Lowtech / Walstad Paludarium 315l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lottiz
    • December 2003
    • 429

    Lowtech / Walstad Paludarium 315l

    Har gått å sugt på detta projekt länge, och tänkte egentligen suga en stund till innan jag satte igång, men nu kliade det i fingrarna.

    Walstad verkar så spännande, detta ville jag prova. Dessutom ville jag (varför? vet ej ) ha ett paludarium till mina dvärgklogrodor och äpplesnäckor. Så hade jag ett kar som skulle slängas och som jag därför kunde lattja med bäst jag ville utan att någon blir grinig.

    Jag tar gärna emot alla tips, tankar och åsikter - positiva som negativa.

    Verkar som att jag inte får lägga bilder i forumet, så dom kommer här på länken istället: http://web.comhem.se/~u73609381/paludarium/index.htm

    Tänkte först bygga i fogskum + frigolit, men ju mer jag tänkte på det desto mer kände jag att ett walstad ska vara så naturnära som möjligt. Därför är det bara jord och kokosfibermatta. Blev lite besviken över hur ljust detta blev, hoppas innerligt att det mörkar, får lite alger och jordskräp på sig och att växter täcker större delen.

  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    Jag tror det där kommer bli kanon. Finns det någon möjlighet att gå in på det du gjort lite mer detaljerat? Jag har nämnligen ett sprucket 350L som jag inte vet vad jag ska göra med, då jag inte tänker fylla det fullt med vatten. Detta kanske skulle vara ett alternativ?

    Funderar dock på en liten "bäck" som rinner igenom karet, och ha lite krabbor.

    Kommentar

    • sting
      • September 2007
      • 481

      #3
      Tjenare, Har ni tänkt fastna i terrare träsket nu också? Räcker det inte med akvarier?

      Ditt akvarie kommer bli snyggt lottzi, Men hade jag byggt så hade jag sattsat på att köra fogskum hela bakgrunden, sen brett ut en "sikablandning" över den. Det gör så att växter kan slå rot över hela bakgrunden. Jag är lite osäker på om ditt bottenmaterial antingen kommer att åka ut i resten av akvarier? Eller om det kommer att bli så blött att de flesta växter helt enkelt ruttnar bort..

      Kolla in Pers Klockgrode-terrarium för insperation http://www.repti.net/repti2/index.ph...&SHOWNUMBER=20

      Så här ser mitt ut http://www.repti.net/repti2/index.ph...7&SHOWNUMBER=0
      (Kanske borde ansa lite nu?)

      Jag har byggt med samma princip som Per, Bara det att jag inte har något synligt vatten.(Jag har en falsk botten över) Då de djuren jag ska ha inte är några vidare simmare..

      Kommer följa det här bygget, men nu måste jag gå och se om min räkfälla funkar

      Simon

      Kommentar

      • sting
        • September 2007
        • 481

        #4

        (Ja, jag är sjuk, hemma och har tråkigt)

        Kommentar

        • lottiz
          • December 2003
          • 429

          #5
          Här kommer fortsättningen då: http://web.comhem.se/%7Eu73609381/paludarium/index2.htm

          Jag har byggt in ett vattenfall, men det måste jag fixa till innan det syns. Nu rinner det över kokosmattan, vilket gör att vattnet går rakt in och försvinner. Lägger upp bilder på det när jag löst det estetiska...

          Jag var helt inne på fogskum först, men som jag skrev - jag ville ha en så naturnära inredning som möjligt. Det kändes rätt att göra såhär i ett walstad.

          Sedan är tanken att ha sumpväxter, just för att de inte ska ruttna bort. Ja, det blir jätteblött i jorden... Just nu räckte inte pengarna till, i alla fall inte om sambon skulle få nån julklapp i år, så jag räknar med att plantera om och nytt senare.


          Först byggde jag en flodbank av jord. I denna la jag in en pet-flaska med avskuren hals som grotta åt ancistrusarna. Hade hela tiden lite vatten på botten av karet för att göra jorden fuktig och modellerbar.

          Flodbanken täcktes sedan med kokosfibermatta, sådan används vid diken och sjöar för att förhindra erosion (99kr på bauhaus). Den flyter inte, den suger vatten och är ett bra underlag för växtrötter. Jag klippte jack uppifrån och nerifrån för att göra den mer böjbar. Detta var inte helt lätt och jag borde haft längre armar och mer tid (var ju så otålig). Det som blev kvar limmade jag på bakre glaset för att klätterväxter förhoppningsvis får täcka den. Tanken var att det skulle se ut som rötter från landväxterna, överhuvudtaget känns kokosmattan högst onaturlig och inte ett dugg flodbank i kongo.

          Botten täcktes av ett lager jord, i enlighet med walstadmetoden. Ovanpå jorden strödde jag ut lite snäckkross, för om jag inte får upp ph över 7,5 kommer karet inte att fungera för mitt ändamål. Sedan la jag ut de större stenarna, några placerades mot kokosmattan för att stabilisera den, och blästersand hälldes ut. Jag hade ju tänkt ha en afrika-röd sand, så jag blev lite grinig på mig själv för att jag hade så bråttom. Sanden tog jag från ett annat kar, så att den åstminstone skulle innehålla en bra bakteriekultur.

          Försiktigt, en kanna åt gången, fyllde jag på med vatten. Kokosmattan visade ingen tendens att vilja flytta på sig. Så satte jag i vad jag hade i växtväg och nu står det och tar sig. Ska mäta lite vattenvärden idag och några dagar frammåt och se vad som händer.

          Det finns lite, lite torv som flyter runt men är för litet för att fångas med håven. Funderar på att låta en klen liten pump gå någon timme för att få upp det.

          Dumma firren.com som lagt ner just nu när jag behöver dom. Jag ville få tag på Hemianthus callitrichoides Cuba, och massor av anubias i alla varianter. Nu får jag vänta tills jag har pengar och annonsera på plantswap, för i vår zooaffär finns den inte.

          Gah! Min javaormbunke verkar inte gilla att titta upp över vattenytan. Jag trodde den tålde det??

          Kommentar

          • lottiz
            • December 2003
            • 429

            #6
            Tack Sting, för länkarna och fina bilder!

            Kommentar

            • lottiz
              • December 2003
              • 429

              #7
              Nitrat: 100ppm
              Nitrit: massor (har inget dropptest kvar, bara en jäkla sticka)
              dGH: 7
              dKH: 4
              pH: 7,5

              Jäkla fint pH, trodde jag inte. Men måste upp med buffringsförmågan och hoppas att bakterier och växterna bryter ner nitrit och nitrat, det är nog jordens fel.

              Fick ordning på mitt vattenfall så på ovanstående länk har jag laddat upp bilder på hur detta är konstruerat. Det är en vattenfallspump som jag har siliconat fast 2 slangar på. Pumpen är lagd i en filterbehållare från en trasig pump, med lite filtertrassel i för att hindra större skräp att komma in. La också lite filtertrassel ovanpå för att inte jord ska rasa ner.

              Kommentar

              • sting
                • September 2007
                • 481

                #8
                hmm.. Är endå tveksam till att de växterna du har verkligen klarar vätan som kommer bli. Vad är det för växter?

                Sen hur har du ventilerat burken? Är det bara ett vanligt akvarie?

                btw är det Dysnomia från zoonen?

                Kommentar

                • lottiz
                  • December 2003
                  • 429

                  #9
                  Växterna jag har just nu är gratisväxter jag hade hemma. En ormbunke, bergspalm, vandrande jude, japansk aralia, doftpelargon och hemtrevnad. Har inga stora förhoppningar om några av dom. Tanken är att med tiden byta växter som sloknar och dör mot rena sumpväxter som klarar det livet, detta är en billig snabblösning för att skapa rötter som binder samman jorden och tar lite näring. Senare blir det troligtvis anubias m.m. som tål fukten.

                  Öppet kar i dagsläget, får till en alldeles lagom fuktighet just nu och funderar på om mina grodor kan vara snälla och stanna i burken även utan täckglas. Får se...

                  Nope, finns inte på zoonen alls =)

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #10
                    Detta projekt har hamnat under prenumerationer hos mig.. Kommer följa det med spänning.. Var köper man röd sand som du pratade om??? Om du är medlem här så får du lägga in bilder och annonser efter växter.. Har du frågat på växttråden??? Där måste du ju kunna skicka PM till folk och fråga om du får köpa växter.. Spännande projekt och jag ser fram emot en fortsättning..
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • lottiz
                      • December 2003
                      • 429

                      #11
                      Kul!

                      Jag har hittat röd sand från namibia, för reptiler. Det var dock massa pengar och lång tid innan jag skulle ha råd med det. Det kanske blir efter jul när ekonomin är lite mindre ansträngd. Samma sak med växter, jag ska annonsera efter det när julen är över... Tack för tipsen!

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #12
                        Ursprungligen postat av lottiz
                        Kul!

                        Jag har hittat röd sand från namibia, för reptiler. Det var dock massa pengar och lång tid innan jag skulle ha råd med det. Det kanske blir efter jul när ekonomin är lite mindre ansträngd. Samma sak med växter, jag ska annonsera efter det när julen är över... Tack för tipsen!
                        Är du säker på att den inte innehåller något som inte är bra för fisken då??? Det röda ämnet t ex??? Det vore ju supersnyggt!!!!

                        Ja, det är inte långt till jul nu.. Shit vad den här hösten har gått fort.. Kanske för att det har varit hyfsat soligt och så ändå... Det är bara drygt 1 månad kvar..
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • sting
                          • September 2007
                          • 481

                          #13


                          Sen får du skaffa klätterfikus! Den växer på allt. Sen har vi ju javamossan, funkar utmärkt på land om det är tillräckligt fuktigt(Antagligen över 80% luftfuktighet)

                          Kommentar

                          • Trollsvans
                            • November 2007
                            • 1118

                            #14
                            Spännande!
                            Tänk bara på att klätterfikus kommer du få skörda en gång i månaden eller oftare, när den väl etablerat sig.
                            Det är en väldigt invasiv växt.
                            Klätterkalla, Peperomia rotundifolia, passionsblomma, och någon Hoya eller två skulle göra sig bra på bakväggen, så att säga.
                            Likaså några bromelior.

                            Som Sting sa, javamossa, en mycket rolig grönsak. Plantera den i strandkanten, och längs kanterna i vattenfallet, så kommer den sprida sig både uppåt och nedåt, blir skitfint.
                            //Troll

                            Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

                            Kommentar

                            • lottiz
                              • December 2003
                              • 429

                              #15
                              Ja, klätterfikusen är ju skitsnygg! Massa roliga växttips jag fick nu, tack både sting och trollsvans!

                              Ja, jag har frågat om sanden i en annan tråd, inte fått något svar. Enligt uppgift ska sanden, det är samma som du länkade till sting, vara "riktig" sand från namibia. Då borde den inte innehålla färgämnen, men jag gissar på höga halter av kalk och järn. Ingen aning om hur detta skulle fungera.

                              Just nu är vattnet pissgult, jorden har nog fällt ut en hel del i vattnet. Kan känna nu att jag kanske skulle lagt ett lager sand mellan kokosfibern och jorden för att blockera lite. Än så länge har dock inte växterna tagit sig mer än att det går att tömma vattnet och lyfta på mattan, och ur den synvinkeln var det ju bra att jag inte har fäst kokosmattan. Jag väntar 2-3 dagar och ser om det klarnar spontant först. Någon som tror på att tillfälligt sätta i ett innerfilter?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...