Projekt: 200 liters SydostAsien!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sting
    • September 2007
    • 481

    #91
    Ursprungligen postat av Bowman
    Uppskattar dom flesta fiskar (utom herbivorer) artemia?
    Verkar vara en en lite rolig bisyssla nån gång då och då.
    Japp


    Paletter är betydligt större en 7cm, och de jagar artémia.
    Senast redigerad av sting; 29 December 2008, 19:17. Anledning: klaga lite på jojje =)

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #92
      Ursprungligen postat av Bowman
      Uppskattar dom flesta fiskar (utom herbivorer) artemia?
      Verkar vara en en lite rolig bisyssla nån gång då och då.
      Alla fiskar som är mindre än 7 cm längd brukar uppskatta dom. Större fiskar bryr sig inte om att jaga dom, men tar vad som kommer in i munnen medans dom simmar helt enkelt.

      Har tagit första dropptestet idag, och nitriten var på noll ännu.

      Och angående artemia, så är detta guiden jag går efter: (Dock med dubbelt så mycket av allt eftersom jag odlar det i en dubbelt så stor burk)

      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #93
        Fan, jag är orolig över kuhlii ålarna.

        De får inte i sig nån mat, och är så magra.

        På dagen är de ju inte framme, och om någon mat mot all förmodan skulle missas av tigerbarberna, så rensar botiorna upp fort så inget blir kvar till ålarna.

        På natten när de är framme så försöker jag droppa i sjunkfoder på lite olika ställen, men problemet är ju att botiorna också är nattaktiva, och hyper aktiva! Det verkar som att botiorna bara vill jävlas med ålarna, så så fort ålarna hinner fram, så cspurtar botiorna genom hela akvariumet och skrämmer väck ålarna innan de hunnit äta. Men det är itne maten som botiorna är intresserad av, för den verkar dom inte ens äta av, utan dom verkar bara tycka det är kul att jaga ålarna.

        Finns det något sätt som man kan använda så kuhliiålarna får mat ändå? Eller någon mat som ingen annan än kuhlii ålarna i dethär akvariumet äter av? (Möjligtvis att siameserna får kunna äta det också, för de är ingen vidare konkurrans om maten. )

        Stödutfodring blir inte lätt, eftersom de har så mycket gömställen och stor plats att fly från håven, så kan nästan helt omöjligt få upp dem utan att röja allt i hela akvariumet.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • Guy Palm
          • March 2002
          • 5720

          #94
          Kanske borde du tänkt på detta innan du blandade kuhlis och botior eftersom båda lever på bottnen och konkurerar om födan.
          Guy
          ,Poecilia,SKS,GOC,

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #95
            Ursprungligen postat av Guy Palm
            Kanske borde du tänkt på detta innan du blandade kuhlis och botior eftersom båda lever på bottnen och konkurerar om födan.
            Ja... man lär så länge man lever.

            Men jag kan ju hoppas på att dom hittar överbliven mat på natten när jag inte ser, de var ju ganska magra i affären redan.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #96
              Ursprungligen postat av JojjeN
              Ja... man lär så länge man lever.

              Men jag kan ju hoppas på att dom hittar överbliven mat på natten när jag inte ser, de var ju ganska magra i affären redan.
              Hoppas att det kommer att lösa sig, lägg ner något sjunkfoder när ljuset har släkts. Mata även med artemia då. Skaffa en engångsspruta på apoteket och förse den med en lagom lång slang så att du kommer ner till bottnen. Sug upp artemia i den och spruta ner när ljuset släkts.
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #97
                Idag åt iallafall kulfisken mygglarver för första gången sedan han kom hit.

                Nitriten är fortfarande på 0.
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #98
                  Ursprungligen postat av JojjeN
                  Fan, jag är orolig över kuhlii ålarna.
                  nu är det så är att Botior och kuhlii ''ålen'' tillhör samma familj Cobitidae - Grönlingar så det är inte ålar du har, ålar tillhör familjen Anguillidae. så det är ju inte sådär konstigt att dom har liknande beteende och gillar samma mat.

                  försk direkt mata Kuhliisar när ljuset är släckt. när dina kuhliisar blir större går det bättre.

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #99
                    Tack för tipsen.

                    man säger ju ändå kuhlii ål, såsom det står på artbeskrivningarna.

                    Har nu droppat ner några malaysiska sandsnäckor, så kulfisken har tagit sig ett skrovmål. Botiorna hade lite problem med att få ut sniglarna ur skalet, så de flesta andra kröp ner i sanden.
                    Senast redigerad av JojjeN; 30 December 2008, 13:10.
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      Förresten igår kväll så upptäckte jag att det inte är så smart att lägga i sjunkfoder och sen gå och lägga sig.

                      En av de större botiorna tyckte tydligen det var en utmärkt idé att börja knäppa som fan i säkert en halvtimme.
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      • Lilla Damen
                        • February 2008
                        • 2649

                        Mina Praktbotior smäller dygnet runt även utan mat ...

                        Kommentar

                        • nesseman
                          • December 2007
                          • 362

                          inga bilder på dvärgkulfisken : (

                          Kommentar

                          • Flaxss
                            • November 2008
                            • 1718

                            Ursprungligen postat av JojjeN
                            Tack för tipsen.

                            man säger ju ändå kuhlii ål, såsom det står på artbeskrivningarna.

                            Har nu droppat ner några malaysiska sandsnäckor, så kulfisken har tagit sig ett skrovmål. Botiorna hade lite problem med att få ut sniglarna ur skalet, så de flesta andra kröp ner i sanden.
                            jag vill hellre kalla dom för Kuhlii, har sett minst 7olika butiker som använder det istället. det klan ju ibland bli missvisande med ål på slutet då det inte är en.

                            kvittar vilket namn!väldigt vackra fiskar. dock lite känsliga som små. dom äter bättre och kommer bättre till sin rätta mot andra fiskar när dom är större.

                            Kommentar

                            • Guy Palm
                              • March 2002
                              • 5720

                              Ursprungligen postat av Flaxss
                              jag vill hellre kalla dom för Kuhlii, har sett minst 7olika butiker som använder det istället. det klan ju ibland bli missvisande med ål på slutet då det inte är en.

                              kvittar vilket namn!väldigt vackra fiskar. dock lite känsliga som små. dom äter bättre och kommer bättre till sin rätta mot andra fiskar när dom är större.
                              Jag hade mitt 1:a akvarium i början av 1960-talet och då hette arten kuhliål. Finns ett flertal arter som har missvisande svenska namn . Silverhaj, paroonhaj, hajmal. Tror du att de kallas för haj bara för att de är hajar ?
                              Nej de har fått sina namn på samma sätt som kuhliålen, bara för att de liknar en.
                              Så JojjeN fortsätt du att kalla dem för ålar
                              Guy
                              ,Poecilia,SKS,GOC,

                              Kommentar

                              • Flaxss
                                • November 2008
                                • 1718

                                Ursprungligen postat av Guy Palm
                                Jag hade mitt 1:a akvarium i början av 1960-talet och då hette arten kuhliål. Finns ett flertal arter som har missvisande svenska namn . Silverhaj, paroonhaj, hajmal. Tror du att de kallas för haj bara för att de är hajar ?
                                Nej de har fått sina namn på samma sätt som kuhliålen, bara för att de liknar en.
                                Så JojjeN fortsätt du att kalla dem för ålar
                                iförsig skrev JojjeN kuhlli ''ål'' med mellanrum och ''ålarna'' då blir det fel för det är ingen ål. dom heter i handlen kuhliiål utan mellanslag eller kuhlii. sedan kvittar det väl vad jag vill kalla dom för? plus har jag inte skrivit att man inte fick kalla dom för kuhliiål ?
                                Senast redigerad av Flaxss; 30 December 2008, 16:49.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...