Bygga akvarium, nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Baspojken
    • October 2008
    • 53

    Bygga akvarium, nybörjare

    Det kliar lite i fingrarna, sugen på att bygga ett akvarium.

    Jag har ingen större erfarenhet av akvariefiskar men som sagt sugen på att skaffa...

    Jag kan redogöra vilka idéer som dykit upp i huvudet så kanske någon erfaren kanske komentera om det är realisiska idéer eller ej. Jag är sugen på att bygga just för att jag gillar idéen med att göra saker själv. Men visst, lägger man ut ett par tusenlappar så får man ett bra kar.

    Som sagt, vad jag förstått så kan man bygga akvarium delvis i trä. Min idé var att botten och baksida skulle var i trä. Sidorna och framsida skulle vara i glas och toppen skulle vara fri utan lock. Över vattenytan tänkte jag på något sätt hänga ett lysrör. Måtten skulle vara ca 40 x 40 x 160. Och akvariet skulle vara placerat rätt lågt i förhållande till golvet.

    Det blir ca 250 liter vilket inte är helt överdrivet, eller?

    Är det något ni skulle våga er på?
  • Pannecke
    • January 2005
    • 1325

    #2
    Jag har ett åttkantigt 84 liters akvarium som jag limmat ihop själv, visserligen helglas. Funkar bra, men i ditt fall skulle jag testa med att göra ett mindre första gången.
    /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

    Gå gärna in och titta på vår hemsida.

    Kommentar

    • Robin_Hedstrom
      • January 2005
      • 1818

      #3
      Det blir billigare att köpa färdigt glasakvarium och måla bak- och undersidan, alternativt klä in i trä om du nu vill det.
      /Robin Hedström
      http://www.robinhedstrom.se/

      Kommentar

      • Pannecke
        • January 2005
        • 1325

        #4
        Håller med, dessutom behöver man inte vara rädd för att det skall läcka... Det är inte alltid så lätt att få det riktigt tätt. Specielt inte om man skall kombinera glas och trä.
        /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

        Gå gärna in och titta på vår hemsida.

        Kommentar

        • Baspojken
          • October 2008
          • 53

          #5
          Ursprungligen postat av Pannecke
          Håller med, dessutom behöver man inte vara rädd för att det skall läcka... Det är inte alltid så lätt att få det riktigt tätt. Specielt inte om man skall kombinera glas och trä.
          Det är ju det som är spänningen

          Det är sant, det är nog enklare att göra den helt i glas även om priset går upp lite....

          Kommer kolla lite vad som finns färdigt att köpa.. Vill ha det antingen långsmalt typ 30 x 30 x 150 eller platt typ 20 x 50 x 50. Men som sagt, får kolla runt lite vad som finns färdigt även om det kliar lite i fingrarna då jag vill bygga själv....

          Kommentar

          • Pannecke
            • January 2005
            • 1325

            #6
            Jag förstår känslan, det hade jag också när jag gjorde mitt åttkantiga.

            Klicka på bilden för större version

Namn: attkantsakvarium_20070620.jpg
Visningar: 1
Storlek: 79,9 KB
ID: 2102707
            /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

            Gå gärna in och titta på vår hemsida.

            Kommentar

            • Baspojken
              • October 2008
              • 53

              #7
              En annan fråga... Sådana där 3-d bakgruder som man kan köpa eller tillverka själv, hur rengör man dem? Låter man dom växa igen eller hur gör man?

              Kommentar

              • Baspojken
                • October 2008
                • 53

                #8
                ...och så en fråga till....

                Läste om filter på denna sidan och det stod följande...

                "En vanlig missuppfattning är att de bubblor man får med hjälp av en syresten är ett effektivt sätt att syresätta vattnet. Detta är fel. Bubblorna sätter visserligen vattenytan i rörelse och drar på så sätt ned syre i vattnet från den omgivande luften, men mångdubbelt mer effektivare är att rikta utblåset från t.ex. ett innerfilter mot vattenytan. Detta får vattenytan att röra sig mer än med hjälp av bubblorna från en syresten och vattnets syresätts därigenom betydligt effektivare."

                Kanske en dum fråga men från vilket håll vill man att vattnen ska gå mot vattenytan,.. Underifrån, uppefrån (som vattenfall fast nära vattenytan) eller från sidan längst med ytan....?

                Kommentar

                • Stoffe.B
                  • November 2007
                  • 459

                  #9
                  Ursprungligen postat av Baspojken
                  ...och så en fråga till....

                  Läste om filter på denna sidan och det stod följande...

                  "En vanlig missuppfattning är att de bubblor man får med hjälp av en syresten är ett effektivt sätt att syresätta vattnet. Detta är fel. Bubblorna sätter visserligen vattenytan i rörelse och drar på så sätt ned syre i vattnet från den omgivande luften, men mångdubbelt mer effektivare är att rikta utblåset från t.ex. ett innerfilter mot vattenytan. Detta får vattenytan att röra sig mer än med hjälp av bubblorna från en syresten och vattnets syresätts därigenom betydligt effektivare."

                  Kanske en dum fråga men från vilket håll vill man att vattnen ska gå mot vattenytan,.. Underifrån, uppefrån (som vattenfall fast nära vattenytan) eller från sidan längst med ytan....?
                  Utblåset på pumpen ska krusa vattnet. Sen hur det görs, det kvittar
                  54L ---------
                  222L

                  Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

                  Kommentar

                  • zebrafisk76
                    • October 2007
                    • 77

                    #10
                    Ursprungligen postat av Baspojken
                    En annan fråga... Sådana där 3-d bakgruder som man kan köpa eller tillverka själv, hur rengör man dem? Låter man dom växa igen eller hur gör man?
                    Man låter det växa alger på dem så de blir mer naturtrogna och sen kommer fiskar och malar knapra i sig alger från bakgrunden.
                    Mvh Jo

                    Kommentar

                    • Baspojken
                      • October 2008
                      • 53

                      #11
                      Ursprungligen postat av zebrafisk76
                      Man låter det växa alger på dem så de blir mer naturtrogna och sen kommer fiskar och malar knapra i sig alger från bakgrunden.
                      Tack för svaren. Finns mycket info på internet och även artiklarna på denna sidan men kanske kommer att dyka upp en o annan fråga till efter hand. Gillar hel klart ideén med 3d-bakgrund. Pricken över i-et. Bilden börjar växa fram vad det finns för möjligheter att få till ett bra akvarium.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...