Ett miniprojekt-återfall (54 liters)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linda_A
    • March 2005
    • 1479

    Ett miniprojekt-återfall (54 liters)

    Ja jag tänkte att jag kunde ta och starta en tråd här om mitt lite projekt. Än så länge är det bara på planeringsstadiumet och jag tänkte ta det lugnt och planera väl.

    Jag har fått godkännande av sambon att starta ett 54 liters akvarium. Och ha på skrivbordet bredvid mig.

    Tankar runt karet så här långt:
    • Sydamerikansk dvärgcikilder (måste vara någon art som tål ett lite högre PH.) Lutar åt Kakaduan.
    • Pansarmal
    • Tetror
    • Växter
    • Rötter
    • Så lätt skött som möjligt. Vill inte trixa med PH och så vidare.
    • 7,5 i ph ,9 i kh ,13 i gh mina värden.
    • Botten, ja där har jag inte kommit så långt ännu. Får inte riktigt grepp om biltemas sand fortfarande räknas som bra eller om man har börjat med något annat sen jag sist var aktiv.

    Några tankar? Något som jag missar.

    Bilder kommer att komma upp när det finns något och visa och när jag har blivit guldmedlem igen.

    Edit: Jag har ändrat mig och det blir ett 105 liters Juwel akvarium istället. Lika bra att börja med ett lite större akvarium!
    Senast redigerad av Linda_A; 03 February 2009, 19:09.
    //Linda

  • Bowman
    • December 2008
    • 1318

    #2
    Biltema hade nog lagt av med blästersanden, men jula har nog, har jag läst i alla fall.

    Kör på lite thé-färgat vatten, dvs mopanirot + fina bok eller eklöv på botten. Kan bli fint! Också en liten kokosnöt med ett litet hål i för honan att driva upp sin kull i.

    Kommentar

    • Linda_A
      • March 2005
      • 1479

      #3
      Fast kräver inte eklöv/löv i allmänhet mera skötelse? Jag vet inte om jag tänker galet men när de förmultnar så påverkar det vattenkvaliten? Och i ett så pass litet kar så blir det kanske mera jobb helt enkelt?

      Och funkar théfärgat vatten med växter? Vill helst ha rätt mycket och jag kan tänka mig att ljuset blir sämre i théfärgat vatten?

      Det måste inte vara så fin sand, jag kan tänka mig lite grövre med? Förslag?
      Senast redigerad av Linda_A; 31 January 2009, 08:08.
      //Linda

      Kommentar

      • Linda_A
        • March 2005
        • 1479

        #4
        Efter en runda i de lokala zooaffärerna så bestämde jag mig för att satsa på ett 100 liters istället.

        Gruset har jag lite beslutångest över fortfarande men det lutar nog åt engelsk sjösten i den minsta storleken. Om jag inte hittar något bättre.

        Blir det för mycket med någon mal med i detta karet?
        //Linda

        Kommentar

        Arbetssätt...