Nystart av ett 93 liters akvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Utter
    • January 2009
    • 166

Ursprungligen postat av Flaxss
    när den ruttnar, så förstör den vattnet och fiskarna kan bli sjuka eller må dåligt.

det du ska göra då är att ta veck den och slänga den. vill du ha kvar växten så plantera den i jord eller ha enbart rötterna i vattnet.

hade jag kunnat så hade jag gärna tagit upp det med hon i butiken. jag har en liten känsla av att jag är mer kunnig än hon om växter.

och detta skriver jag för din egen skull. inte att jag säger emot. så du får ta det på rätt sätt att jag bara vill hjälpa dig.

du får gärna skicka pm om du vill diskuterar det mer privat.
    men i jord kunde den inte vara sa hon för då skulle man få vattna den hela tiden naturligt är den en sumpväxt och då kan man göra om den på två sätt antingen med luft och jord eller med vatten sa hon jag vet inte vad jag ska tro den skulle hålla från tre veckor till två månader sa hon när jag frågade hur hålllbarheten var
    93 l 3 guppy hanar
    3 musse pigg Platy (1 hane och 2 honor)
    4 yngel eller mer och
    1 dvärgklogroda

Kommentar

• Flaxss
      • November 2008
      • 1718

Ursprungligen postat av Utter
      men i jord kunde den inte vara sa hon för då skulle man få vattna den hela tiden naturligt är den en sumpväxt och då kan man göra om den på två sätt antingen med luft och jord eller med vatten sa hon jag vet inte vad jag ska tro den skulle hålla från tre veckor till två månader sa hon när jag frågade hur hålllbarheten var
      ja just det den ''håller'' 3veckor till 2månader. det är så lång tid det tar för den att ruttna och dö. växter du kan ha i ditt kar kommer leva vidare i år.

placera den i en kruka med jord och håll den fuktiga hela tiden så kommer den trivas väldigt bra. den har tjocka rötter så den tål också att torka lite. och vad hon än säger så kan den vara i jord.

men du får själv bestämma om du vill ha landväxter i ditt kar som sedan kommer att ruttna. men när den väl börjat ruttna så får du problem med vattnet och det skulle inte jag vilja ha. så bättre ta det säkra före det osäkra.

Kommentar

• Utter
        • January 2009
        • 166

ja just det den ''håller'' 3veckor till 2månader. det är så lång tid det tar för den att ruttna och dö. växter du kan ha i ditt kar kommer leva vidare i år.

placera den i en kruka med jord och håll den fuktiga hela tiden så kommer den trivas väldigt bra. den har tjocka rötter så den tål också att torka lite. och vad hon än säger så kan den vara i jord.

men du får själv bestämma om du vill ha landväxter i ditt kar som sedan kommer att ruttna. men när den väl börjat ruttna så får du problem med vattnet och det skulle inte jag vilja ha. så bättre ta det säkra före det osäkra.
        ok finns det någon växt som är liknande
        93 l 3 guppy hanar
        4 yngel eller mer och
        1 dvärgklogroda

Kommentar

• Arctic
          • March 2009
          • 281

jag plockade själv ut min lila-gröna dracaena. när jag köpte den i akvarieaffären sa tjejen att den var speciellt framodlad för att leva under vatten. men efter mindre än en vecka så hade bladen redan börjat brytas ned så jag plockade upp den illa kvickt och satte den i en kruka i fönstret istället :P

idag plockade jag ut en hel hög syngonium som jag oxå köpt i akvarieaffären. visste inte att dessa inte hörde hemma förrän även de började ruttna lite. då kollade jag upp dom. nu sitter dom planterade i samma kruka som dracaenan :P

men det är jäkla synd att man ska behöva bli lurad så där. eller ja lurad och lurad. tror inte försäljaren visst själv. däremot upptäckte jag vattenväxterna på IKEA. vet inte latinska namn på dom men dom verkar i alla fall frodas och må bra

Kommentar

• Utter
            • January 2009
            • 166

Ursprungligen postat av martinah86
            jag plockade själv ut min lila-gröna dracaena. när jag köpte den i akvarieaffären sa tjejen att den var speciellt framodlad för att leva under vatten. men efter mindre än en vecka så hade bladen redan börjat brytas ned så jag plockade upp den illa kvickt och satte den i en kruka i fönstret istället :P

idag plockade jag ut en hel hög syngonium som jag oxå köpt i akvarieaffären. visste inte att dessa inte hörde hemma förrän även de började ruttna lite. då kollade jag upp dom. nu sitter dom planterade i samma kruka som dracaenan :P

men det är jäkla synd att man ska behöva bli lurad så där. eller ja lurad och lurad. tror inte försäljaren visst själv. däremot upptäckte jag vattenväxterna på IKEA. vet inte latinska namn på dom men dom verkar i alla fall frodas och må bra
            ja men denna jag pratade med hon är ju hundra på att dom ska hålla....

jobbigt att jag har köpt två.... jaså ikea har vattenväxter...
            93 l 3 guppy hanar
            4 yngel eller mer och
            1 dvärgklogroda

Kommentar

• Utter
              • January 2009
              • 166

nu har jag lagt upp bilder på fiskarna

Dayviews är en plats för dina bilder och dina vänner. Här kan du enkelt spara foton från händelser i ditt liv som du vill minnas, både de stora sakerna och de små guldkornen i vardagen. Du kan låta dina vänner få ta del av hur du har det och vad du gör och kan enkelt följa dem i deras liv.

någon som har något bra tips på en snygg växt till mitt akvarium
              93 l 3 guppy hanar
              4 yngel eller mer och
              1 dvärgklogroda

Kommentar

• Flaxss
                • November 2008
                • 1718

ja men denna jag pratade med hon är ju hundra på att dom ska hålla....

jobbigt att jag har köpt två.... jaså ikea har vattenväxter...
                som jag sa innan jag är nästan 100%säker att jag kan mer än hon om den växten. och den kommer inte hålla under vatten. och vill du inte förstöra för dina fiskar och rädda växten så är det bättre att du tar upp den och planterar i en kruka och placerar den i fönstret. placera den i öst eller väst fönster, snart kommer den säkert också börja blomma och få nya blad.

Kommentar

• Utter
                  • January 2009
                  • 166

som jag sa innan jag är nästan 100%säker att jag kan mer än hon om den växten. och den kommer inte hålla under vatten. och vill du inte förstöra för dina fiskar och rädda växten så är det bättre att du tar upp den och planterar i en kruka och placerar den i fönstret. placera den i öst eller väst fönster, snart kommer den säkert också börja blomma och få nya blad.
                  jag har tagit åt mig av informationen och ska ta bort dom på söndag när jag ska köpa nya..... det jag menade va att det är svårt att veta i affären om det stämmer eller inte hon lät ju sååå säker......
                  93 l 3 guppy hanar
                  4 yngel eller mer och
                  1 dvärgklogroda

Kommentar

• ToveTott
                    • July 2007
                    • 558

nu har jag lagt upp bilder på fiskarna

Dayviews är en plats för dina bilder och dina vänner. Här kan du enkelt spara foton från händelser i ditt liv som du vill minnas, både de stora sakerna och de små guldkornen i vardagen. Du kan låta dina vänner få ta del av hur du har det och vad du gör och kan enkelt följa dem i deras liv.

någon som har något bra tips på en snygg växt till mitt akvarium
                    Den här länken fungerar inte för mig. Kommer bara till en helt vit sida
                    Biolog men inte allvetande

102L
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

Kommentar

• Utter
                      • January 2009
                      • 166

http://bilddagboken.se/p/frontpage.html#0 det blev vitt för mig också testade ju aldrig denna funkar kanske bättre
                      93 l 3 guppy hanar
                      4 yngel eller mer och
                      1 dvärgklogroda

Kommentar

• Utter
                        • January 2009
                        • 166

denna då?? http://utterfisk.bilddagboken.se/p/u...oad=1&html=1#0
                        93 l 3 guppy hanar
                        4 yngel eller mer och
                        1 dvärgklogroda

Kommentar

• Utter
                          • January 2009
                          • 166

den gick för mig men ser att det är samma adress.... hoppas den går.....

nu har jag tagit ell nitrit test och jag hade ingen nitrit......
                          har matat varannan dag.... men hur mycket mat ska man ge flingmat till 3 guppys??
                          93 l 3 guppy hanar
                          4 yngel eller mer och
                          1 dvärgklogroda

Kommentar

• Utter
                            • January 2009
                            • 166

har köpt två nya växter plus närings kulor har lagt två under alla som behöver det dvs. cabomban och Hygrophila blev utan kulor.
                            hoppas detta blir bra nu

93 l 3 guppy hanar
                            4 yngel eller mer och
                            1 dvärgklogroda

Kommentar

• Utter
                              • January 2009
                              • 166

testade nitrit i går och nu va det mellan gult och orange inte riktigt orange men inte heller helt gul...... matar en flinga per fisk varannan dag är det bra eller??
                              93 l 3 guppy hanar
                              4 yngel eller mer och
                              1 dvärgklogroda

Kommentar

• Utter
                                • January 2009
                                • 166

testat nitrit igen och nu va det gult= inget nitrit Vad gör jag nu??
                                93 l 3 guppy hanar
                                4 yngel eller mer och
                                1 dvärgklogroda

Kommentar

Arbetssätt...