230L Cayman Pro.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoolander
    • August 2008
    • 271

    230L Cayman Pro.

    Och så har jag bytt ut mitt 60L kar med ett 230L. Sabla vad stor det är... frugan var inte alls glad igår. Fick även jag lite panik och ångrar mig att jag inte köpte 150L cayman med välv ruta... Får hoppas min förstärkta IKEA bänk håller nu (Baksida, extra järnvinklar+extra skiva ovanpå. Känns stabilt till tusen)

    Hur som helst. Jag fick panikstarta karet igår då 60Litaren var tvungen att flyttas, fanns ingen plats för det. 1.5 säck blästersand tvättades och hälldes i karet.

    Kramade ur filtret från gamla karet rejält och hällde över allt vatten + fiskmix. Vattnet blev faktiskt inte så farligt skitigt, däremot var det små växtdelar från gamla karet överallt, får bli att fiska ikväll.

    Smått orolig för nitrin nu. Ganska mycket fisk i karet redan:
    4 Guppy.
    3 Platy
    4 Pansarmalar.

    Hur är det annars med "nystartade" kar med gammalt vatten? Kommer de igång lite tidigare än vanliga?

    Nästa steg:
    * Hitta sten som passar. Kikade hos de butiker som finns här men de har bara extremt små stenar som verkligen inte passar. Plockar ni i naturen eller handlar ni i butiker?

    * Bestämma vad för invånare som ska bo i karet. Jag har länge funderat på scalarer. Kanske tillsammans med praktbotia eller någon ciklid? Alternativt ciklider. En butik här har precis börjat med Malawi, något jag inte riktigt fångat upp ännu. Diskus hade varit intressant, men jag är nog inte redo att lägga den tid de kräver...
    Ett sista alternativ är att ha en stor mängd Guppy i karet, snyggt men det känns kanske inte spännande!

    Fortsättning följer
  • JonasN
    • September 2008
    • 357

    #2
    Grattis till det nya akvariumet! De flesta akvarium känns mycket stora och otympliga innan de kommit på plats. Men när de väl står bra och är välinredda så brukar även de mest skeptiska familjemedlemmar tycka att det är överkommligt.

    Det är ett smart drag att utnyttja bakterier från tidigare kar och det påskyndar processen att få ditt nya tank i balans. Men det kommer fortfarande ta viss tid innan du byggt upp en fullt fungerande bakterieflora i det nya akvariumet. Framförallt pga. det nya bottensubstratet som måste "aktiveras".

    Tror dock inte nitrit kommer bli några större problem med fiskbelastningen du har idagsläget. Försök plocka bort döda växt delar och mata sparsamt. Mät gärna nitrithalten varannan dag eller så.
    Om 2 veckor kan du succesivt börja öka fiskbeståndet.

    Stenar i svenska naturen passar generellt rätt bra i akvarium, då de är hyffsat inerta. Rengör dem noga samt droppa gärna lite syra på dem för att testa kalkhalten. Bubbelbildning indikerar att stenen innehåller viss mängd kalk och kommer höja PH i karet, vilket många fiskar ogillar.

    Att bestämma sig för nya invånare är inte alltid helt enkelt. Många faktorer måste tas hänsyn till, jag rekommenderar starkt att du studerar artbeskrivningar här på zoopet för fiskar som du funderar på att införskaffa.
    Praktbotian är nog inte optimal för ditt akvarium, de blir rätt stora samt vill vara i stim. Vilket kräver ett större kar än du har. (framgår av artbeskrivningen)

    Nästan samma sak gäller för Scalare.

    Angående malawiciklider har de lite speciella krav på vattenkvalité som inte alltid fallar fiskar från andra delar av världen på läppen.

    Om jag var i dina kläder skulle jag ta tiden du har nu innan akvariet är i balans att förkovra mig i den uppsjö av arter som finns att välja på. Besök nån zoobutik och gör inga förhastade inköp.

    Lycka till.
    Mvh
    Jonas

    Kommentar

    • zoolander
      • August 2008
      • 271

      #3
      Igår var jag och sökte lite inspiration till vad jag ska ha i karet. Inte helt enkelt. Stenen som fanns hemma passade inte med blästersand. Däremot köpte jag 3 stora rötter.

      De intressanta fiskarna var scalarer, diskus och några olika ciklider.
      Nu är jag ingen person som orkar byta 50% vatten i veckan. Ett vattenbyte på söndagar är ganska lagom enligt mig.

      Frågan därför:
      Drömmen är följande:
      1 par med Diskus.
      1 par med Scalarer.
      Någon form av tetra/stimmfisk (Helst inte tetror, men jag såg en stimmfisk med vitkropp och lysrött huvud)
      X antal malar.

      Jag är medveten om att karet kanske är i minsta laget för diskus. Men det är som sagt inte en hel kolloni jag tänker trycka in. Egentligen hade jag viljat ha någon form av ciklid i också, men det är väl att utmana ödet kanske...
      Nu är väl ovan inget jag tänker börja med pang, utan första steget får nog bli scalarerna och försöka få hem några och hoppas att ett par bildas. Ska bara hitta en snygg färg först...

      Kommentar

      • zoolander
        • August 2008
        • 271

        #4
        Igår besökte jag butikerna i min närhet.

        Hittade 2 fina diskusar i en butik, en var betydligt större än den andra. Bra pris ca 400kr för båda (!). De såg ut att må OK (De åt bra sa säljaren). Jag är medveten om att 2 diskusar är för få, men priset är lockande och det kunde vara en start !

        Ciklider jag föll för var Fjäril och Kakadua. Självklart får det bara bli den ena eller andra. Fjäril kanske passar bäst värmemässigt för diskus?

        Frågan är nu om jag vågar köpa de två diskusarna... Karet har inte rullat några dagar, men jag använde allt vatten från mitt gamla 60L + att jag klämde ut filtret i vattnet.

        Stoppade ner 3 stora rötter i karet igår, letar nu lämplig sten. Bilder kommer när stenen är i

        Kommentar

        • Lasse J
          • October 2008
          • 47

          #5
          Hepp!

          Hur går det med ditt Cayman? Börjar bli dags för lite bilder snart
          Synd att du inte bor närmare, annars hade du kunna fått 2 scalarer av mig. Jag har 4; 1 par plus 2 stackare som får stryk om dom kommer över på fel sida av akvariet...

          Ha're!
          Lasse J

          Hellre olärd och klok, än lärd och dum...

          Kommentar

          Arbetssätt...