960-Lit. SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fräken666
    • August 2008
    • 125

    #31
    Jättekul att du startar ett nytt projekt så man har lite att läsa.
    Stockarna du har är det bara att plocka in från döda trän ( ej barr) och koka
    eller behöver man göra något annat, finns det något träd du inte rekomenderar.
    Lee

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #32
      Ursprungligen postat av Fräken666
      Jättekul att du startar ett nytt projekt så man har lite att läsa.
      Stockarna du har är det bara att plocka in från döda trän ( ej barr) och koka
      eller behöver man göra något annat, finns det något träd du inte rekomenderar.
      Lee
      Jag skall vara ärlig och säga att jag inte är sådär jättehemma på hur eller vilka "träd" som går att ha i akvarium - jag måste nog släppa rekommendationerna till någon som verkligen kan detta.
      Jag hoppas vi kan få lite svar här - men jag tror detta ämne har diskuterats i flera andra trådar - hittar jag dom så länkar jag här!

      Det var en farbror, gammal erfaren akvarist, som ställt ner en liten "skog" med sjödränkt ekstock i z-affären. Den stocken jag plockade hem, typ en och en halv meter lång, hade alltså legat på sjöbotten en längre tid. Den sjönk hyfsat men hade en aning flyt i sig ändå - därför fick jag lägga ett par stenar på den. Stocken var i torrt tillstånd grå-vit men fick en mycket vacker gul-brunaktig färg i vatnnet. Jag funderar på att plocka hem ytterligare några bitar från affären.

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #33
        aldrig funderat på smycketetran ?

        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #34
          Ursprungligen postat av Kensa
          aldrig funderat på smycketetran ?

          .
          Jo, denna har funnits i funderingarna faktiskt.
          Tack för tipset, Kensa!

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #35
            personligen skulle jag faktiskt haft typ 200 st av en helt annan tetra.

            tänk ett ganska mörkt kar, med nästan svart botten, många rötter,
            några rejäla svärdsplantor, och sedan 200 st av den svarta neontetran......

            fast det är min personliga smak, och den kanske inte är så bra.

            en till mig närstående person hävdar att jag har bara haft god smak vid ett
            tillfälle i livet, och det var när jag "valde henne", i allt annat är så är jag
            totalt hopplös säger hon.......svårt att säga emot en person som jobbar
            med form och färger.......

            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #36
              Ursprungligen postat av Kensa
              personligen skulle jag faktiskt haft typ 200 st av en helt annan tetra.

              tänk ett ganska mörkt kar, med nästan svart botten, många rötter,
              några rejäla svärdsplantor, och sedan 200 st av den svarta neontetran......

              fast det är min personliga smak, och den kanske inte är så bra.

              en till mig närstående person hävdar att jag har bara haft god smak vid ett
              tillfälle i livet, och det var när jag "valde henne", i allt annat är så är jag
              totalt hopplös säger hon.......svårt att säga emot en person som jobbar
              med form och färger.......

              .


              Nog har du god smak, alltid!
              Den svarta Neontetran är ju en underskattad tetra - jag tycker den är jättefin.
              I och med att jag tänker ha långsträckta rotsystem från kanterna av BTN-bakgrunden som sträcker sig ner mot bottnen, som "långfingrade händer" så blir det nog hyfsat skumt ljus - lite murrigt sådär. En fundering som jag bollat med lite är Glödbandstetra som, även den, är mycket underskattad. Ett fett stim av denna vore nog också tjusigt!

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #37
                Ursprungligen postat av MaxB
                Nog har du god smak, alltid!
                Den svarta Neontetran är ju en underskattad tetra - jag tycker den är jättefin.
                I och med att jag tänker ha långsträckta rotsystem från kanterna av BTN-bakgrunden som sträcker sig ner mot bottnen, som "långfingrade händer" så blir det nog hyfsat skumt ljus - lite murrigt sådär. En fundering som jag bollat med lite är Glödbandstetra som, även den, är mycket underskattad. Ett fett stim av denna vore nog också tjusigt!


                oooo....den som ligger som nummer 3 på min favvotetralista.

                skulle ge nästan samma effekt som den svarta, med smalt "neonstreck" på sidan......


                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #38
                  Ursprungligen postat av Kensa
                  oooo....den som ligger som nummer 3 på min favvotetralista.

                  skulle ge nästan samma effekt som den svarta, med smalt "neonstreck" på sidan......


                  .
                  Ja, glödbandstetran är ju svinfrän just i lite mörkare ljus, då nästan bara "glödbandet" syns - t.ex. inne i ett omfattande rotsystem. Hmmm....

                  Kommentar

                  • cecilienne
                    • February 2007
                    • 282

                    #39
                    MaxB: Du anar inte vad du har gjort - du har fått mig tokig i Apisto Jag har precis köpt mina första Cacatuoides. Ska följa detta projekt med stor nyfikenhet.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #40
                      Ursprungligen postat av aelva
                      MaxB: Du anar inte vad du har gjort - du har fått mig tokig i Apisto Jag har precis köpt mina första Cacatuoides. Ska följa detta projekt med stor nyfikenhet.
                      Jag är i samma båt som du! Har också precis fått upp ögonen för Apisto.
                      I 600-litaret går ju en familj A. Viejita. Jag skall försöka fotografera dessa, men det är lite svårt då det är så våldsamt mycket rötter och gömställen att man liksom inte hinner få några bra foton. Viejitorna har iallafall färgat ut fint nu och är ena riktiga juveler att titta på.
                      Till 960-karet skall "den lilla ap-familjen" alltså Borelli-familjen, som just nu går i ett 80-literskar, få flytta. Det skall bli spännande att få se dessa otroligt granna ciklider i en lite större miljö. Framgent skall det bli fler sorter i 960-karet - och jag skall, som sagt, enbart ha småfisk i detta karet, och de skall få tokstolligt mycket gömställen att välja och vraka på.

                      Kommentar

                      • cecilienne
                        • February 2007
                        • 282

                        #41
                        MaxB: Det där är mitt drömakvarium som du har!!! Roligare med en massa smått i ett stort akvarium och mycket gömställen, så att man verkligen kan sitta med näsan tryckt mot glaset och studera. Jag skulle försöka hitta på massor med små kryp att ha däri. Typ körsbärsräkor (om de nu överlever cikliderna, men det borde de göra med mycket gömställen), som skulle kunna vara praktiskt eftersom cikliderna då får räkyngel att äta regelbundet. Lite posthornssnäckor. Hyalella Azteka kanske? (om de nu inte är romrövare) Ja, det finns ju mängder med små kryp. Skulle bli mycket naturligt och kul.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #42
                          Ursprungligen postat av aelva
                          MaxB: Det där är mitt drömakvarium som du har!!! Roligare med en massa smått i ett stort akvarium och mycket gömställen, så att man verkligen kan sitta med näsan tryckt mot glaset och studera. Jag skulle försöka hitta på massor med små kryp att ha däri. Typ körsbärsräkor (om de nu överlever cikliderna, men det borde de göra med mycket gömställen), som skulle kunna vara praktiskt eftersom cikliderna då får räkyngel att äta regelbundet. Lite posthornssnäckor. Hyalella Azteka kanske? (om de nu inte är romrövare) Ja, det finns ju mängder med små kryp. Skulle bli mycket naturligt och kul.
                          Javisst, varför inte lite räkor i baljan - frågan är bara vad man skall göra åt rasterna i BTN-bakgrunden och det andra utsuget till Eheimfiltret...?
                          (Jag driver ju mitt BTN-filter med ett Eheimfilter med dubbla utsug - ett bakom bakgrunden och ett i själva karet).
                          Ansjo har ju räkor i ett av sina stora kar - skall kolla hur det funkar för honom.
                          Sedan är det precis som du säger - det är verkligen häftigt att sitta nära karet och liksom kolla på flera olika "stationer" - det händer hela tiden något spännande på fler ställen i burken!

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            #43
                            Ursprungligen postat av MaxB
                            Vad man skulle göra då är att t.ex. med ganska tunna plexiglaslängder - eller något annat material - bygga terasser, uppåt, bakåt i karet. Alltså man lägger en grundbotten av sand, sedan trycker man ner en längd plast/plexiglas som är högre än sanden och formar till en terass, typ från halva gaveln och i en båge in mot bakgrunden - fyller denna terass med ytterligare sand - och så där kan man hålla på tills hela karet är kuperat i olka höjder. Plexisargarna som blir kan man dölja med växter och rötter. Sedan planterar man och skejpar varje terass och får härliga höjdskilnader och djup tack vare detta.
                            Det här är ju mina planer för ett framtida större Ap-kar!

                            Nog är det märkligt att du ska komma med samma funderingar utan att jag har andats en stavelse om detta med ett terraserat högt Ap-kar.

                            Lika bra att du får reda på en fundering till jag har.

                            Att från bakgrunden skapa en flytande ö. Med flytande ö menar jag en sådan som kan skapas i lugnare vattendrag runt trädrötter där landväxter till sist kan växa, men det fortfarande är vatten under. Under denna flytande ö ska det finnas en terass med ett vattendjup från 0 till ca 8 cm, terassen ska vara större än ön. Eftersom många Ap fångas i strandskvalpet så tror jag att en sådan här terass med "tak" kan bli väldigt populär. Jag vet inte, men vill gärna testa.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #44
                              Ursprungligen postat av c90368
                              Det här är ju mina planer för ett framtida större Ap-kar!

                              Nog är det märkligt att du ska komma med samma funderingar utan att jag har andats en stavelse om detta med ett terraserat högt Ap-kar.

                              Lika bra att du får reda på en fundering till jag har.

                              Att från bakgrunden skapa en flytande ö. Med flytande ö menar jag en sådan som kan skapas i lugnare vattendrag runt trädrötter där landväxter till sist kan växa, men det fortfarande är vatten under. Under denna flytande ö ska det finnas en terass med ett vattendjup från 0 till ca 8 cm, terassen ska vara större än ön. Eftersom många Ap fångas i strandskvalpet så tror jag att en sådan här terass med "tak" kan bli väldigt populär. Jag vet inte, men vill gärna testa.

                              Det låter väl fränt! Jag måste kolla bara om jag fattar dig rätt, rent bildligt; Du tänker dig alltså ett helt öppet kar där man kan fästa ett "skatbo" vid vattenytan?
                              Det borde ju inte vara några större bekymmer att i kanten på bakgrunden, eller i själva bakgrunden - om den fortsätter en bit ovanför karet - vid vattenytan, att fästa eller borra fast ett ramverk av grenar eller rötter och inne i detta på något vis få ett substrat att hållas kvar för landlevande växter. Jag är inte så hemma på detta, men kanske behövs inte något substrat om man väljer någon epfyt-typ/liknande växt som kan växa i själva rot-ramen, eller systemet?
                              Det vore ju helskönt att se en del rottrådar som sträcker sig ner mot den översta terassen, helt nära.

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                #45
                                Ursprungligen postat av MaxB
                                Det låter väl fränt! Jag måste kolla bara om jag fattar dig rätt, rent bildligt; Du tänker dig alltså ett helt öppet kar där man kan fästa ett "skatbo" vid vattenytan?
                                Det borde ju inte vara några större bekymmer att i kanten på bakgrunden, eller i själva bakgrunden - om den fortsätter en bit ovanför karet - vid vattenytan, att fästa eller borra fast ett ramverk av grenar eller rötter och inne i detta på något vis få ett substrat att hållas kvar för landlevande växter. Jag är inte så hemma på detta, men kanske behövs inte något substrat om man väljer någon epfyt-typ/liknande växt som kan växa i själva rot-ramen, eller systemet?
                                Det vore ju helskönt att se en del rottrådar som sträcker sig ner mot den översta terassen, helt nära.
                                Typ, ja något åt hållet. Men jag tänker mig inte ett öppet kar. Jag är mer inne på att ha en sarg på ca 10 - 12 cm och täckglas på den. Då får man en luftspalt med varm, men inte för varm luft över ytan.

                                Själva ön kan nog bestå till stor del av riktig trådig torv. Den bör hålla ihop tillsammans med grenar typ skatbo. Det första jag ska prova med är att hälla på frön till "kattgräs". Sådant man odlar inne till katter, det växer ju som tusan och borde binda ihop allt bra.
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...