Akvariet brister! (Projekt)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    Akvariet brister! (Projekt)

    Och så brast 20 litarn!

    Vaknade upp 7.00 av massa droppande. Tittade mig runt, och såg 20 liters karet halvfullt, och med två stora sprickor. Utan att tänka håvade jag upp alla ynglen och la dom i en burk med syrepump och växter.

    När sista ynglet håvades in, så hörde jag ett stort knak, och 10 liter vatten for ut över golvet och ut över mig!

    Ropade till farsan som fick panik, torkade snabbt som sjutton upp vattnet. DOck misstänker han att vatten åkt ner i väggarna och under golven, så blir troligen snack med försäkringsbolaget.

    Bråttom till skolan nu, redigerar sen!

    Blir iallafall ett projekt med att skaffa nytt yngel kar!

    Mvh
    Jojje
    Tillbaks efter paus.
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Trist, riktigt trist men sprickor bara så där?
    Det är inte så att den trasiga väckarklockan låg nedanför akvariet?
    Sry kunde bara inte låta bli..

    Själv är jag orolig som fan eftersom dom spränger berggrund 350 meter härifrån och detta huset står på bergknallen brevid, igår övervägde jag att tömma 300 baljan till hälften efter en vansinnes knall vid 11 tiden på förmiddagen som fick hela huset att skaka, stora akvariet skallrade som om nån ramlat in i det.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Satan vilken upplevelse och vilken syn det måste har varit!!har varit med om samma sak men inte att det har spruckit men att ytterfiltret läckte och det var 100L som rann ut,och det var inget roligt...Men att mötas av den synen på en morgon det kan inte varit roligt.
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • Karlsson1
        • October 2008
        • 179

        #4
        Ursprungligen postat av Patrik Steen
        Satan vilken upplevelse och vilken syn det måste har varit!!har varit med om samma sak men inte att det har spruckit men att ytterfiltret läckte och det var 100L som rann ut,och det var inget roligt...Men att mötas av den synen på en morgon det kan inte varit roligt.
        Blir nervös nu!
        Har precis köpt ytterfilter,vad var det för märke på det ytterfiltret som börja läcka?

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #5
          När i min ungdom mitt 350liters sprack med en knall kl3 på morgonen..
          Det blev en febril aktivitet att torka/suga upp allt vatten. Det regnade nere i källaren.
          Jag trodde farsan skulle få tuppjuck eftersom jag snickrat det själv men han sa aldrig ett ljud om det.
          Sedan dess hatar jag tidiga morgnar...
          Senast redigerad av flygrc; 18 November 2008, 08:49.
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • JonasN
            • September 2008
            • 357

            #6
            Själv så var jag med om något liknande pga. en träbänk som ej var plan nog (även detta i ungdomen).
            Märkligt att ett så pass litet kar spricker. Måste vara något extremt.
            Katter/Väckaklockar/Mycket skev bänk/Fantastiskt tunt glas.

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              Ursprungligen postat av Karlsson1
              Blir nervös nu!
              Har precis köpt ytterfilter,vad var det för märke på det ytterfiltret som börja läcka?
              Det är ett Eheim och det rann när jag kom in där också så det var ren tur att jag kom då,tur och tur det hade runnit ändå några timmar innan jag kom på det,och det var vid utblåset som det stod en stråle rätt ut på golvet
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • Karlsson1
                • October 2008
                • 179

                #8
                Ursprungligen postat av Patrik Steen
                Det är ett Eheim och det rann när jag kom in där också så det var ren tur att jag kom då,tur och tur det hade runnit ändå några timmar innan jag kom på det,och det var vid utblåset som det stod en stråle rätt ut på golvet
                Tackar för infot
                Har gått över slangkopplingarna och kan inte se att de kan lossna på detta filter jag har.Men man vet aldrig.

                Kommentar

                • Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

                  #9
                  Ursprungligen postat av Karlsson1
                  Tackar för infot
                  Har gått över slangkopplingarna och kan inte se att de kan lossna på detta filter jag har.Men man vet aldrig.
                  Det trodde jag också
                  Mvh.Patrik

                  Kommentar

                  • Jenny054
                    • May 2007
                    • 920

                    #10
                    Aj då.. Vet du varför det sprack?
                    Någon idé??


                    Jag undrar vad detta är för skitår egentligen?!
                    Enligt akvariebutiken har inte nått akvarium spruckit på några år nu..
                    Nu plötsligt så sker detta:

                    2 stycken 840L varav ena lossnar hela botten på, det andra droppar _bara_ 60L på parkettgolv.

                    Mitt 375 sprack i sommras.

                    En annan vars akvarium sprack.
                    Sen så har vi en som hade oxå ett 300+ som sprack.

                    Alltså sen Juli har 5 akvarium bara gått sönder här i krokarna!
                    The fish is jumping.....
                    Bloggen:
                    http://aquastyle.blogspot.com/
                    Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jenny054
                      Aj då.. Vet du varför det sprack?
                      Någon idé??


                      Jag undrar vad detta är för skitår egentligen?!
                      Enligt akvariebutiken har inte nått akvarium spruckit på några år nu..
                      Nu plötsligt så sker detta:

                      2 stycken 840L varav ena lossnar hela botten på, det andra droppar _bara_ 60L på parkettgolv.

                      Mitt 375 sprack i sommras.

                      En annan vars akvarium sprack.
                      Sen så har vi en som hade oxå ett 300+ som sprack.

                      Alltså sen Juli har 5 akvarium bara gått sönder här i krokarna!

                      har ni mycket jordbävningar ?......


                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #12
                        Jag misstänker att det berodde på att jag har stött i akvariumet när jag bar det från duschen för några dagar sedan efter att ha skrubbat det rent från lite alger. Inget syntes då, men det kanske gav skador som gjordew att det inte pallade med mer nu.

                        Dessutom vilket jag inte han skriva i första inlägget, var att termometerna ramlade ner från bänken där den låg, glaset krossades, och tusental blykulor rullade ut över golvet.

                        Letar i detta nu efter ett nytt akvarium, helst i plats, eftersom jag tror det kommer tåla stötar mer. Och fyrkantigt nu! Detta var ju en skål, vilket också kan ha påverkat

                        Man kan ju lätt säga det var ett bryskt uppvaknande, och ett kass start på dagen?

                        Som att inte det skulle räcka denna olycks dags, så blev det regnstorm när vi stod och fiskade för en stund sen, och så är det utvecklingssamtal om några timmar.
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • Mahonki
                          • November 2008
                          • 65

                          #13
                          Fin dag du har JojjeN...

                          Men vattenskador i och med ett trasigt akvarium brukar väl gå på försäkringen? Det gör det på vår iaf.
                          Senast redigerad av Mahonki; 18 November 2008, 15:58.

                          Kommentar

                          • Martingibbis
                            • October 2008
                            • 72

                            #14
                            Man kanske ska ta ett snack med försäkringsombudet innan jag startar mitt 620l =p.
                            Riktigt tråkigt när sånt här händer.
                            ja, de är inte svårare än vad man gör det.

                            Kommentar

                            • sting
                              • September 2007
                              • 481

                              #15
                              Beror på, kan vara så att Jojjen kan få betala själv, då det var han själv som hade sönder akvariet.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...