Samt att aquaclayen som jag valt som bottenmaterial har en densitet som ligger lite för nära vattens. Konsekvenserna blir att växter med underutvecklat rotsystem och mycket flytkraft blir svårplanterade.
När det fått gå in sig ett tag så blir det betydligt mer lättplanterat, men jag känner med dig, kör Aquaclay i mina akvarium med och det är ett helvete att plantera i dem den första tiden.
Se förresten till att rota runt lite i botten också, brukar bildas en massa luftbubblor av någon anledning.
Tack för all positiv feedback.
Jo, en hel del bubblor i aquaclayen, samt att det inte är helt vattenmättad ännu. Detta gjorde att planteringen blev lite lurig och jag fick inte riktigt till det som jag önskat. Försöka generera några kort imorgon.
Kör aquaclay rakt igenom alla kar, även i killiburkarna. I ena burken har jag lite torv liggandes ovanpå aquaclayen, i andra killiburken är det boklöv.
Växter är lite blandat, men båda killisarna har rätt mycket riccia. Har även planer på att puttra ihop lite svartvattenextrakt som jag pippeterar i samband med vattenbyten.
Mina Baenschi är rätt unga än så länge, men hoppas verkligen på dem.
I mitten karet, har jag som sagt 1 hane och 2 honor av Ap. Bitaeniata, frågan är om detta är nödvändigt? Någon med egna erfarenheter, ena honon och hannen verkar i princip bildat par och den andra honan blir bara bortjagad.
Skall jag plocka bort henne måntro?
Gick fortare än jag kunde ana. Igår såg jag yngel hos A. striatumen och i morse så märkte jag till min stora förtjusning att Ap. Baenschi har ynglat av sig. Mamma Baenschi vallar dem enträget medan fadern mest simmar och väntar på mat.
Bifogar lite små bildbevis, ni får ursäkta kvalitén.
Tack så mycket Nicke. Tycker själv det är mycket roligt, då jag aldrig fått yngel på apistogrammor tidigare. Själv så satte jag ju mina pengar på att Bitaeniatorna på våningen ovanför skulle förekomma på yngelfronten, men ack så fel jag hade.
Nya bilder senare
Senast redigerad av JonasN; 07 February 2009, 22:34.
Kommentar