Nu börjar vi! 240L Sydamerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sundancer
    • October 2008
    • 145

    #46
    Ursprungligen postat av ansjo
    Att inte sopsäcken fäster i mitten är inget att göra, det blir som det blir bara.

    Vad är det för mått på karet, jag tänkte på slimlinen? Annars är det snart julafton och du får kanske skriva ett litet brev till tomten?

    Längden: 121, Höjden:54,5 och djupet: 41 cm. Hihi, ja det är ju ingen dålig ide, men har inte adressen till tomten .

    Ska fråga henne idag om skalarerna
    --------------------------------
    240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
    47 L (Guppy)

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #47
      Ja, det blir faktiskt runt en tusenlapp med Slimline.
      Då är det tomten som gäller...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • sundancer
        • October 2008
        • 145

        #48
        Ursprungligen postat av ansjo
        Ja, det blir faktiskt runt en tusenlapp med Slimline.
        Då är det tomten som gäller...

        Ja precis, har kollat runt lite på blocket också ifall det finns något där, men tyvärr inte.
        ----------------
        Har en annan fråga också, hon har rätt mycket tofsalger i karet, hur ska jag göra för att bäst få bort dem?
        --------------------------------
        240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
        47 L (Guppy)

        Kommentar

        • sundancer
          • October 2008
          • 145

          #49
          Äntligen är det snart dags att hämta det! Det blir på fredag :-D. Tog låååång tid att övertala mannen men han gick med på det till slut, med protester dock.

          Så nu är det planering som gäller för fulla muggar :-D. Hon som äger akvariet ska slänga sanden och lägga ner fiskarna i spannar samma dag som jag tar över det. Skrubba bort tofsalgerna och även slänga växterna. Bilfärden tar ca 40 min, tror ni jag behöver ha pumpen på eller klarar den sig om den ligger i vatten?
          --------------------------------
          240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
          47 L (Guppy)

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #50
            Den klarar sig säkert den korta stunden.
            Kul att det äntligen händer något, men ett litet tips oss emellan, tycker inte din hanne din hobby är så jätterolig så kan man med fördel greja med detta när partnern är på jobbet.
            Fråga mig, jag vet.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • sundancer
              • October 2008
              • 145

              #51
              Ursprungligen postat av ansjo
              Den klarar sig säkert den korta stunden.
              Kul att det äntligen händer något, men ett litet tips oss emellan, tycker inte din hanne din hobby är så jätterolig så kan man med fördel greja med detta när partnern är på jobbet.
              Fråga mig, jag vet.
              Ja det är ju en fördel, eftersom jag är mammaöedig just nu så har jag ju möjlighet att göra det
              --------------------------------
              240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
              47 L (Guppy)

              Kommentar

              • sundancer
                • October 2008
                • 145

                #52
                Idag händer det, känner mig som ett litet barn på julafton som väntar på tomten just nu :-D. Har packat kamera och ska snart göra iorgning med bäddmadrasser och lakan som jag ska skydda akvariet med. När vi kör in ska vi först köpa doppvärmare, växtgödning och dropptest (aguatan och nitrivec har jag hemma), eventuellt även en håv eftersom jag inte vill använda samma som till mitt lilla kar.

                Sen blir det vidare till Biltema och köpa sanden, tror ni två st 25 kg säckar blästersand kommer räcka? Hur ska jag tvätt ur sanden på snabbaste, bästa sätt?
                --------------------------------
                240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
                47 L (Guppy)

                Kommentar

                • Broddan
                  • February 2007
                  • 536

                  #53
                  Hej!

                  Visst är det spännande att ha en akvarium uppstart framför sig?

                  Jag har använt biltemas blästersand i två burkar. Jag måste erkänna att jag tvättade den inte och den dammade typ ingenting. Vidare blev det inga problem av detta.

                  Du gör som du känner bäst men för mig fungerade det.

                  Posta mycket bilder!

                  Lycka till

                  Mvh
                  Daniel
                  Hälsningar

                  D

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #54
                    2 Säckar räcker nog ganska gott, en liten tumregel är 1 säck á 20 kg till 100 liter akvarium.
                    Det bästa att skölja sanden tycker jag är i en spann och dela påsens innehåll i ca 5 kg åt gången. Sedan är det tveksamt om du behöver skölja blästersanden så mycket då den ofta är ren från början.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • sundancer
                      • October 2008
                      • 145

                      #55
                      Hejsan!
                      Typiskt nog har jag inte överföringssladden till min kamera så jag fick ta några halvdanna bilder med mobilen nu i efterhand, men bättre än ingenting iaf :-).

                      Allt har i övrigt gått väldigt bra, hann dock inte tvätta sanden eller putsa rutorna på utsidan men vattnet blev faktiskt inte så grumligt ändå, tog ju också den tjockare grovleken 0,2-1,0 mm. Köpte lite växter på vägen som jag tappert försökt sätta ner snyggt i karet, men har svårt att känna mig nöjd då jag vill se hur det ser ut ihop med rötter o.s.v. Fick med en rot som är full av penselalger. Är osäker på om det räcker att skrapa av den med en kniv och sedan sätta ner den, eller om jag borde låta bli att chansa och köpa helt nya istället?

                      Hur tycker ni annars inredningsmässigt? Var ska jag sätta rötter och fler växter, hur tycker ni med placering och så?

                      Invånarna i karet är:
                      2 Skalarer
                      2 Silverhajar
                      2 Vinkeltetror
                      1 Sorgmalneltetra
                      1 Svärdbärare
                      2 pakistanbotior
                      1 (okänd, ser ut som någon sorts levandefödare)

                      Är faktiskt lite förunderlig över de olika fiskarna med få antal, speciellt tetrorna som gärna ska vara minst 10 stycken för att trivas.

                      Ska se om jag lyckas att föra över några bilder ;-)
                      --------------------------------
                      240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
                      47 L (Guppy)

                      Kommentar

                      • rick
                        • April 2005
                        • 1012

                        #56
                        Hmm va inte detta kar ett sydamerika?
                        Silverhajar och botier är från asien,
                        / Rickard

                        Kommentar

                        • sundancer
                          • October 2008
                          • 145

                          #57
                          Ursprungligen postat av rick
                          Hmm va inte detta kar ett sydamerika?
                          Silverhajar och botier är från asien,
                          Helt rätt tanke ;-). Hade ju det som plan från början, men när alla fiskar ingick i köpet så kunde jag inte göra mig av med dem direkt, men kommer byta ut dem efter hand tills jag har ett rent sydamerikanskt.

                          De som ska till när jag tagit bort asierna och de "udda" fiskarna är silvertippstetror och fjärilsciklider. Sedan blir det någon L-mal, förmodligen kommer jag flytta över ancistrusen som ligger i det lilla karet nu.
                          --------------------------------
                          240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
                          47 L (Guppy)

                          Kommentar

                          • sundancer
                            • October 2008
                            • 145

                            #58
                            har förresten även planerat att ha några coryoras.

                            Hmm, kommer inte riktigt på hur man postar bilder?
                            --------------------------------
                            240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
                            47 L (Guppy)

                            Kommentar

                            • ToveTott
                              • July 2007
                              • 558

                              #59
                              När du skriver ett inlägg går du ner till tilläggsalternativ och klickar på knappen "Hantera bifogade filer"
                              Biolog men inte allvetande

                              102L
                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                              Kommentar

                              • sundancer
                                • October 2008
                                • 145

                                #60
                                Ursprungligen postat av ToveTott
                                När du skriver ett inlägg går du ner till tilläggsalternativ och klickar på knappen "Hantera bifogade filer"

                                Nu ska vi se om det funkar :-).

                                på bilden med flera "suddiga fiskar" så kan man svagt se den "okända" fisken som är precis till höger ovanför svärdbäraren, vad kan det vara?
                                Bifogade filer
                                --------------------------------
                                240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
                                47 L (Guppy)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...