Mitt första stora !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simon--B
    • May 2008
    • 720

    Mitt första stora !

    Igår var jag och hämtade ett stort akvarium på 600 Liter det var 2 meter långt, 50 cm högt och 60 cm brett. Vi bar akvariumet ner för ett 3-våningshus UTAN hiss. Trodde vi skulle tappa hela akvariumet men det gick bra.

    Jag sa till henne jag köpte karet av att jag inte ville ha dem skitpumparna hon hade för jag skulle köpa ett ytterfilter. Jag tror jag kommer köpa ett sådant



    Är det för litet? Står ju för akvarium upp till 650 liter.

    När jag kommer hem efter semestern ska jag köpa kanske 50-75kg blästersand från biltema och blocka stenar. Gå till affären och köpa rötter och växter.

    Mitt stora dilemma är vilka fiskar jag ska ha men jag har en huvudrubrik och det är diskus. Jag tänkte ha mellan 4-6 diskusar vet inte vilken sort jag ska ha men får se. Skulle det antalet diskusar fungera bra i mitt akvarium?

    Vad kan jag annars ha för fisk i mitt akvarium? Spelar ingen roll vilka bara dem passar med diskus! Jag var inne på att ha ett 30 tal minortetror skulle det fungera eller har ni några andra förslag på någon större tetra som skulle passa?

    (BILDER KOMMER SENARE )

    // Simon
  • Albinfiskare
    • November 2007
    • 1399

    #2
    "Jag sa till henne jag köpte karet av att jag inte ville ha dem skitpumparna hon hade för jag skulle köpa ett ytterfilter."

    Snällt

    Köp ehiem lr liknade märke om du inte ska ha "skitpumpar", annars är en lösing att ha filtret bakom en bakgrund, men bakgrund till ett 600liters är rätt dyrt kanske men om du ska ha diskus kanske inte det är ngt problem...

    biltemasand blir snyggt och 50-75 kg räcker säkert!

    Minortetror är för tuffa för diskusar, neon eller rödmunnar hade jag kört på.
    I med lite trevliga L-malar och en liten grupp (6-8) corydoras

    ngn apistogramma kanske grupp på 2+6, eller nyckelhålsciklider kanske? 2+2 ?

    massa växter! fast blande inte för många olika, snyggare med få arter men många plantor.


    Jag hade väntat ngra månader innan jag ploppade i diskusarna, så du vet att du har bra balans i karet

    Kommentar

    • Simon--B
      • May 2008
      • 720

      #3
      Jaa det blir neontetror eftersom jag idag gick in i en affär och blev erbjuden 100st neontetror för 400kr SJUKT BILLIGT SÅ blir kanske 140 neontetror och diskus och kanske några apistogramma!

      Men pwss hur lång leverans brukar dem ha? // SImon

      Kommentar

      • Albinfiskare
        • November 2007
        • 1399

        #4
        Ursprungligen postat av Simon--B
        Jaa det blir neontetror eftersom jag idag gick in i en affär och blev erbjuden 100st neontetror för 400kr SJUKT BILLIGT SÅ blir kanske 140 neontetror och diskus och kanske några apistogramma!

        Men pwss hur lång leverans brukar dem ha? // SImon
        beror helt på om de har den i lager, om de har det så går det väl på ngra dagar..

        140st neontetror är väl lite o ta i :P men ett 40-50 tal skulle nog vara snyggt, jag menar de skall väll inte fylla hela karet, utan flytta sig som ett litet moln.

        Varningens finger bara! Ta Gooooood tid på dig när du startar upp! mkt viktigt! Börja men växter den fösta veckan och fyll på sakta med fisk, Tror det är det du skall tänka på allra mest även om det är tradigt

        Kommentar

        • Simon--B
          • May 2008
          • 720

          #5
          Ursprungligen postat av Albinfiskare
          beror helt på om de har den i lager, om de har det så går det väl på ngra dagar..

          140st neontetror är väl lite o ta i :P men ett 40-50 tal skulle nog vara snyggt, jag menar de skall väll inte fylla hela karet, utan flytta sig som ett litet moln.
          d tid på dig när du startar upp! mkt viktigt! Börja men växter den fösta ve
          Varningens finger bara! Ta Goooooockan och fyll på sakta med fisk, Tror det är det du skall tänka på allra mest även om det är tradigt
          Vaddå fungerar det inte att ha ett stort stimm med neoner?
          Skulle vilja ha 140 st ! Jag ska fråga hos djuraffären vad dem tar för en pump som kan dra ett 600 liters akvarium!

          Kan man ha ( När akvariet är igångkört)

          4-6 Diskus ( okänd sort)
          2 ansistrus
          2 Siamesiska algätare
          ca 140 neontetror
          8-10 Panda pansarmalar
          4 Kakaduaciklider

          Fungerar det eller är det förmycket fisk?

          Mvh SImon

          Kommentar

          • Fanbyalperna

            • September 2005
            • 752

            #6
            Simesisk algätare går inte ihop med diskus
            Har inte alltid rätt, men fel ibland

            Kommentar

            • Galne-Gurra
              • April 2008
              • 1080

              #7
              Ursprungligen postat av Simon--B
              Men pwss hur lång leverans brukar dem ha? // SImon
              Beställde ett AM-TOP 3338 i fredags förra veckan med filtermaterial,slimline och lite andra prylar,fick grejerna idag...
              http://web.telia.com/~u22310064/index.html

              Kommentar

              • Simon--B
                • May 2008
                • 720

                #8
                Ursprungligen postat av Fanbyalperna
                Simesisk algätare går inte ihop med diskus
                Okej varöfr gör dem inte det? Biter siameseran på diskusen elr?

                Kommentar

                • Simon--B
                  • May 2008
                  • 720

                  #9
                  Ursprungligen postat av Galne-Gurra
                  Beställde ett AM-TOP 3338 i fredags förra veckan med filtermaterial,slimline och lite andra prylar,fick grejerna idag...
                  Okej en vecka då ! Ska kolla på djuraffären vad dem tar där men annars beställer jag en sådan!

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #10
                    Synd att sabba det med att stoppa i siameser i ett SA-Kar.
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • Simon--B
                      • May 2008
                      • 720

                      #11
                      Ursprungligen postat av Patrik Steen
                      Synd att sabba det med att stoppa i siameser i ett SA-Kar.
                      Ja jag tänkte också på det men dem äter ju Tofsalger och jag brukar få det på växterna. Hur ska jag annars göra för att få bort tofsalgerna? // Simon

                      Kommentar

                      • Grahn
                        • June 2007
                        • 17

                        #12
                        Ursprungligen postat av Simon--B
                        Okej en vecka då ! Ska kolla på djuraffären vad dem tar där men annars beställer jag en sådan!
                        Ta ett filter med större filtervolym.. förövrigt som nån tidigare nämnde ifall du vill slippa "sån skit" välj eheim.

                        och antalet discus beror lite på deras storlek, men 6st är inget problem oavsett storlek på dem.

                        Välj lite större discus för att slippa en massa onödiga problem med sjukdomar/död etc.

                        Kommentar

                        • Simon--B
                          • May 2008
                          • 720

                          #13
                          Ursprungligen postat av Grahn
                          Ta ett filter med större filtervolym.. förövrigt som nån tidigare nämnde ifall du vill slippa "sån skit" välj eheim.

                          och antalet discus beror lite på deras storlek, men 6st är inget problem oavsett storlek på dem.

                          Välj lite större discus för att slippa en massa onödiga problem med sjukdomar/död etc.
                          Okej Ja jag funderar på att ha 2 st Fluval 4+ Skulle det bli bra? Eller blir det för lite drag? Blir ju 2200 L/h

                          ( Mamma gillar inte ytterfilter då hon tror dem går sönder och pumpar ut alt vatten på golvet haha )

                          Ja jag ska ialla fall försöka på tag på diskus som är 7-8 cm är det förlitet?

                          TAck för all hjälp alla // SImon

                          Kommentar

                          • Jerry_ciklid
                            • January 2008
                            • 476

                            #14
                            "( Mamma gillar inte ytterfilter då hon tror dem går sönder och pumpar ut alt vatten på golvet haha )"
                            Jag var åxå nojig i början med ytterfilter men jag har inte fått en droppe vatten på golvet. Av egen erfarenhet håller inte Fluval vaddom lovar då det gäller hur mycket dom pumpar men det gör däremot Eheim. Ok, dom kostar mer men det tycker jag det är värt

                            Kommentar

                            • Galne-Gurra
                              • April 2008
                              • 1080

                              #15
                              Ursprungligen postat av Grahn
                              Ta ett filter med större filtervolym.. förövrigt som nån tidigare nämnde ifall du vill slippa "sån skit" välj eheim.
                              Sån skit,har du provat AM-TOP,s ytterfilter ?själv har jag 2st nu,ett i drift i ett 540 liters pippikar och ett som skall köras mot ett 530 liters kar.
                              Är helnöjd med AM-TOP filtren förutom att dom inte är sovrumstysta men jag har inte karen i sovrummet.
                              Verkligen bra filtreringskapacitet för det priset,men smaken är som baken "delad".
                              http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                              Kommentar

                              Arbetssätt...