Spottande pump och zombietetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • konungen
    • October 2008
    • 32

    Spottande pump och zombietetror

    Har ni hört talas om zombietetror någon gång ? Inte ? Mina kardinaltetror var dock levande döda när jag slog på lyset imorse. Samtliga hade tappat all färg och såg verkligen döda ut. Men de simmade på lite försiktigt i alla fall.

    Samtidigt så har pumpen stått och "spottat" hela natten, ett problem jag har med den skiten, men när jag väl ordnat det fick tetrorna färgen tillbaka. Nu mår de hur bra som helst igen. Vad det berodde på vet jag inte, men det känns långsökt att det ska vara pumpen, den brukar "spotta" då och då.. jag vill inte lägga ut för mycket pengar på det här 54 l akvariet heller då jag ska satsa på ett betydligt större så småningom : )
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    #2
    Om pumpen beter sig så skulle jag köpa en ny,

    det är inte dyrt med en pump till ett så pass litet akvarium.

    skulle räcka med 250-350 l/h. Kanske kostar 200kr..
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

    Kommentar

    • JonasN
      • September 2008
      • 357

      #3
      Ursprungligen postat av konungen
      Har ni hört talas om zombietetror någon gång ? Inte ? Mina kardinaltetror var dock levande döda när jag slog på lyset imorse. Samtliga hade tappat all färg och såg verkligen döda ut. Men de simmade på lite försiktigt i alla fall.
      Jag tror inte pumpens spottande har nån påverkan på tetrornas färg när de väcks. Mina kardinaltetror är alltid bleka och sega när ljuset tänts. Efter ca 30 min börjar de återigen stimma och färgen kommer tillbaka. Detta är helt normalt.

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #4
        Hmm mina kardinaltetror förlorar knappt nån färg alls.
        Det är väl när det är släckt som växterna inte ger ifrån sig syre? Om pumpen inte fungerar som den ska blir det ju ännu mindre syre..?
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av JonasN
          Jag tror inte pumpens spottande har nån påverkan på tetrornas färg när de väcks. Mina kardinaltetror är alltid bleka och sega när ljuset tänts. Efter ca 30 min börjar de återigen stimma och färgen kommer tillbaka. Detta är helt normalt.
          Precis, tänk vad en "normalfärgad" kardinal skulle lysa "kom och ät upp mig" om den hade de normala färgerna i naturen och på natten.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Kardinal och neontetra tappar färgen när de sover.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            Arbetssätt...