Akvariehylla 3x70 Apistogramma/Killis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JonasN
    • September 2008
    • 357

    #46
    Varit dålig på att uppdatera.

    Baenschi-ynglen trivs, blev inte så många ca. 10 som drogs upp av denna kull. Bifogar en liten bild nedan.

    Försökte ta lite vettiga bilder ikväll, men allt blev mediokert. Skall göra nya tag imorgon efter rengöring/vattenbyte.
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Ricard
      • April 2004
      • 138

      #47
      Ursprungligen postat av JonasN
      Hej Ricard, hur har det gått med dina burkar från Janne? "Gräset" är blyxa japonica. Trevlig helg
      //Jonas
      Hej Jonas!
      Ja tack, det gick inget vidare. Fick inte tummen ur att beställa i tid och har nu ett par gamla burkar igång. Funderar dock på att uppgradera.

      En fråga: jag får rätt mkt alger i mina burkar. Hur har du det på den fronten? Jag kör med AquaClay (från Janne), blyxa (TACK för tipset!!!) och en hel del annat smått och gott! Jag belyser 80x30x20 med 39W T5 (Aquarelle)

      mvh.
      Ricard

      Kommentar

      • JonasN
        • September 2008
        • 357

        #48
        Om vi endast tittar på akvarierna där jag har AquaClayen (dvs. de i denna hylla). Så är det totalt algfritt i alla burkar utan den nedersta. Där Baenschi verkar trivas.

        Här har jag faktiskt fått en ganska rejäl cyanoattack, inte alg men ändå . Belysningen är i princip samma i alla burkarna, 18W T8or kommer dock inte ihåg modell så här på rak arm.


        Alger är lite lurigt, då det alltid är en balansfråga, mellan ljus/näring+CO2. Och alla skjuvningar av denna balans triggar alger.

        Vad är det för alger du fått?
        Min gissning är nog att du kanske haft för lite näring i förhållande till belysningen. Alternativt att du saknade snabbväxare vid uppstarten.
        Svårt att sia

        Kommentar

        • Ricard
          • April 2004
          • 138

          #49
          Jag är inte svensk mästare i algidentifikation men det är ngn trådalg av ngt slag. Kör du med eller utan filTer? Jag kör helt utan. Tror som du skriver att detta är en klassiker. För mkt näring eller ljus i relation till växtkraft.
          Senast redigerad av Ricard; 27 March 2009, 21:48. Anledning: glömde "T" i fliter (filer)

          Kommentar

          • Marsipulami
            • September 2008
            • 203

            #50
            På plantswap finns en klistrad tråd med länkar till bilder på alger som kan hjälpa dig att identifiera och även få lite uppslag om hur du ska ändra gödningsregimen. Har i alla fall hjälpt mig =)

            Kommentar

            • Ricard
              • April 2004
              • 138

              #51
              Ursprungligen postat av Marsipulami
              På plantswap finns en klistrad tråd med länkar till bilder på alger som kan hjälpa dig att identifiera och även få lite uppslag om hur du ska ändra gödningsregimen. Har i alla fall hjälpt mig =)
              Med risk för att kapa tråden - använder ni Easy Carbon, och i sådant fall - med vilket resultat?

              Kommentar

              • JonasN
                • September 2008
                • 357

                #52
                Har själv inte använt EC i dessa burkar, har inte sett behovet. Men provat det tidigare och tycker det brukar ge rätt bra resultat vid kontinuerlig användning. Då algerna vantrivs rejält vid kontinuerlig punktbehandling.

                Kommentar

                • Marsipulami
                  • September 2008
                  • 203

                  #53
                  Jag kör med EC då insteget kändes lättare än CO2. Dels bök med att gömma teknik, dels ungar som tycker att "fel" saker ser spänannde ut.

                  Har egentligen ingen större erfarenhet av att köra utan, jag fick mycket staghorn och läste att EC skulle vara bra. Eftersom jag redan hade funderingar på det så slog jag till.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...