Litet projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lassh
    • November 2008
    • 14

    Litet projekt

    Ja då var det dags för mig att starta en tråd med då.

    Det som ska göras är att silikonera om ett gammalt akvarium på ca 80l och sen befolka det med nån liten ciklid och eventuellt ett stim med nån tetra.
    Det ska även i ett antal växter, dock behöver jag hjälp med att välja det då jag har noll koll på växter i stort sett.

    Har dock redan tjuvstartat och tagit bort all silikon och tvättat rent karet så imorgon ska det silikoneras, blir nog lite bilder då med.

    Men kom gärna med förslag på fiskar och växter. Dom ciklider jag själv funderat på är nån sorts fjärilciklid, palettciklid eller "liten egyptisk munruvare" (Pseudocrenilabrus philander dispersus).
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Lite förslag:

    Kanske jag kan fresta dig med en Apistogramma vijeta istället (kolla i mitt album)?

    Växter: Svärdsplanta, Bacopa, Ludwigia repens, Vallisneria spiralis.

    Koppla gärna in en simpel CO2-utrustning också, t ex en Tetra CO2-Optimat.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Lassh
      • November 2008
      • 14

      #3
      Hur är vijetan när det gäller yngel och ph värde?

      CO2 kommer det inte att bli då jag varken har kunskap eller ekonomi till det, har 3akvarium till som inte är helt befolkade ännu heller.

      Sen så ska detta karet stå i köket så det finns nog inte ens plats för CO2.

      Aja nu ska jag ta och börja med silikonen är det tänkt ska plåta lite under tiden med.

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Kolla på: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=148&SOK=1

        Vad gäller yngel och odling vet jag tyvärr inte så mycket. Bland annat gH och kH kan spela roll när det gäller det.

        EN CO2-Optimatutrustning ligger på ca 300 kr, fast du får ständigt köpa nya CO2-flaskor.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Lassh
          • November 2008
          • 14

          #5
          Så nu har akvariet fått stå med vatten ett par timmar och till min egna förvåning så var det inga läckor
          Ska åka till Kent i nol nåndag nu i veckan och kika lite på fisk och växter är det tänkt samt införskaffa sand.
          Men det dröjer nog dessvärre ett par veckor tills uppstart då jag måste vänta på att polarn jag bor med ska komma hem så vi kan sno hans byrå och ha karet på så det kommer upp lite i rummet.

          Kommentar

          • Robin_H
            • March 2008
            • 150

            #6
            sen får du kommer med mycket bilder ! glöm inte de heheh

            Kommentar

            • Samarin4
              • December 2008
              • 227

              #7
              Gillar du stimfiskar är det ju fint med rödmunstetror eller kardinaltetror.

              Men Neontetror är coolast

              Av cikliderna är ju kakaduaiklider fina men även Fjärilsciklider.

              Lycka till med projektet!
              http://blogg.aftonbladet.se/28508/ Besök min blogg!
              uppskattar hjälp med 180 liters projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127259

              Kommentar

              • Lassh
                • November 2008
                • 14

                #8
                Nu är karet nästan på plats, fick slå sönder en garderob för som stog ivägen bara. Anledningen till att jag skriver nästan på plats är för att det står på golvet ännu då polarn inte har kommit hem ännu så jag har ingen bänk till det. Men har iaf kört igång det med lite växter, blev en javaormbunke och lite vallisnera från mina andra kar och så köpte jag 2 olika sorter som jag ej minns namnet på.

                Det kommer även att få flytta in lite endlers till det nu i helgen som kan förse mina andra fiskar med mat.

                Har nån nåt bra tips på vart man kan ladda upp bilder?

                Kommentar

                • Bowman
                  • December 2008
                  • 1318

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lassh
                  Nu är karet nästan på plats, fick slå sönder en garderob för som stog ivägen bara. Anledningen till att jag skriver nästan på plats är för att det står på golvet ännu då polarn inte har kommit hem ännu så jag har ingen bänk till det. Men har iaf kört igång det med lite växter, blev en javaormbunke och lite vallisnera från mina andra kar och så köpte jag 2 olika sorter som jag ej minns namnet på.

                  Det kommer även att få flytta in lite endlers till det nu i helgen som kan förse mina andra fiskar med mat.

                  Har nån nåt bra tips på vart man kan ladda upp bilder?
                  Imageshack eller pixbox!

                  Kommentar

                  • Lassh
                    • November 2008
                    • 14

                    #10
                    Så nu har det hänt mkt saker med karet, det har äntligen blivit uppflyttat från golvet till en byrå så nu det står det i perfekt höjd. Sen kunde jag inte låta bli att köpa ett par kakaduaciklider när jag var ute i nol senast.

                    Bilder kommer att komma under kvällen när kameran har batteri igen.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...