540l:omstart!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TheRoblin
    • July 2007
    • 310

    540l:omstart!!

    Då har man tömt karet för att montera om bakgrunden!! Var snål med silicon första gången så det har släppt på flera ställen och bakgrunden hade rest sig och börjat lyfta på täckglasen!!

    Klicka på bilden för större version

Namn: Bild061.jpg
Visningar: 1
Storlek: 101,5 KB
ID: 2178079

    Klicka på bilden för större version

Namn: Bild062.jpg
Visningar: 1
Storlek: 116,4 KB
ID: 2178080

    Klicka på bilden för större version

Namn: Bild063.jpg
Visningar: 1
Storlek: 103,5 KB
ID: 2178081
  • TheRoblin
    • July 2007
    • 310

    #2
    Siliconet är väldigt lätt att skrapa bort med en spishällsskrapa!!! Lättad då jag trodde det skulle bli en fight!!!
    Bifogade filer

    Kommentar

    • TheRoblin
      • July 2007
      • 310

      #3
      Har nu borrat för ytterligare två insug.Har även sågatbakrundens övre kant då den var lite för hög. Ska om ett tag sätta igång och fixa kortsidorna med en rasp för att få bättre passform!!!!
      Klicka på bilden för större version

Namn: Bild065.jpg
Visningar: 1
Storlek: 76,7 KB
ID: 2103836

      Kommentar

      • TheRoblin
        • July 2007
        • 310

        #4
        Snart......

        Snart dags för det lite roligare!!! Att fylla karet...........

        TH: Den färdigsiliconerade bakgrunden. Har använt transparant silicon. Hade dock en tub svart hemma men tycker att dentransparant afungerar jätte bra och det kladd som blir på bakgrunden syns heller inte lika mycket!! (Å andra sidan kostar det svarta tre gånger så mycket!!!)

        TV: Raster på plats. Hade inte tänkt ha dessa färdiga raster men tänkte ge dem en chans. Dock så passar de inte på en gång då bakgrundens ojämnhet. Fick "pyssla" lite för att få dem att sitta bra: UPPE I BILD; de två utblåsen! Bamburöret använder jag här för att få rätt rikting på utblåset ( Har väl sett lite för mycket CSI)!!!!

        Någon kanske undrar varför jag inte har utblås och insug i var sin ände av karet? Har klurat länge på det här dvs hur jag ska placera hålen. Jag hade ju redan flera av dessa hål innan så jag tror att detta blir den bästa lö sningen!! Funktinen blir således denna: Då utblåsen endast skapar ytcirkulaton åt vänster blir det således en bottencirkulation vid botten åt höger för att kompensera vattenförlusten!!
        Bifogade filer

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Vad skall det bli för något se'n?
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • TheRoblin
            • July 2007
            • 310

            #6
            Typ, Sydamerika med växter och en del rötter. Har samma firrar som innan: Eldbuk, Blåciklid, Nyckelhål, malar mm. Kommer bilder snart. Har fyllt karet och har börjat "möblera". Tycker mig dock sakna en sot som jag ska ha i ena hörnet då det nu blir helt assymetrisk och då konstigt nog onaturligt!!!

            Kommentar

            • TheRoblin
              • July 2007
              • 310

              #7
              Du undrar säkert varför jag då har Malawi btn?? They made me an offer i couln´t refuse...... 2 500:- (200x60)

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Funkar fint med Malawibakgrund också...det är bättre än ingen alls, och någon enstaka klippa bör det väl finnas även i Amazonas.

                Rackarns bra pris!
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • TheRoblin
                  • July 2007
                  • 310

                  #9
                  Som jag skrev: "An offer i couldn´t refuse"!!!

                  Har satt filtermatta (10ppi) bakom bakgrunden och det drivs av två tetratec 1200 så jag hoppas på bra filtrering ;-)

                  Kommentar

                  • TheRoblin
                    • July 2007
                    • 310

                    #10
                    Lite bilder från igår kväll....

                    Klicka på bilden för större version

Namn: Bild075.jpg
Visningar: 1
Storlek: 128,1 KB
ID: 2103978

                    Klicka på bilden för större version

Namn: Bild076.jpg
Visningar: 1
Storlek: 130,0 KB
ID: 2103979

                    Klicka på bilden för större version

Namn: Bild077.jpg
Visningar: 1
Storlek: 134,7 KB
ID: 2103980

                    Klicka på bilden för större version

Namn: Bild078.jpg
Visningar: 1
Storlek: 135,9 KB
ID: 2103981

                    Klicka på bilden för större version

Namn: Bild079.jpg
Visningar: 1
Storlek: 113,2 KB
ID: 2103982

                    Kommentar

                    • Limmet
                      • December 2003
                      • 217

                      #11
                      Snyggt!

                      Thomasiciklider? Eller vad de nu heter...
                      Mitt Tanganyika-projekt
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

                      Kommentar

                      • TheRoblin
                        • July 2007
                        • 310

                        #12
                        Yes!! Tanken är att det ska vara ett SA-kar men alla växterna är inte från SA så lite fusk med firrarnas ursprung skadar nog inte;-)

                        Kommentar

                        • flygrc
                          • June 2006
                          • 2755

                          #13
                          Ursprungligen postat av TheRoblin
                          Då utblåsen endast skapar ytcirkulaton åt vänster blir det således en bottencirkulation vid botten åt höger för att kompensera vattenförlusten!!
                          ??? nu är jag inte med....

                          som jag ser det kommer du få väldigt lite cirkulation i andra änden av karet
                          det blir väl en cirkulation mot/ner längs med framrutan tillbaka längs med botten?
                          den cirkulationen kommer att avta ju längre bort från utblåset man kommer.
                          hmm en viss cirkulation kommer att gå längs med framrutan med men fördelat på arean kan det inte bli mycket flöde över?

                          Du får rapportera hur det fungerar.
                          Senast redigerad av flygrc; 19 December 2008, 22:38.
                          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                          Kommentar

                          • TheRoblin
                            • July 2007
                            • 310

                            #14
                            Forts.

                            Cirkulationen verkar fungerar ok!! Men jag återkommer senare med mer info hur den fungerar! Det jag mende med cirkulationen är att inte bara utblåsen leder till cikulationen utan även insugen! Men som sagt jag återkommer!

                            Här är lite bilder: På första kortet har jag endast ett av lysrören tända för att få så bra bild som möjligt!!

                            [ATTACH]16083[/ATTACH]

                            [ATTACH]16084[/ATTACH][ATTACH]16085[/ATTACH]
                            Senast redigerad av TheRoblin; 20 December 2008, 22:46.

                            Kommentar

                            • flygrc
                              • June 2006
                              • 2755

                              #15
                              Ursprungligen postat av TheRoblin
                              Det jag mende med cirkulationen är att inte bara utblåsen leder till cikulationen utan även insugen!
                              Nja, där tänker vi väldigt olika.
                              Ett insug ger ingen nämnvärd cirkulation.(det blir ett viss flöde, men väldigt lite)
                              Hastighet avtar med kvadraten på avståndet från utsuget eftersom det blir jämnt fördelat då det är undertrycket som skapar flödet.

                              Vid utblåset är strålen riktad eftersom vattnet har en massa som redan är i rörelse, om du riktar den till andra sidan karet kommer den för visso avta ju mer extra vatten strålen "greppar" i men när den väl träffar något kommer den att fördela sig , om det är en helt plan yta med 90 graders träffvinkel kommer strålen att gå jämnt på alla håll och återigen minska hastighet drastiskt då den blir fördelad på en stor area.
                              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...