960-Lit. SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Nu när zoopet ändå ligger nere och det inte händer ett enda jävla skit här så kan jag ju passa på att berätta att 960-litaret inte på något vis har släppt sin anknytning till Tanganyika-biotopen. Jag kollade för ett tag sedan, när jag monterade in en pumpskalle bakom btn-bakgrunden, lite bakom all filtermedia jag har där som filter... Och vad fick jag se om inte ett etablerat, vuxet par (eller flera) av Gracilis med en hel jädra koloni med yngel i variernade storlek... Där i mörkret, välmående och till synes trivandes...
    Omedelbart började jag fundera på hur i hela London jag skulle få ur dessa Gracilisar... men insåg givetvis att det skulle vara omöjligt att plocka ur dom.
    Dom får gå där i svartvatten och mörker...
    När jag nämnde detta för Ansjo sa han bara iskallt; Fan, va fränt - nu har du två kar i ett... och dom tycks ju trivas - skit i dom...

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      Ni är ju ena riktiga ciklidfreaks, så vill bara berätta att jag var och kollade på en kompis 720-balja idag, där han har altum, lite l-malar, corydoras och det häftigaste av allt - uarus. Vilka otroligt läckra fiskar alltså. Har någon av er erfarenhet av dem?

      Ska definitivt ha ett stim av dem i mitt 960! Jag blev helt frälst ikväll

      Kommentar

      • drd
        • March 2004
        • 5586

        Ursprungligen postat av Johanski
        Ni är ju ena riktiga ciklidfreaks, så vill bara berätta att jag var och kollade på en kompis 720-balja idag, där han har altum, lite l-malar, corydoras och det häftigaste av allt - uarus. Vilka otroligt läckra fiskar alltså. Har någon av er erfarenhet av dem?

        Ska definitivt ha ett stim av dem i mitt 960! Jag blev helt frälst ikväll
        Varit hos alex y ?
        ________________________________________________

        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Det värsta är att man ska komma ihåg vad man gjorde med kameran med, kanske man skulle ha en liten kamera och fota de olika inställningarna...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Ouscazz

            • February 2009
            • 910

            Ursprungligen postat av MaxB
            Nu ställde jag in kameran på Mats inställning - och såhär blev resultatet. Mycket intressant - och visar ju faktiskt vilken betydelse ljuset i rampen har - jag har ju bara några aquarelle-rör och helt klart är detta och det faktum att ytan är full av Jättevalisneria ett avbräck för att få riktigt tjusiga bilder!
            Men, man börjar lära sig ett och annat nu - Tack Mats och Ansjo!
            Hmmm.. skit och väldigt tramsigt att Zoopet har låst alla bilder genom php-koden, annars hade man lätt kunnat kolla EXIF-data i bilderna...
            Nåja, kopierade du mina inställningar rakt av, även slutartiden? Prova med längre slutartid så släpper du in mer ljus, men om inte fisken står still ökar risken för oskärpa. Med låååång slutartid kan man ta bilder i nästan obefintligt ljus, det gäller bara att allt är stilla..
            www.diskusforum.se
            www.loricariidae.se

            Kommentar

            • Ouscazz

              • February 2009
              • 910

              Ursprungligen postat av ansjo
              Det värsta är att man ska komma ihåg vad man gjorde med kameran med, kanske man skulle ha en liten kamera och fota de olika inställningarna...
              LOL!

              Det där faller sig naturligt med tiden, man tittar på omgivningarna, objektet och ljuset och kan då avgöra ungefär hur man ska ställa in kameran redan innan man ljusmäter. Lär er använda AEL-funktionen (ljusmätning) i kameran så öppnar sig en ny värld.
              www.diskusforum.se
              www.loricariidae.se

              Kommentar

              • Ouscazz

                • February 2009
                • 910

                Den här bilden visar både den ljusaste och den mörkaste delan av mitt kar.

                Inställningarna - EXIF data:

                Camera:Canon EOS 5DExposure:0.006 sec (1/160)Aperture:f/4.0Focal Length:73 mmISO Speed:3200Exposure Bias:0 EVFlash:Off, Did not fire
                File Size:928 kBFile Type:JPEGMIME Type:image/jpegImage Width:1024Image Height:683Encoding Process:Baseline DCT, Huffman codingBits Per Sample:8Color Components:3X-Resolution:72 dpiY-Resolution:72 dpiOrientation:Horizontal (normal)Software:Adobe Photoshop CS3 WindowsDate and Time (Modified):2009:07:09 22:34:45YCbCr Positioning:Co-sitedExposure Program:ManualDate and Time (Original):2009:07:09 21:50:57+02:00Date and Time (Digitized):2009:07:09 21:50:57Metering Mode:Multi-segmentColor Space:sRGBFocal Plane X-Resolution:3086.925795053 dpiFocal Plane Y-Resolution:3091.29511677282 dpiCustom Rendered:NormalExposure Mode:ManualWhite Balance:AutoScene Capture Type:StandardCompression:JPEG (old-style)Global Angle:30Global Altitude:30Copyright Flag:FalsePhotoshop Quality:12Photoshop Format:StandardProgressive Scans:3 ScansXMPToolkit:Adobe XMP Core 4.1-c036 46.276720, Mon Feb 19 2007 22:40:08 Orientation:Horizontal (normal)Metadata Date:2009:07:09 22:34:45+02:00Creator Tool:Adobe Photoshop CS3 WindowsFormat:image/jpegColor Mode:3ICCProfile Name:sRGB IEC61966-2.1Viewing Conditions Illuminant Type:D50Measurement Observer:CIE 1931Measurement Flare:0.999%Measurement Illuminant:D65Color Transform:YCbCrFlash Return:No return detectionFlash Mode:OffFlash Function:FalseFlash Red Eye Mode:False
                Bifogade filer
                Senast redigerad av Ouscazz; 16 July 2009, 08:41.
                www.diskusforum.se
                www.loricariidae.se

                Kommentar

                • Marsipulami
                  • September 2008
                  • 203

                  Grymma bilder, glad sommar på er!

                  Kommentar

                  • Johanski
                    • February 2007
                    • 3044

                    Ursprungligen postat av drd
                    Varit hos alex y ?
                    Jajamen, vilka snygga fiskar alltså

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Mycket matnyttigt i fotoväg - Tackar!
                      Jo, jag körde din inställning rakt av - bara för skojs skull, Mats, och visst, jag vet att längre slutartid hade släppt in mer ljus - ville liksom bara testa.
                      Så, nu när det regnar och håller på skall jag ta mig en runda i manualen till kameran - det där med AEL-funktionen måste jag kolla in!

                      Annars skall jag idag göra en makeover i 600-baljan, ta ur alla tetror och malar och släppa i dom i 960-litaret. Funderar även på att låta Nyckelhålscikliderna flytta dit också - sedan skall Scalareparet få gå i 600-karet ensamma med en grupp Corys.
                      Till Zooshopen åker också ett antal ensamma A. viejitahonor som går i Scalarekaret samt även den ensamma Schackbrädes-honan.
                      Jag får kolla hur länge Scalarerna kommer att gå där - jag är sugen på ett fett Discuspar i 600-litaret.
                      Förhoppningsvis blir det lite sköna bilder ikväll!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Johanski
                        Jajamen, vilka snygga fiskar alltså
                        Ja, uaru är svinsnygga - har själv ingen erfarenhet av dom. Får du tag i några så säg gärna till var och lägg upp lite sköna bilder!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Johanski
                          Jajamen, vilka snygga fiskar alltså
                          Vilken variant var det du såg? Uaru fernandezyepezi eller Uaru amphiacanthoides?

                          Kommentar

                          • Johanski
                            • February 2007
                            • 3044

                            Uaru amphiacanthoides. De finns i lager hos akvarieteknik just nu så! Jag ska själv inte ha mina föränn om kanske 1-2 månader, beroende på när jag får tag i karet. De verkar tjuriga med att göra större kar och skicka än 720 här uppe, och det gör mig förbannad

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Johanski
                              Uaru amphiacanthoides. De finns i lager hos akvarieteknik just nu så! Jag ska själv inte ha mina föränn om kanske 1-2 månader, beroende på när jag får tag i karet. De verkar tjuriga med att göra större kar och skicka än 720 här uppe, och det gör mig förbannad
                              Ja, med tanke på att de blir rätt biffiga med tiden så är nog ett 960 eller ännu större att föredra. Jag kollade akvarieteknik - mycket fisk! - och det verkar ju som att man skulle kunna be sin lokale handlare ta hem några stycken... gäller bara att ha ett rejält kar redo...

                              Kommentar

                              • Ouscazz

                                • February 2009
                                • 910

                                Ursprungligen postat av MaxB
                                Förhoppningsvis blir det lite sköna bilder ikväll!
                                Det där ser jag fram emot!
                                www.diskusforum.se
                                www.loricariidae.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...