Bottenfilter suger.. (and thats a good thing:))

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AckeBlack
    • January 2009
    • 4

    Bottenfilter suger.. (and thats a good thing:))

    Hej,

    Jag har en idé som behöver synpunkter.
    jag har tänkt ihop ett bottenfilter eller vad det nu blir.

    så här ser det ut idag:
    Jag har ett akvarium med måtten ca. 120X50x60 (L,B,H)
    Filtret är ett Rena XP3 (tror jag det heter) insug/doppvärmare och utblås sitter i en modul.

    vad jag tänkte göra: (allt ovan blir kvar)
    1.på bottenglaset tänkte jag lägga en slinga med rör (ca 10-15 diameter på röret)
    ena änden pluggas och den andra änden kopplas till ett nytt yterfilter (troligtvis ett till Rena XP3) på insugssidan..
    2. flertalet hål borras i röret.
    3. jag tänkte lägga dit en plexiglasskiva eller dyligt över rörslingan som får stå på flertalet "plexiglasfötter/stöttor" (så det bildas en spallt med "fritt vatten" mellan botten på akvariet och plexiskivan. därimellan ligger då rörslingan (övertydlig så det förslår)
    självklart borrar jag även en massa hål i skivan först.
    3. på skivan fyller jag på med ett lager filtermakaroner eller vad det nu heter. (de där små cylindriska sakerna man har som biologiskt filtermaterial. (i keramik?))
    4. över dessa filtermakaroner lägger jag stenar i varierande storlek. minst ett par cm dock. Det får inte bli för tätt då jag vill ha flöde ner till rörslingan) Den estetiska tanken är att hela botten ska se ut som ett stenröse eller liknande.
    5.utblåset kopplas nog till en stril (heter det så?) då jag vill öka ytrörelsen/syretillförseln)

    den praktiska tanken är naturligtvis att jag aldrig ska behöva dammsuga detta akvarium. bottenfiltret tar en del och resten letar sig ner till botten och sugs in i ytterfiltret. detta akvarium borde inte vara så känsligt för tex "övermatning"?

    problem.
    det första som slår mig är att växter kanske inte gillar att dom inte får sand att växa i? detta kan ju i så fall lösas med krukor? (gömda i stenröset)
    det andra som slog mig är kanske att det inte "binds" någon näring i botten och att allt virvlar runt i vattnet. med resultat att algerna stortrivs, växterna får ingen näring alls och det blir en grön soppa av alltihop.?.

    Synpunkter tas tacksamt imot.

    MVH
    Axel
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2
    Tror absolut att du har rätt i ditt antagande att växterna inte kommer att trivas. Har själv ganska fint bottenmatrial och "dammsuger" i princip aldrig botten i akvariet trots mycket växter. Samlas alltså inte så mycket skräp där. Vet inte vad du tänker mata fiskarna med, men det låter som dom måste vara snabba med att äta innan fodret åker ner mellan stenarna i botten?

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      du kan skippa 1 och 2, , räcker med ett hål för röret från ytterfiltret i plexiskivan.
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • AckeBlack
        • January 2009
        • 4

        #4
        Hej Sleaper,
        Tack för ditt svar.
        jag kör "standard" idag (sand, växter rötter osv). och så har det varit i alla mina kar hittills så det är även lite för nöjes skull jag tänkte prova något nytt (måste ju erkännas)
        idag har jag i mitt tycke ganska mycket växter för ett sällskapsakvarium men jag har också väldigt mycket skit på sanden. och till råga på allt så har även cyano letat sig in och fram.
        tänkte nog mest mata med pellets som flyter iaf ett tag. men problemet är inte själva maten utan snarare fiskbajs. (mer mat = mer skit).

        Off topic
        tänker nog köra med scalarer i detta kar.
        är även lite sugen på att köra med Oscarciklider istället men dom gillar ju att gräva och det kommer ju inte att vara möjligt. kan fiskar anpassa sig till sin miljö och trivas ändå eller kommer dom hungerstrejka och dö?

        Hej MagicFingers,
        Tack för ditt svar.
        Ja, det har du ju alldeles rätt i!
        den första tanken med röret var att inte ha någon skiva alls, utan bara att fylla på med filtermaterial under, runt och på röret men jag misstänkte att det skulle hämma cirkulationen för mycket och för mycket skit skulle ligga kvar på botten av karet?
        även med skivan tänkte jag att röret skulle få vara kvar för att öka ytan där pumpen kan suga ut skit. visst kommer det vara mest sug i första hålet men om man kör med hyfsat små hål så borde man iaf få sug en bit in på slingan.
        man kan ju iofs räkna på storlek på hål och avstånd mellan dessa för att få ett jämt flöde/sug i alla hål men detta ska ju vara en hobby, inte en doktorsavhandling
        Om man som du säger bara har röret direkt i plattan så suger den bara upp skiten som hamnar runt det hålet. typ i en cirkel på någon 1-2 dm². Eller tänker jag helt fel nu?

        MVH
        Axel

        Kommentar

        Arbetssätt...