blir kvar så att inte skalet tar skada (skalröta etc..).

/Gaby
          Gaby och vattensköldpaddorna

http://www.djurskyddetmariefred.se

Kommentar

• Andez
            • January 2009
            • 82

oki då ska jag setill att ta bort det lite senare idag... tänkte på en sak till hur är det man ska ta hand om deras klor? och hur mycket tid ska dom ha ljuset tänt? min taimer står på 8-21/22 så dom har ljus i 13-14h e det lagom?

Kommentar

• -Gaby-
              • February 2009
              • 20

Klorna brukar inte behöva tas om hand.
              Mina har tänt från 7-20.30 ungefär. Vet inte hur noga det är.
              Gaby och vattensköldpaddorna

http://www.djurskyddetmariefred.se

Kommentar

• doppingen
                • April 2008
                • 1079

men ni har väl uvb-lampa? måste de ha för skalets skull
                MammaMia

Kommentar

• Andez
                  • January 2009
                  • 82

jag har dubbel lysrörs armatur en valing lampa och en uvb lampa sen har jag även en värmelampa över landdelen...

sen tänkte jag kolla hur känsliga sköldisar är för inalvel? tänkte vet att 2 av dom jag har är syskon dom andra 2 vet jag inte säkert.. kan hända att det är 4 killar men jag vet inte säkert fins tecken på att de ska va 4 hanar men samtidigt visar iaf 1 av dom tecken på att vara tjej också.. men blir väl bara att avakta och se om det blir små sköldisar eller inte....

Kommentar

• Andez
                    • January 2009
                    • 82

en liten uppdatering för idag. alla fiskarna lever och malen också paddorna bryr sig inte om dom så ska bli kul och se hur dom beter sig i ett stort akvarium med flera fiskar
                    gjorde också rent hos dom idag och möblerade om lite ska ändra en sak till innan dagen är slut... täckglaset ska bort och dit skal nu istället någon typ av nät så att det inte blir alldeles för fuktigt för dom... ska se till att fixa några fler bilder sen när det är klart

Kommentar

• Andez
                      • January 2009
                      • 82

blev ingen bild i fredags efter rengöringen. nu är det så att dom står i strängnäs hos flickvännen och jag pluggar i skövde så kommer inte kunna fixa bild förens på fredag kväll eller lördag... men har kommit på lite frågor.. är det någon som har förslag på växt akvarium? det viktiga vad jag har förstått är ljusrampen? sen behövs kanske inte doppvärmare eller filter om jag fattat rätt? kan det kanske vara bra att ha några fiskar i växtakvariet för att undvika t.ex. snäckor?

Edit:
                      har också funderat på om det är någon som har bra förslag på hur man löser "problemet" med landplats åt paddorna i ett nytt lite större akvarium? bigpack burkarna flyter ju inte så dom är inte ett alternativ längre om man inte kan bygga upp dom på något kanske?...
                      Senast redigerad av Andez; 17 February 2009, 21:34.

Kommentar

• Andez
                        • January 2009
                        • 82

någon som har ett bra förslag på vart man kan få inspiration till hur vattenmiljön är på det ställe där ens paddor/fiskar kommer ifrån? och hur laddelarna ser ut om man vill efter likna det naturliga miljöerna? hittar inget när jag försöker googla... :S

Kommentar

• doppingen
                          • April 2008
                          • 1079

jag har en stor bit korkbark jag klämt mellan bak-å framrutan ovanför vattenlinjen där ligger Skalman gärna,byggt som en ramp brevid av tegelsten som han klättrar upp på. Korkbarken köpte jag i zoobutiken, är ju inte vilken bark som helst, så har jag så länge, fick ju min lite hastigt av en som vanskötte den så hann inte planera fullt ut men det fixade jag till, han stortrivs bland alla småfiskar å malar än har han inte rört nån
                          MammaMia

Kommentar

• Andez
                            • January 2009
                            • 82

dem 4 jag har har inte rört zebrafiskarna eller malen jag har. dom har just nu 2 st bigpackburkar efter som jag tycker dom ska kunna gräva på land står ganska mycket om att just reever´s gillar att gräva så... men har en tanke på nu att kanske se om man kan "montera" ihop fler biggpackburkar och sedan ställa på typ "pelare" (tegelstenar eller liknande) så dom har som en "svävande" ö som dom kan gå upp till då har man maximal användning av vattnet också men får se om jag får fler förslag e ju ett tag kvar :P

Kommentar

• doppingen
                              • April 2008
                              • 1079

det var så jag tänkte åxo med barken ovanför att det blir vatten under att simma i åxo,har han i ett 270 lit kar men fler tips kommer väl från de som haft i flera år,de kunniga av erfarenhet
                              MammaMia

Kommentar

• Andez
                                • January 2009
                                • 82

jag vet inte exakt hur stort jag har tänkt mig men kanske ett ungefär 50kvadrat yta och ca 60-70 högt så det blir ca 300-350L tror det är mer än tillräckligt för minna 4 reever´s..
                                ja man kan ju hoppas på det men verkar inte vara allt för många sånna här mest bara fisk kunniga vad jag har märkt...

Kommentar

Arbetssätt...