Frågor om Yngelkar!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maraschino
    • September 2008
    • 178

    Frågor om Yngelkar!?

    Nu har vi köpt ett kar 180L som vi ska ha till de yngel som kläcks, har några frågor som jag hoppas ni kan hjäpla oss med!! Det är yngel från Molly och Platy.

    Kan man ha t.ex neontetror i karet?
    Kan man ha räkor i karet?
    Vilken algätare kan man ha som inte äter upp yngel?

    Vi kommer ha en hel del växter i karet så tips på skojiga växter gärna lite ovanligare sorter tas gärna emot!!
  • Roulie
    • January 2006
    • 152

    #2
    Tetror ska inte vara några problem om nu inte ynglen är aldeles nyfödda dvs.

    Räkor är utmärkta att ha som städare i ett yngelkar så absolut, kör på dom!

    Algätare kan du ha nästan vilka som helst då det finns få sorter som ger sej på levande fisk (döda yngel äter dom dock gärna upp)
    Ancistrus kan jag rekomendera och har du då lite grottor i karet så lär du få yngel av dom åxå. Ancistrus är även billiga malar så du behöver inte lägga ut flera hundra kronor på dom.

    Växter lämnar jag till de mer kunniga att rekomendera, men om du bestämmer dej för ancistrus så kan jag iaf säga - undvik plantor med tunna blad som t.ex. svärdplantor för dom blir fort mat.
    720 l - Sällskapsakvarium
    60 l - Endlers, Guldancistrus och Amanoräkor

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Tetror är riktiga yngel snattare, så det rekommenderar inte jag
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • Maraschino
        • September 2008
        • 178

        #4
        Ursprungligen postat av Roulie
        Tetror ska inte vara några problem om nu inte ynglen är aldeles nyfödda dvs.

        Räkor är utmärkta att ha som städare i ett yngelkar så absolut, kör på dom!

        Algätare kan du ha nästan vilka som helst då det finns få sorter som ger sej på levande fisk (döda yngel äter dom dock gärna upp)
        Ancistrus kan jag rekomendera och har du då lite grottor i karet så lär du få yngel av dom åxå. Ancistrus är även billiga malar så du behöver inte lägga ut flera hundra kronor på dom.

        Växter lämnar jag till de mer kunniga att rekomendera, men om du bestämmer dej för ancistrus så kan jag iaf säga - undvik plantor med tunna blad som t.ex. svärdplantor för dom blir fort mat.
        Vi har en ancistrus i varje kar just nu! Hur ser man om det är hane respektive hona!? Hade ju varit jätteskoj om man fick småttingar av de!! :-)

        Vad rekomenderar du för räkor??

        Kommentar

        • larsemil
          • June 2008
          • 172

          #5
          hanarna får skägg när de blir större, honorna inte. Du kan gott ha flera ancistrusar i samma akvarium så blir det nog något par.

          crystal red är en vanlig räka som är en helt okej algätare

          Kommentar

          Arbetssätt...