Vårat första akvarium, 110L.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anderssontom
    • January 2009
    • 54

    Vårat första akvarium, 110L.

    Hej.

    Jag, min sambo och hennes dotter har skaffat oss vårat första akvarium efter att har gått i dessa tankat en längre tid. Det blev ett Juwel Rekord 800 på 110 liter. Köpte även en BTN slimline röd gnejs och blästersand från biltema. Köpte akvariet i onsdags och monterade då bakgrunden och ställde akvariet på plats. Dagen efter fylldes akvariet och vi satte i växter, bakterier och fisk(vet att det är lite tidigt men vi får hoppas på det bästa).

    Vi köpte 5 guppys, två hanar och en hona. Vi har tänkt att skaffa silverhaj och microrasbora galaxy senare när akvariet har kommit igång.

    Skulle vara kul med lite råd och tips, så det är lite därför jag startade denna tråd.

    Lägger upp lite bilder om en stund.
  • larsemil
    • June 2008
    • 172

    #2
    silverhajen kommer att äta upp dina microrasbora galaxy.
    jag skulle säga att den är alldeles för stor för ett kar av din storlek. Den blir 30cm som fullvuxen och är dessutom en stimfisk.

    Ta det väääääldigt lugnt med matningen nu, ta en tredjedel av vad du har tänkt att mata och mata inte varje dag.

    Kommentar

    • anderssontom
      • January 2009
      • 54

      #3
      bilder.

      Här kommer lite bilder. Svårt att få till bra bilder på fiskarna, så det blir inga nu.



      Fler som är intresserade tydligen =)

      Kommentar

      • JLi
        • December 2004
        • 773

        #4
        Grattis och lycka till med den nya hobbyn. Akvariet ser OK ut, lite mer växter... smaksak. Om tempen är OK går det bra att lägga i litet fisk redan i början. Vänta åtminstone en månad innan du lägger i mer och mata väldigt sparsamt. Skippa Silverhajen. Det är stimfisk och blir på tok för stora.
        h. Johan

        Kommentar

        • anderssontom
          • January 2009
          • 54

          #5
          Japp, mer växter kommer. De hade klent med växter på affärn när jag var där. Blir mer nästa vecka. Har även stoppat i en till rot samt sten sedan kortet togs.

          // Tom

          Kommentar

          • anderssontom
            • January 2009
            • 54

            #6
            Vi misstänker att minst en av våra guppyhonor är gravida, den är tjockare än de övriga och man ser även den där svarta pricken man hört talas om. Den drar sig undan de andra verkar det som och står gärna stilla i gömundan, kan det vara på gång då ?

            Ska man skaffa en yngelkasse eller ska man låta dem föda fritt tycker ni ?

            Vi kommer skaffa mer växter nästa vecka har vi tänkt så då får de ju lite mer gömställen med.

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              Silverhajar är stimfisk, dvs. du behöver minst 5 stycken. Dessutom kommer de bli 30 cm stora och äta upp alla de andra invånarna-.
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • anderssontom
                • January 2009
                • 54

                #8
                Ursprungligen postat av JojjeN
                Silverhajar är stimfisk, dvs. du behöver minst 5 stycken. Dessutom kommer de bli 30 cm stora och äta upp alla de andra invånarna-.
                Japp, har läst på lite mer nu, skippar silverhajen.

                Kommentar

                • anderssontom
                  • January 2009
                  • 54

                  #9
                  tips

                  Tar gärna emot lite tips på andra fiskar som skulle fungera bra. Vi ska ha guppy och microrasbora galaxy men skulle gärna ha något mer, gärna större och färgrannare fisk. Skulle uppskatta lite tips =)

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #10
                    Svärdbärare?

                    Wagtail varianten är ruskigt snygg
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • JLi
                      • December 2004
                      • 773

                      #11
                      Ursprungligen postat av anderssontom
                      Vi misstänker att minst en av våra guppyhonor är gravida, den är tjockare än de övriga och man ser även den där svarta pricken man hört talas om. Den drar sig undan de andra verkar det som och står gärna stilla i gömundan, kan det vara på gång då ?

                      Ska man skaffa en yngelkasse eller ska man låta dem föda fritt tycker ni ?

                      Vi kommer skaffa mer växter nästa vecka har vi tänkt så då får de ju lite mer gömställen med.
                      Har du inte andra fiskar än guppy behöver du ingen yngelkasse. Javamossa ger bra skydd åt ynglen vilka förmodligen kommer att komma så småningom.
                      h. Johan

                      Kommentar

                      • anderssontom
                        • January 2009
                        • 54

                        #12
                        Ursprungligen postat av JLi
                        Har du inte andra fiskar än guppy behöver du ingen yngelkasse. Javamossa ger bra skydd åt ynglen vilka förmodligen kommer att komma så småningom.
                        Okej, låter bra det, får kolla om de har javamossa hemma på affärn när jag skall dit nästa gång.

                        Kommentar

                        • anderssontom
                          • January 2009
                          • 54

                          #13
                          Fick lite mer växter idag av en kompis. Någon som vet vad den heter ?

                          Kommentar

                          • anderssontom
                            • January 2009
                            • 54

                            #14
                            Hej

                            Snubblade över en tråd där dom rekomenderade att inte ha kolfilter i. I mitt juwelfilter sitter det ju ett svart filter som jag antar är kolfilter, skall jag plocka ur det ?

                            Kommentar

                            • Jens A.
                              • March 2007
                              • 5026

                              #15
                              Ursprungligen postat av anderssontom
                              -Fick lite mer växter idag av en kompis. Någon som vet vad den heter ?

                              -Tar gärna emot lite tips på andra fiskar som skulle fungera bra. Vi ska ha guppy och microrasbora galaxy men skulle gärna ha något mer, gärna större och färgrannare fisk. Skulle uppskatta lite tips =)
                              -Hygrophila polysperma. Väldigt lättskött, men man får klippa ner den rätt ofta när den satt fart.

                              -En kampfisk, kanske?
                              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                              Kommentar

                              Arbetssätt...