Mitt första high-tech kar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• flygrc
    svarade
    Ursprungligen postat av Markus1984
    Fint bygge flygrc! Intressant med alla de tekniska prylarna. Har du Ph-mätarn i vattnet jämnt?
    Det är alltid kul med uppskattning

Ja jag har Ph-propen i hela tiden, den lär inte få torka, dessutom styr den co2 så den måste vara i.
    Jag försöker ställa in bubbel-takten så att jag får jämna nivåer men det känns tryggt att jag inte har lika lätt för att skicka i för mycket gas när kontrollern är där, speciellt på natten när inte lika mycket co2 förbrukas.

Lämna en kommentar:

• flygrc
    svarade
    Ursprungligen postat av Marsipulami
    Gött med många algätare under starten. Hos mig kommer algerna lite i vågor, igår var det väldigt lite att rensa ut. Mesta jobbet var att rensa framrutan.

Har bara haft igång karet 1,5 månad nu, men nu känns det som om det börjar "sätta" sig med mindre svängningar.
    Vilken typ av alger är det som du får?

Har du magnet till framrutan ,eller hur håller du den ren?

Jag har i 10 ottisar och funderara allvarligt på att ha fler, jag kan ju förhoppningsvis alltid mata dom om algerna tar slut.

Lämna en kommentar:

• Markus1984
    svarade
    Fint bygge flygrc! Intressant med alla de tekniska prylarna. Har du Ph-mätarn i vattnet jämnt?

Lämna en kommentar:

• Marsipulami
    svarade
    Gött med många algätare under starten. Hos mig kommer algerna lite i vågor, igår var det väldigt lite att rensa ut. Mesta jobbet var att rensa framrutan.

Har bara haft igång karet 1,5 månad nu, men nu känns det som om det börjar "sätta" sig med mindre svängningar.

Lämna en kommentar:

• flygrc
    svarade
    Det är inte bara ottisarna som käkar friskt på algerna.
    Regnbågarna käkar så mycket att jag inte vågar mata dom.
    Till och med hanarna ser romstinna ut.
    Deras favorit en några fintrådiga bruna alger som växer på lavastenarna som följde med akvariumet. De har fullkomligt exploderat i tillväxt nu när de fått ljus, co2 och pmdd.
    Det verkar som fiskarna klarar hålla efter dom ännu.

Kan regnbågsfisk klara sig bara på alger??
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• flygrc
    svarade
    Första vattenbytet med växter i.

Kul att pilla när det är nytt, undras hur kul det är med vattenbytena om ett år..
    En sak minns jag från min förra akvarierunda var att det var viktigt med smidiga vattenbyte.
    Jag körde då med en borrmaskinspump som jag kopplade till bottenfiltert
    (ja ja , jag vet men det var modernt då, med bottenfilter alltså..)
    Det var häftigt att se hur all sediment under bottenfilert bara försvann ut.

Nu har jag fördelen att min gräsmatta ligger 2 m under vattenytan i akvariumet så jag får bra hävert. Antagligen kommer mina grabbar som sköter gräsklippningen svära nästa sommar... välgödslad gräsmatta

Jag fick sätta en håv för utsuget annars hade väl mina nyfikna Ottisar följt med ut på gräsmattan. När dom blir lite stressade så bildar dom stim direkt, precis som i naturen.

Denna gången tog jag inte vattnet direkt ur kranen utan hade det i badkaret eftersom jag hällt i saltsyra.
    För att få i vattnet från badkaret till akvariumet tog jag en länspump som jag fixat en gardena koppling på, gick snabbt och smidigt.

Någon som vet var jag får tag i en 200 liters plasttunna??

Sist så glömde jag ph-proben nere i karet, denna gången satte jag den i ett rör på en sugkopp med vatten i , då är det inte hela världen om jag glömmer igen...

Strilrören vänder jag ner, då slipper jag stanna pumparna.

Trelleborgsvattnet har 16 i kh vilket jag tycker är för hårt i jämförelse till vad fiskarna och växterna har i naturen.
    gh ligger på 8 så det är ok.

Körde ner vattnet till 2 i kh med saltsyran och under natten luftades CO2 ut som bildades.
    Ph sjönk först till 5,5 men var uppe på 7 efter natten.
    gh ökade inte vilket jag trodde den skulle göra lite.

Mitt mål är att ha 8 i kh, nu landande jag på 9.
    För att få lagom med CO2 i vattnet satte jag kontrollern på 7,1

pmdd tillsätter jag inte förrän i morgon, läste om en som gjort den erfarenheten, och tills jag vet bättre kör jag lika dom som gjort detta några år.
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• flygrc
    svarade
    Ursprungligen postat av TheRoblin
    Köpte du timrarna på Claes Ohlsson? Köpte ett par liknande där och de höll inte tiden!!! De gick ett par timmar fel efter några dagar.......
    Mmm jo köpte dom där.
    Då ska jag vara rädd om kvittot... fast än så länge går dom rätt.. fortfarande på sekunder lika sedan i onsdags.

Hade du dom i uttaget hela tiden?
    Tänkte dom kanske delvis styr på 50 Hz

Lämna en kommentar:

• TheRoblin
    svarade
    Köpte du timrarna på Claes Ohlsson? Köpte ett par liknande där och de höll inte tiden!!! De gick ett par timmar fel efter några dagar.......

Lämna en kommentar:

• flygrc
    svarade
    Jag fick uppgraderat timrarna, gillade inte alls funktionen på de mekaniska.
    40 kr st va ju ett rätt ok pris.
    en timer som tänder två lysrör 11 på förmiddagen och släcker 10 på kvällen, den startar fläkten osså. Båda kopplade till en fördelare som ligger bakom "elpanelen".
    (Det blev för varmt så jag var tvungen att montera en fläkt,ska bara få dit ett galler med)
    de två sista styr de andra två paren lysrör.
    tänder 11.30 släcker 21 respektive tänder 11.00 släcker 21,00
    en timer till "månjuset" tänder 10 på kvällen när lysrören slocknar.

Jag undrar om det är bra belysningstider?
    Det är svårt att veta fast jag försöker leta upp vad som är vanligt.

Trafon till månljuset var för stor att sätta rakt i timern så den fick osså ligga bakom "elpanelen"
    Den andra "trafon"

har jag till fläkten då den gör att jag kan välja varvet på fläkten.
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• flygrc
    svarade
    I morgon är det en vecka sedan jag planterade, första bilden är från nyplanterat och den andra bilden är från nu, tänkte jag tar den innan jag gör vattenbytet.
    Det har tillkommit några plantor, gissa var
    På den andra bilden har jag alla rören tända, det blev något ljusare.
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• flygrc
    svarade

Var en bättre länk på malarna, måste vara denna.
    Det är ju otroligt svårt, kommer säkert hitta någon släkting (altså till malarna) som ser identisk ut....

Lämna en kommentar:

• flygrc
    svarade
    Ursprungligen postat av JEK
    Finns hur många corydoras arter som helst... Har du kollat på www.planetcatfish.com?
    Går att söka på temperatur och storlek mm.
    Har precis börjat sniffa på den sidan, ska se vad jag hittar.
    Kommer ihåg mina leoparder från min förra akvarieomgång

Lämna en kommentar:

• JEK
    svarade
    Finns hur många corydoras arter som helst... Har du kollat på www.planetcatfish.com?
    Går att söka på temperatur och storlek mm.

Lämna en kommentar:

• flygrc
    svarade
    Jag har funderat från början på att ha ett stim pansarmalar som ska hålla botten lite snyggare i dubbel bemärkelse.
    Dax att börja kolla upp detta. Vill ju inte ha in stridsvagnar som plöjer upp växterna.
    Förslag mottages tacksamt!

Kul att se regnbågarna fått mer färg redan än vad dom hade i akvarieaffären.

Lämna en kommentar:

• flygrc
    svarade
    Ursprungligen postat av patdah
    Det är inte Otocinclus mariae du har fått hem då?

Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.
    Den var mycket mera lik.
    När jag sökte bilder med mariae namnet hittade jag denna bild och den är otroligt lik.

Och i så fall är det en macrospilus.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...