Mitt första high-tech kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    Lägesrapport

    Känns som det går på rätt håll, efter dubbel VB för snart en vecka sedan har de slemmiga cyano/kisel/kalk eller vad det varit minskat till nära noll.
    Nästan inget syns längre.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 068.jpg
Visningar: 1
Storlek: 476,4 KB
ID: 2104411

    Helbild innan VB idag.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 065.jpg
Visningar: 2
Storlek: 461,8 KB
ID: 2104409

    Lustigt att tvä lika växter kan bli så olika (reineckii ), den främre har stått lite mer i skugga innan.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 069.jpg
Visningar: 1
Storlek: 82,8 KB
ID: 2104412

    Lite närbilder, Blyxa
    Klicka på bilden för större version

Namn: 070.jpg
Visningar: 1
Storlek: 484,2 KB
ID: 2104413

    Och en planta som verkligen tagit sig, trodde den inte skulle klara sig när jag planterade den.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 071.jpg
Visningar: 1
Storlek: 130,5 KB
ID: 2104414

    Gräset har jag svårt för att bli snyggt, växer osv men är känsligt för alger.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 072.jpg
Visningar: 1
Storlek: 470,0 KB
ID: 2104415


    Som lite minneshjälp gjorde jag en bild av doseringen enligt heekes näringskalkylator
    Akvariekalkylatorn - beräknar ditt akvarium. Beräkna volym och närings/gödningsnivåer för ditt akvarium.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 074.jpg
Visningar: 1
Storlek: 153,6 KB
ID: 2104419

    Patrullering
    Klicka på bilden för större version

Namn: 067.jpg
Visningar: 1
Storlek: 254,9 KB
ID: 2104410

    För närvarande är det riktigt kul med akvarium

    Ser ju ut att kunna funka, så nu är det hög tid att skaffa fler kar så man kan börja experimentera, ett bra sätt att fatta hur lite man kan
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • flocki
      • April 2008
      • 273

      Mycket tjusigt kar du fått till, tummen upp!

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        Ursprungligen postat av flocki
        Mycket tjusigt kar du fått till, tummen upp!
        Tackar, ja äntligen börjar det ta sig
        Där är mycket kvar att lära men kul att ha något att titta på under tiden
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          Design?

          Funderar på designen, jag skulle gärna få förslag på hur man kan ändra på den, lite tankehjälp
          Bifogade filer
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            Massor med bilder

            Ahh.. ingen som kan ge mig ideér på hur jag kan förbättre scapet

            Vilket fall som helst, dax att uppdatera tråden nu i samband med veckorengörningen.

            Börjar med en bild av vy från köket som jag tog förra helgen. Tanken var med placeringen att det skulle vara i blickfånget. Skulle jag gjort om det hade jag satsat på att aluramen inte skulle få dominera så mycket som jag tycker den gör nu. Var inne ett tag på att byta till ett hellimmat men då får jag en glaslist inuti karet som tillsammans med min ljusramp hade gjort karet svårskött.

            Klicka på bilden för större version

Namn: 076.jpg
Visningar: 1
Storlek: 451,0 KB
ID: 2104535

            Algerna/cyanon har kommit tillbaka mer denna veckoperiod.
            Funderar på vad jag ska göra, general tonic eller uv-c ljus. Nåväl det är inte panik, då var det värre med staghornen. Körde dubbelt vattenbyte idag så får jag se hur det håller sig i en vecka.

            Klicka på bilden för större version

Namn: 077.jpg
Visningar: 1
Storlek: 442,8 KB
ID: 2104536

            Före vattenbyte/gallring/rensning jag tycker fortfarande att det är vådligt kul med att det växer grymt

            Klicka på bilden för större version

Namn: 078.jpg
Visningar: 1
Storlek: 378,8 KB
ID: 2104537

            osså den obligatoriska efter bilden ,tog jag för lite?

            Klicka på bilden för större version

Namn: 079.jpg
Visningar: 1
Storlek: 329,4 KB
ID: 2104538

            Jag har svårt för att se om det är honor eller hanar på regnbågarna.
            Någon som har koll själv gissar jag på en hona (bosmania)

            Klicka på bilden för större version

Namn: 081.jpg
Visningar: 1
Storlek: 458,1 KB
ID: 2104540

            Delar av städpatrullen, pittbull pleco , SAE o otocinclus macrospilus

            Klicka på bilden för större version

Namn: 080.jpg
Visningar: 1
Storlek: 469,9 KB
ID: 2104539

            Mina fiskar är värsta linslusar, kan inte närma mig med kameran utan att alla simmar framför den. Kan ju vara att de tror det är en foderautomat som närmar sig. Innan jag skaffade de röda regnbågarna var de lite fega men nu följer de till och med när jag gör rent i karet, vem vet det kanske virvlar upp godsaker?

            Klicka på bilden för större version

Namn: 082.jpg
Visningar: 1
Storlek: 473,0 KB
ID: 2104541
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Ursprungligen postat av flygrc
              Ahh.. ingen som kan ge mig ideér på hur jag kan förbättre scapet
              Har läst i fatt mina mail i kväll. Har säkert raderat 30 stycken. Men det från ditt inlägg sparade jag. Kände att jag behövde suga lite på karamellen

              Du hjälpte till med att göra en rensning, tror att du inte har fått några svar för att det var totalt övervuxet. Svårt att ge några konkreta råd då.

              Men efter rensningen är det lite lättare.

              Sen är ju frågan om mina tankar passar dig? För jag vill göra ganska radikala ingrepp.

              Först skulle jag ta bort alla finbladiga och snabbväxande växter.

              Sedan skulle jag försöka lämna den traditionella V formen i layouten.

              När man tittar på bilden så sugs ögonen in i mitten av akvariet av den linje som växter och rötter skapar. Detta gör att akvariet upplevs som mindre än vad det är.

              Om du kan skapa en linje som går från framrutans ena hörn diagonalt över karet till bakrutan och låta den del som ligger "framför" linjen enbart vara bevuxen med låga plantor, så öppnar du upp halva karet och det känns större.

              Ett annat alternativ kan vara att med växter och rötter bygga upp mitten och låta linjerna gå från mitten av framrutan in i respektive hörn.

              Tänk på att det är lätt att leda blicken med inredningen.

              Det är dessutom en fördel om du har en växt eller rot som verkligen är solitär och drar blicken till sig.

              Om du både jobbar med linjen och solitär så blir det inte en så uppenbar skapad layout.

              Titta på den här filmen på mitt kar



              Min tanke med layouten här är att

              1. Mittenroten är solitär och drar till sig blicken, den fortsätter sedan fram till frontrutan med en annan rot till vänster.

              2. Till höger finns ett tätt bestånd av vallisneria som skapar en vinkel in mot roten i mitten. Den är mycket väl ansad för att skapa just den vinkeln.

              3. När man tittar på akvariet frammifrån så finns det en öppning in till vänster som går ända in i hörnet, detta för att få djup. Tyvärr ligger insugsröret till filtret där, men det struntade jag i.

              4. Var inte rädd för att placera låga växter ända framme vid rutan, typ mina crypto nere till höger.

              Så går mina tankar, jag är ingen expert på något vis. Ska väl tillägga att jag inte är någon växtnörd, utan använder det som är grönt och funkar.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Marsipulami
                • September 2008
                • 203

                Jag skulle nog försöka lätta upp djungeln lite. När jag skaffade Apistogrammer så byggde jag stenrösen vilket jag tyckte lättade upp. Ett annat sätt att skapa djupintryck är att lägga något stort i framkant som fiskarna går bakom (ger mer dynamik när de inte är ständigt synliga).

                Annars gillar jag Maths (c90...) "kaos"inredningar skarpt, de får någon naturlig touch, på bilderna få man även en klar känsla av djup som jag gissar beror på att höga och låga ligger huller om buller och ger siktlinjer.

                Just nu planerar jag ett 720 och har lite tankar på att lätta upp djungeln med mycket rösen och jag vill även ha en fri sandyta någonstans. Det tredje elementet som jag tycker ger intryck av liten del av något större är om rötterna går upp till ytan som om de fortsätter ovanför.

                Tyvärr inget jättegenomtänkt inlägg, känner mig som en rookie på detta och får prova mig fram. Kanske finns något i mitt svammel =).

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  Inför ny layout

                  Vilket härligt svar! uppskattas skarpt
                  Jag åkte på att jobba extra hela helgen så gissa vad jag funderat på hela dan, he he

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Först skulle jag ta bort alla finbladiga och snabbväxande växter.
                  Jäpp, den ingick i grundplanen, sedan är frågan var jag drar gränsen i nästa steg, limnophilan ligger först på den listan, har redan insett att den kommer kräva för mycket av mig. Ormbunken är osså med i den då den fort blir träig. Därimot vill jag nog behålla Hygrophila polysperma pga det känns tryggt med en snabväxare kvar och den är lätt att ansa men framför allt att jag gillar looken på den.

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Sedan skulle jag försöka lämna den traditionella V formen i layouten.
                  Märks va att jag är återfallsakvarist?
                  Ungefär som att ha 60 tals-tapeter, kanske snart retro
                  Det är pricken på, det är det som gör att det känns lite väl stylat/konstgjort.

                  Ursprungligen postat av c90368
                  När man tittar på bilden så sugs ögonen in i mitten av akvariet av den linje som växter och rötter skapar. Detta gör att akvariet upplevs som mindre än vad det är.

                  Om du kan skapa en linje som går från framrutans ena hörn diagonalt över karet till bakrutan och låta den del som ligger "framför" linjen enbart vara bevuxen med låga plantor, så öppnar du upp halva karet och det känns större.

                  Ett annat alternativ kan vara att med växter och rötter bygga upp mitten och låta linjerna gå från mitten av framrutan in i respektive hörn.

                  Tänk på att det är lätt att leda blicken med inredningen.

                  Det är dessutom en fördel om du har en växt eller rot som verkligen är solitär och drar blicken till sig.

                  Om du både jobbar med linjen och solitär så blir det inte en så uppenbar skapad layout.

                  Titta på den här filmen på mitt kar


                  .
                  Jag har kikat på dina kar innan och inte kunnat sätta fingert på tänket, bara känt att det inte ser stylat ut. Nu när du förklarar det så är det lättare att ta till sig hur det är uppbyggt. Funderar på om man ska hålla ihop olika växter lite mer, tänker mest på när jag snorklat så brukar växter hålla sig mer i grupper eller blandat få sorter tex gräs med växter som skjuter utlöpare och höga stänglar.

                  Med utgångspunkt för ditt tänk funderar jag på att kanske ha något liknande "revpelare"/tätt högt stenrös 0,6 m från högerkanten och sedan bygga vidare på linjen in i vänstra hörnan men rot/rötter och höga växter såsom du beskriver. Jag gick några år till Universitetsjukhuset i Lund och de hade/har en kub i foajen med "revpelare" och det karet gillade jag skarp.

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Min tanke med layouten här är att

                  1. Mittenroten är solitär och drar till sig blicken, den fortsätter sedan fram till frontrutan med en annan rot till vänster.

                  2. Till höger finns ett tätt bestånd av vallisneria som skapar en vinkel in mot roten i mitten. Den är mycket väl ansad för att skapa just den vinkeln.

                  3. När man tittar på akvariet frammifrån så finns det en öppning in till vänster som går ända in i hörnet, detta för att få djup. Tyvärr ligger insugsröret till filtret där, men det struntade jag i.

                  4. Var inte rädd för att placera låga växter ända framme vid rutan, typ mina crypto nere till höger.

                  Så går mina tankar, jag är ingen expert på något vis. Ska väl tillägga att jag inte är någon växtnörd, utan använder det som är grönt och funkar.
                  1 Mmm låter inte dumt alls.

                  2 Funderade på denna, typ skruv vallisnera då

                  3 Nu har jag ett rör i var hörna så där är jag låst men jag funderar på en bakgrund (tunnare modell) som ska dölja tekniken.

                  4 Jag har redan kört på med blyxa vid framrutan så det kan jag fortsätta med. Letade info om crypton du har men är osäker, vilken variant är det du har i ditt kar?
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    Ursprungligen postat av Marsipulami
                    Jag skulle nog försöka lätta upp djungeln lite. När jag skaffade Apistogrammer så byggde jag stenrösen vilket jag tyckte lättade upp. Ett annat sätt att skapa djupintryck är att lägga något stort i framkant som fiskarna går bakom (ger mer dynamik när de inte är ständigt synliga).

                    Annars gillar jag Maths (c90...) "kaos"inredningar skarpt, de får någon naturlig touch, på bilderna få man även en klar känsla av djup som jag gissar beror på att höga och låga ligger huller om buller och ger siktlinjer.

                    Just nu planerar jag ett 720 och har lite tankar på att lätta upp djungeln med mycket rösen och jag vill även ha en fri sandyta någonstans. Det tredje elementet som jag tycker ger intryck av liten del av något större är om rötterna går upp till ytan som om de fortsätter ovanför.

                    Tyvärr inget jättegenomtänkt inlägg, känner mig som en rookie på detta och får prova mig fram. Kanske finns något i mitt svammel =).
                    Kul du tar dig tid att svara, håller med om djungeln,det behöver lättas upp. Först var jag överlycklig att det växte så bra, men sedan började det kännas som en vägg.
                    Jag gillar med lite öppna sandytor och hade det från början men det växte igen snabbt.
                    Som jag skrev i förra inlägget så när du skrev om stenröse kom jag ihåg det jag diggade i Lund och började ha med det i tankebanorna.
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Glad när någon läser och uppenbarligen förstår vad jag försöker förmedla

                      Ska dessutom säga att mitt senaste 540 kar INTE är klart!

                      Det står på tillväxt och jag funderar.
                      Senast redigerad av c90368; 17 January 2009, 21:35.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av flygrc

                        4 Jag har redan kört på med blyxa vid framrutan så det kan jag fortsätta med. Letade info om crypton du har men är osäker, vilken variant är det du har i ditt kar?
                        Jag tror det är Cryptocoryne walkeri
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • flygrc
                          • June 2006
                          • 2755

                          Det har inte blivit så mycket akvariejobb på sistone , gjort en mindre omplantering som förberedelse för att ändra scapet.

                          Jag har skaffat en 16w UV-c lampan, Zoogiganten hade rea 695 är ju ett OK pris om den funkar som den ska.
                          Får se om det hjälper mot mitt grumlande vatten och cyanon eller vad jag har.
                          Om det inte fungerar mot mitt disiga vatten funderar jag på att börja med RO vatten.

                          Nu funderar jag på om jag ska sätt UV lampan före eller efter filtert, det är härligt med I-lands problem.
                          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                          Kommentar

                          • flygrc
                            • June 2006
                            • 2755

                            UV-c på test

                            Nu har jag kopplat upp lite provisoriskt för att se att allt fungerar som det ska innan jag monterar in grejorna i skåpet.
                            Jag har tagit lite bilder på hur vattnet ser ut i dag men tänkte spara dom för att lägga upp tillsammans med hur det ser ut i morgon kväll, så får vi se vilken (om där är någon i mitt fall) nytta UV ljuset gör.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 083.jpg
Visningar: 1
Storlek: 465,0 KB
ID: 2104782
                            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                            Kommentar

                            • flocki
                              • April 2008
                              • 273

                              Ska bli spännande att följa, har själv småfunderingar på såna grejer.

                              Kommentar

                              • flygrc
                                • June 2006
                                • 2755

                                Tråkigt, det är inte det minsta bättre idag.... känner inte ens för att fota eländet. Kan ju vara att det mjölkiga är kalk i vattnet. Men det borde hjälpa mot cyanon, ska prova att skaka loss den, har gjort det innan men det har suttit på växterna igen dagen efter....
                                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...