Gobi i halvmeter kub

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Broddan
    • February 2007
    • 536

    Gobi i halvmeter kub

    Hejsan!

    Jag har det stora nöjet att starta upp ett nytt akvarium framför mig.

    Jag har ett litet 50L som ska bytas ut mot en kub på 50*50*50. I detta lilla kar har jag en bedårande gobi-trio (Tateurndina ocellicauda) som inte alls kommer till sin rätt i 50 baljan.

    Så ser gobin ut: http://www.tolibra.com/fish/images/tateparents.JPG



    Vidare har växterna varit lite dassiga i det så nu är målet att få mer "sprung" i grönskan.

    Medföljande ljusramp är lite klen (29W) så det blir att snickra ihop en liten egen låda med 4 st 15W T8or med reflektorer. Pmdd är inköpt och det blir nog en mäsk lösning också så småningom.



    Karet är begåvat med ett teknikhörn som döljer all teknik samt genomföring ner till möbeln för alla kablar. Det finns fyra fack här där fabrikören vill att man ska använda olika tillsatser för mekanisk,kemisk och biologisk rening. Jag kommer dock göra en egen lösning men dessa fack kommer bli väldigt praktiska.





    I första facket kommer doppvärmare sitta och det är här vattnat förs in via ett lågt och ett högt placerat raster.

    Fack 2: Här stoppar jag nedklippt grovporig filtermatta som träs på fiskelina så det går att på ett smidigt sätt få upp det vid rengöring. (snott lösningen från ett forum)









    Fack 3: Här förbereder jag för ett litet pumphuvud som jag tänkt lösa koldioxid med senare.

    Fack 4: Här ligger ett litet pumphuvud på botten samt slang upp till utblåset.

    Som bottensubstrat kommer bränd lera användas (typ grus av lecca kulor) i vilket jag hoppas växterna kommer att trivas i. Detta substrat är väldigt lätt och en del flyter i början innan det är mättat med vatten. Så därför ligger det i blöt nu i akvariet så jag kan starta upp nu i helgen. Bilderna blir ljusare än det är i verkligheten. Det har en varm brun/röd nyans. Bifogar en liten filnsnutt på flytande botten substrat



    Film på substratet: http://s452.photobucket.com/albums/q...t=Katterna.flv

    Möbeln är 92 cm hög och denna står i vårt matrum som vi använder när vi har gäster och framöver även för att studera nya karet. Har även smetat på en svart bakgrund på två sidor.



    Efter ha läst så många projekt trådar här så känns det jättekul att starta en egen.

    Kom gärna med synpunkter och dylikt.

    Mvh

    Daniel
    Senast redigerad av Broddan; 21 November 2008, 11:22.
    Hälsningar

    D
  • Vimsa
    • November 2008
    • 768

    #2
    Det blir nog supersnyggt! *tummen upp* Kommer följa detta

    Kommentar

    • Fanbyalperna

      • September 2005
      • 752

      #3
      Mycket bra fotodokumentation. Fortsätt gärna med det. Väldigt snyggt kar. Det skulle vara kul att höra vad du fått ge för det, för det är väl nytt?
      Har inte alltid rätt, men fel ibland

      Kommentar

      • Broddan
        • February 2007
        • 536

        #4
        Tackar!

        Jepp det är nytt. Det kostade 3600Kr med möbel då ingår deras filtermaterial och pump. Samt en ljusramp.
        Senast redigerad av Broddan; 22 November 2008, 15:42.
        Hälsningar

        D

        Kommentar

        • mattsson
          • December 2004
          • 115

          #5
          Tjenare! Roligt projekt, dina snygga gobisar blir nog nöjda Har du tänkt igenom inredningen lr så? / tobbe
          gone fishing...

          Kommentar

          • Broddan
            • February 2007
            • 536

            #6
            Uppdatering

            Lite uppdatering...



            Nu har jag påbörjat uppstarten.

            Tömde över kanske 30L från lilla akvariet och ympade nya filtret med gegga från det gamla. Tog även lite bottenslam och pytsade i plus bakterier på burk.

            Nu simmar mina tre gobis, fem amanoräkor och två ottos i nya burken.

            Hade två anubias fastknutna på en rot i det gamla så det plus javamossa (på stammen) fick åka i nya burken.

            Vidare hade jag någon slags cryptocoryne som jag satte över.

            Jag har inhandlat två slags ludwigia (måste börja skriva upp namnen), en okänd växt (glömt hittar inte i min litteratur), en mossa "willow" (eller widow?) samt en köttätande växt.

            Den köttätande (varför inte skriva upp namnet?) flyter nog runt i naturen för att hitta mat är väldigt ljusgön och har små blåsor med ännu finare känselspröt som känner av maten och ett undertryck skapas av blåsorna så infusior (stavning?) åker in i dessa. Den väldigt ljusgröna färgen tilltalar mig.

            Utöver detta har jag påbörjat min ljusramp som det ska fyra rör ner i. Enkel konstruktion med gångjärn och mathål ska det bli, gjort med spill material från garaget.

            Bild på rampen



            Disigt vatten + halvknackig kamera + dålig fotograf gav dåliga bilder.
            Jag filmade en snutt istället (även den dålig men nåt i alla fall).

            Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


            Från vänster till höger. Cryptocoryne - Willowmossa på stenen nära frontglaset - bakom denna en väldigt röd ludwigia (kommer bli mycket grönare hos mig tyvärr) - på skifferstensgrottan sitter den köttätande växten (vet inte om jag ska ha kvar denna grotta och i alla fall inte där den står nu) - långt in den okända växten - längst till höger en annan ludwigiasort.

            Hade tänkt köpa mer snabbväxande växter nu till början men väl hemma vad det tydligen detta jag ville ha.

            Hallå mattsson! För att svara på frågan så har jag ingen klar inredningsplan utan i första läget ska karet sätta och stabilisera sig. Det jag har tänkt är kanske en annan rot några halva kokosnötsskal gömda i grönskan nånstans. I första hand "leka" med växterna tills jag hittar nåt som fungerar och ser bra ut.

            Har även köpt nipplar och pumphuvud till mäsklösningen som kommer så småningom. Tänkte bygga in denna i "teknikhörnet"

            Är ju "grön" på växter så det blir att prova sig fram till rätt balans av ljus, näring och koldioxid. Ser verkligen fram emot denna spännande process.

            Som bonus tänkte jag dela med mig av en filmsnutt på min Haplochromis sp "ruby green" som börjar färga ut fint. Måste ge lite reklam åt de vackra viktoriacikliderna.

            Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


            Tror det är svårt att se vilka växtsorter jag har på den tidigare filmen men om nån känner igen den "okände" så skriv gärna vad den heter. Den syns till vänster vid 52-56 sekunder i en rak rad inåt i burken.

            Ni som är duktiga på pmdd:

            Då jag har obefintlig med näring nu tänkte jag smyga igång med gödning om några dagar. Jag undrar hur ni gör med vattenbyten när ni göder just vid uppstarten?

            Kom gärna med ideér och dylikt

            Mvh

            Daniel
            Senast redigerad av Broddan; 25 November 2008, 07:42.
            Hälsningar

            D

            Kommentar

            Arbetssätt...