Funderar på Bräckvattens kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    Funderar på Bräckvattens kar

    Hejsan

    Skulle behöva lite hjälp nu då jag inte kan så mycket om bräckvattenskar, funderar i framtiden på att göra om mitt mixkar på 200L till bräckvattenskar istället.
    Funkar 200L eller är det för litet?

    Har redan skaffat Mangrove-plantor (som jag sedan tänkte ta sticklingar på)

    jag hade tänkt då efterlikna ett Delta/Mangrove-biotop som man hittar i Amerika.
    Efter hur jag ''tror'' det ser ut, funderar på att ha fin vit/beige sand och så ev i växtval Vallisneria,Bacopa och så gammla bokgrenar som ska efterlikna Mangroverötter. Sedan är det fiskar som jag då känner mig nollställd på vad funkar? och vad hittar jag i sådana biotop? hur ska vattnet va typ temp,ph,saltmägnd m.m och vilket salt?

    Något annat jag ska tänka på eller göra? någon som har bilder på bräckvattenskar ?

    Tack !
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    #2
    Salthalten bör vara c:a 1.012.(vanligt salt utan jod funkar, men jag rekomenderar några av de salter som finns i akvarieaffärerna)

    200L blir nog bra, beroende på vilka fiskar du vill ha.
    Sök här på zoopet i artbeskrivningarna och kryssa i bräckvatten. http://www.zoopet.com/fiskar/index.php
    Storleken på fiskarna är också rätt viktigt de finns några små och tuffa fiskar som skulle passa i 200L.

    Brachygobius xanthozona "humlafisk" tycker jag är väldigt läcker.

    Sen har du också Carinotetraodon travancoricus "Dvärgkulfisk"

    Om du planerar att ha nån strand i akvariet rekkomenderar jag starkt "Slamkrypare" http://www.tropicarium.se/index.php?id=103

    Några andra vanligare fiskar som vi märkt gillar bräckvatten är Black Molly/Silver Molly, Kardinaltetror och Rosentetra.
    Det finns många fler vanliga som kan gå i bräck men några av dom blir lite för stora för 200L så som Silverhaj m.fl

    (Min kompis har ett 450l bräck med 2st slamkrypare och några andra fiskar)

    Jag funderar själv på att göra om mitt 180L Rio till bräckvatten, vi får se om det blir så.

    Lycka till!
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #3
      tack så mycket för svar! stranddel hade varit snyggt, men jag tror är det blir för avancerat just nu det får bli ''mer'' i framtiden. Hade tänkt mig mer fiskar från Amerika. Vad jag har klurat ut i fiskar har blivit
      Poecilia sphenops
      Poecilia velifera
      Jordanella floridae
      Heterandria formosa
      Phallichthys amates

      Vill ju ha ''tror'' små fiskar som inte är allt för aggressiva. Men skulle gärna vilja haft någon mer rolig fisk i också. Sedan vet jag inte om dom fiskarna går att hitta eller hur det ska vara i antal så det inte blir för mycket.

      Eller är Asien-bräckvatten roligare? (är ju dock väldigt insnöad på en biotop från Amerika).

      Senast redigerad av Flaxss; 11 December 2008, 20:18.

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #4
        Okej då får du utesluta Slamkrypare då dom behöver en landdel

        Jag ska se om jag kan ta nått kort hos min polare på hans kar..
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #5
          Ursprungligen postat av Markus1984
          Okej då får du utesluta Slamkrypare då dom behöver en landdel

          Jag ska se om jag kan ta nått kort hos min polare på hans kar..
          skulle va jätte roligt med bild!!.

          Kommentar

          Arbetssätt...