160 liter möjligheter [Nystart av akvarium]

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Axelsson
    • August 2006
    • 136

    #16
    Ursprungligen postat av zoolander
    Snyggt akvarium! Vad är det för modell på akvarium och möbel? Kan tänka mig att köpa ett sådant istället för en Juwel jag kikat på.
    Tack så mycket! Faktum är att jag har ingenaning Har aldrig sett ett sånt här akvarium i butik bara två gånger på blocket, varav ett av dem köpte jag Möbeln tillhör tydligen akvariumet och allt är anpassat för karet. Men jaa det är faktiskt jäkligt snyggt och jag är mycket nöjd än sålänge förutom ett bar repor på insidan nere vid botten. Killen jag köpte akvariumet av sa att han hade köpt det i Göteborg hos ett ZOO omkring Mariaplan.

    Kommentar

    • Axelsson
      • August 2006
      • 136

      #17
      Nöjet fortsätter!

      Nu har jag fyllt akvariumet med en aningen vit sand och jag tycker det blev riktigt snyggt eftersom det ser lite tropiskt ut när det är ganska finkorning ljus sand

      Jag kom precis på mitt första misstag jag gjort Jag har tillsatt 160ml TetraAqua AquaSafe och det är dubbelt så mycket som jag borde hällt i... vad skall jag göra nu?

      Köpte även några växter och plantera dessa i karet men jag skall givetvis köpa fler nu i veckan! Vill gärna veta namn på växterna jag har, jag gissar på Svärdsplanta och Javaormbunke, har jag rätt?

      Jag såg något som jag trodde var Malaysiska Sandsnäckor och fick dem gratis av butiken när jag frågade om vad de kostade Ni får titta på bilderna och berätta vad ni tror de kan vara för art.

      Jag skall beställa PMDD ifrån någon butik så mina växter får näring, har ni tips på butiker som säljer detta billigt? Denna portionsförpackningen har jag funderat på att köpa!

      Bilder:
      Akvariumet med sand och lite växter
      Malaysiska sandsnäckor som inte gillar de 160ml AquaSafe?
      Planterad växt
      Justerad höjd på utblåset i akvariumet
      Senast redigerad av Axelsson; 26 October 2008, 11:06.

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #18
        Satan akvariumet är ju redan djävulskt snyggt! ;D

        Ska du satsa på nån särskild biotop?
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • Axelsson
          • August 2006
          • 136

          #19
          Ursprungligen postat av JojjeN
          Satan akvariumet är ju redan djävulskt snyggt! ;D

          Ska du satsa på nån särskild biotop?
          Haha tack JojjeN! Känns bra att få positiva kommentarer, men kom gärna med konstruktiv kritik om ni tycker något ser för jävligt ut

          Jag har faktiskt inte bestämt mig för vilken biotop detta kan tänkas vara? men viktigt är att det ser minimalistiskt och "clean" ut några fiskar som riktigt lyser av färger vill jag ha! Har funderat på Tigerbarb, men mitt kar är nog aningen för litet för dom firrarna, och ännu en nackdel är ju att de tydligen är aningen bitska av sig så några långfenade invånare är inte på tal om man skaffar tigerbarber!

          Några ideér på hur jag skall fixa mitt AquaSafe överdos problem?
          Senast redigerad av Axelsson; 26 October 2008, 11:40. Anledning: Glömde svara på JojjeN's fråga :P

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #20
            Är AquaSafe något bakteriemedel?

            För jag vet att bakteriemedlet Nitrivec säger dom iallafall att det inte går att överdosera så det blir farligt, bara det att det är slöseri om man tar mer än rekommenderat.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • ToveTott
              • July 2007
              • 558

              #21
              För att rätta till misstaget med dubbel dos aquasafe skulle du ju kunna byta hälften av vattnet.

              Jag har inte så stor koll på akvarieväxter men en av dom är en javaormbunke. Tänk på att rotstocken inte ska vara nere i sanden eftersom den ruttnar då. Ett tips är att binda fast den på en rot eller sten. Det gör det också lätt att flytta den om du vill möblera om

              Har svårt att se om det är malaysiska sandsnäckor men skalformen är samma som på mina.

              Har inte så stor koll på butiker men jag har beställt härifrån:
              Biolog men inte allvetande

              102L
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #22
                Jag tycker du ska ha lite mer växter som den till vänster, att ha bakom stenen, men inte mer. Däremot kanske lite röd lavasten att ha i främre högerhörnet.
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • ToveTott
                  • July 2007
                  • 558

                  #23
                  Att alla snäckorna är uppe vid ytan är ett tecken på att något inte är bra med vattnet.
                  Biolog men inte allvetande

                  102L
                  http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                  Kommentar

                  • Axelsson
                    • August 2006
                    • 136

                    #24
                    Ursprungligen postat av ToveTott
                    För att rätta till misstaget med dubbel dos aquasafe skulle du ju kunna byta hälften av vattnet.

                    Jag har inte så stor koll på akvarieväxter men en av dom är en javaormbunke. Tänk på att rotstocken inte ska vara nere i sanden eftersom den ruttnar då. Ett tips är att binda fast den på en rot eller sten. Det gör det också lätt att flytta den om du vill möblera om

                    Har inte så stor koll på butiker men jag har beställt härifrån:
                    http://www.haack.se/pmdd/
                    Okej jag provar att göra ett 50% vattenbyte.

                    Hur menar du med rotstocken? skall dom ligga på ytan av sanden? Tyvärr har jag inget att binda fast växten på, men det kanske man kan göra om ett tag?

                    Jag beställde 3-portionsförpackning av PMDD ifrån http://www.aquascape.nu jag tänkte att man får stödja akvaristkamrater i Götet 88kr + 22kr frakt och det räcker till 15000 liter vatten!

                    Ursprungligen postat av JojjeN
                    Jag tycker du ska ha lite mer växter som den till vänster, att ha bakom stenen, men inte mer. Däremot kanske lite röd lavasten att ha i främre högerhörnet.
                    Ah jag tänkte faktiskt köpa lite fler av dem nu i veckan 39kr styck tror jag det kostade och 69kr för javaormbunken.

                    Ursprungligen postat av JojjeN
                    Är AquaSafe något bakteriemedel?
                    Nej det är en "beredningsvätska" som gör vanligt kranvatten nyttigt för fiskarna.

                    Kommentar

                    • Axelsson
                      • August 2006
                      • 136

                      #25
                      Ursprungligen postat av ToveTott
                      Att alla snäckorna är uppe vid ytan är ett tecken på att något inte är bra med vattnet.
                      Det stämmer ja! Hoppas jag inte har sabbat något nu

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #26
                        Ursprungligen postat av ToveTott
                        Att alla snäckorna är uppe vid ytan är ett tecken på att något inte är bra med vattnet.
                        Nej, men eftersom det är första dagen, och all skit är uppe ur grusen, så är det ju inte så konstigt. Allt måste ju få gå in sig.
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • ToveTott
                          • July 2007
                          • 558

                          #27
                          Ursprungligen postat av JojjeN
                          Nej, men eftersom det är första dagen, och all skit är uppe ur grusen, så är det ju inte så konstigt. Allt måste ju få gå in sig.
                          Ja det har du rätt i. Men det kan ju också bero på dubbel dos vattenberedning. Sen gör inte sandsnäckor alltid som dom "ska". Läste någonstans att dom ska tillbringa dagen nergrävda och komma fram på natten men det har uppenbarligen inte mina snäckor läst
                          Biolog men inte allvetande

                          102L
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                          Kommentar

                          • ToveTott
                            • July 2007
                            • 558

                            #28
                            Ursprungligen postat av Axelsson
                            Hur menar du med rotstocken? skall dom ligga på ytan av sanden? Tyvärr har jag inget att binda fast växten på, men det kanske man kan göra om ett tag?

                            Jag beställde 3-portionsförpackning av PMDD ifrån http://www.aquascape.nu jag tänkte att man får stödja akvaristkamrater i Götet 88kr + 22kr frakt och det räcker till 15000 liter vatten!
                            Javaormbunkar har en rotstock som både blad och rötter utgår ifrån, själva rotstocken får inte var nedgrävd. Du kan säkert vänta med att knyta fast den. Fiskelina fungerar bra att knyta med, knyt inte så hårt att rotstocken skadas. Efter ett tag har den växt fast och då kan du ta bort fiskelinan.

                            Tycker att du fick ett bra pris på pmdd
                            Ditt akvarium ser riktigt lovande ut!
                            Biolog men inte allvetande

                            102L
                            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                            Kommentar

                            • Axelsson
                              • August 2006
                              • 136

                              #29
                              Ursprungligen postat av ToveTott
                              Javaormbunkar har en rotstock som både blad och rötter utgår ifrån, själva rotstocken får inte var nedgrävd. Du kan säkert vänta med att knyta fast den. Fiskelina fungerar bra att knyta med, knyt inte så hårt att rotstocken skadas. Efter ett tag har den växt fast och då kan du ta bort fiskelinan.

                              Tycker att du fick ett bra pris på pmdd
                              Ditt akvarium ser riktigt lovande ut!
                              Nu har jag gjort ett 50% vattenbyte och det verkar som att det verkligen var behövligt för nu är vattnet klart och inte tokblått som det var innan av all AquaSafe Jag häller inte i mer AquaSafe förens nästa vecka då jag byter vatten igen.

                              Har även dragit upp Javaormbunken ifrån sanden och nu står den snällt på sanden istället Mina snäckor verka digga den stenhårt!

                              Tack för kommentaren!

                              Bilder:
                              Omplantering av Javaormbunken #1
                              Omplantering av Javaormbunken #2

                              Kommentar

                              • ToveTott
                                • July 2007
                                • 558

                                #30
                                Det ser bra ut. Mina snäckor gillar också javaorbunkar


                                Dom kryper omkring lite överallt och städar flitigt. Var beredd på att dom kommer bli fler snabbt om det finns gott om mat.
                                Biolog men inte allvetande

                                102L
                                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                                Kommentar

                                Arbetssätt...