Historien om mitt 112L Sällskapsakvarium (under uppstart!)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nysa81
    • October 2008
    • 224

    Historien om mitt 112L Sällskapsakvarium (under uppstart!)

    Hej

    Detta är mitt projekt, tänkte att jagt ville dela med mig om mitt första kar på 112L, det är ett AquaEl 112L med måtten 80 x 35 x 40 cm med standard utrustning (till en början).

    (Det är egentligen inte mitt första kar, som tonåring höll jag med på småguppys och annat joks och ynglade av dom, var kul då, sen tröttnade man ju, var ju annat som hägrade i pallet.)

    Självklart så var jag tvungen att byta ut grabbens lilla ca 25-liters mot ett större kar, det funkade inte, ungarna gnällde "pappa, kan vi inte köpa fler fiskar", och såklart, snäll som man är så for man och köpte fler fiskar, barnen fick välja, efter en månad, med besök varje helg hos den lokala handlaren så bar ungarna hem varsin fisk och akvariet var snart väldigt överbefolkat, för 1 vecka sedan, köpte jag ovanstående 112L, slog på stort och köpte lite kolsten och ett par skifferplattor, även ett par växter.

    Jag och barnen (mestadels jag) inredde karet, flyttade över fiskarna och vips så var det alldeles för lite fiskar.
    Det var då, hela grejjen med allting lossnade för mig, jag var varenda dag hos min lokala handlare och köpte fisk, inredningsattiraljer och annat trevligt, allting spårare ur och jag blev fast, totalt fast i fiskarnas värld.
    Jag ställde en massa konstiga frågor till försäljaren, upptäckte en helt ny värld...

    Idag är mitt (barnens) kar enligt mig ett mycket bra inrett akvarie med kanske för många fiskar men ett bra val av växter och väl genomtänkt inredning.

    Sand i botten, vanlig fågelsand, valde detta för att jag ville ha ett ljus bottenmaterial, ej grus eller liknande, har haft så många små akvarier i min barndom med grus.. usch usch.

    Ett gäng både stora och små kolstenar med 2 st skifferplattor, deta för att göra olika våningar, eller etapper, köpte även en fejksten/miniberg, är dock väldigt naturtroget, ser nästintill ut som en vanlig sten och en mangroverot.

    Med dessa byggstenar så startade jag upp akvariet, möblerade och ställde iordning, men efter ett par dagar så insåg jag att det inte var som jag ville det, tog en halvdag ledigt från jobbet, köpte en vinare och for hem, slog på radion och började göra om, efter 4 timmars omplacering och möblering så hittade jag rätt. Snörde i nytt vatten och startade upp allting igen från början, som tur var tog inga fiskar skada av detta.

    Nu är jag så jävla nöjd med möblering, har fått en sådär 5-7 grottor, fiskarna bara sprätter och leker, simmar för fullt, allt frid och fröjd, trodde jag...

    Hittade såklart zoopet.com på nätet och bärjade läsa, blev inspirerad, fick nya idéer.
    Dagen efter for jag till min handlare och köpte växter, massor med växter, planterade dessa, så att de fick bra ljus och även gjorde livet för fiskarna bättre, mossor och höga växter, satte fast en del med fiskelina, och andra bara i sanden, jag vet att sand kanske inte är det bästa att försöka driva upp fina växter i, men det visste jag ju inte vid köptillfället.

    Sen kom ju nästa grej.. gödningsmedel, jag ville ju att växterna skulle trivas, så jag köpte lite gödningsmedel till dessa, kom hem på kvällen och gödde dom enligt anvisning, men inte nog med det, dagen efter...

    så var jag ju tvungen att byta ut mina lysrör mot även bättre, har läst detta och min säljare säger att de som medföljer akvariepaketet är bara pissig standard, så jag köpte ett par Power Glo 20W med 18000K, inte för att jag vet vad detta betyder ( ännu), men jag hoppas, och jag sover säkert bättre om mina plantor växer och trivs

    Ja.. historien tar inte slut, nej, jag har sedan 10-15 år varit sugen på ett saltvattenkar (det kommer såsmåningom kanske en historia om det).. sen har jag även fastnat för ett växtkar, skulle vara jättekul att få starta upp ett sånt också.

    Från det ena till det andra, jag var ju bara tvungen att övertala min lokala handlare att sponsra ett akvarium till min sons skola... och självklart, han tvekade inte, så nu står det ett 80 liters kar i klassrummet med några sorgmanteltetror och malar, kommer mer fiskar efter uppstarten är klar.

    Sen ska min minst grabb på dagis också få ett akvarium via sponsring av den lokala handlare, men det kommer nog på nån vecka först.

    (måste bara få tala om att jag är 150% nöjd med min handlare i stan, han kan det mesta, tar sig tid, väldigt bra tid för mig, och ger mig bra priser också.)

    Jaja.. iallafall, andemeningen med detta är väl att jag kanske har hittat min hobby efter många många år av sökande.. jag stormtrivs, nästan skyndar mig hem och kollar hur mina fiskar mår.

    Nu har jag delat med mig om mina tankar och sådär angående detta med akvarier, hoppas ni finner detta roligt att läsa.
    Nu ska jag ut och byta däck på bilen och ta mig en kall pilsner.

    Jag vill gärna att ni skriver kommentarer på detta, inget mig emot om det är både ris och ros.

    /Fredrik
    Peace and out!

    PS! Bilder på mitt kar (barnens akvarie) kommer snart på min pixbox!
    "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
    20L Körsbärsakvarium
    112L Sällskapsakvarium
    375L Växtakvarium
  • ToveTott
    • July 2007
    • 558

    #2
    Vad kul med en till som fastnat

    Hur länge har karet varit igång?
    Biolog men inte allvetande

    102L
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

    Kommentar

    • nysa81
      • October 2008
      • 224

      #3
      Sen förra lördagen, den 11/10-2008
      "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
      20L Körsbärsakvarium
      112L Sällskapsakvarium
      375L Växtakvarium

      Kommentar

      • ToveTott
        • July 2007
        • 558

        #4
        Hur mycket fisk har du nu?

        Den här tråden är väldigt bra om du inte redan har läst den:
        Biolog men inte allvetande

        102L
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

        Kommentar

        • nysa81
          • October 2008
          • 224

          #5
          jo, har ögnat igenom den, tack för tipset.
          "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
          20L Körsbärsakvarium
          112L Sällskapsakvarium
          375L Växtakvarium

          Kommentar

          • ToveTott
            • July 2007
            • 558

            #6
            Lycka till!

            Väntar på bilder...
            Biolog men inte allvetande

            102L
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

            Kommentar

            • alg_oa1
              • May 2007
              • 473

              #7
              Hej, och välkommen till Zoopet!
              Tänkte bara undra vad du köpte för gödning?
              Om du vill satsa på växterna i ditt kar bör du verkligen köpa PMDD som det kallas, det bästa gödnings medlet på marknaden! Det finns att köpa på internet för otroligt billiga priser där kan du även läsa mer om det.
              Alltså billigare och bättre

              Lycka till!
              "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

              Kommentar

              • nysa81
                • October 2008
                • 224

                #8
                Köpte Easy-Carbo tror jag det heter, jag har läst om detta PMDD, men inte hunnit sätta mig in i det ännu.
                Min lokala handlare sa även att det var det bästa som fanns, bättre än det han hade i butiken
                Fråga, vars köper man det, länk?
                "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
                20L Körsbärsakvarium
                112L Sällskapsakvarium
                375L Växtakvarium

                Kommentar

                • ToveTott
                  • July 2007
                  • 558

                  #9
                  Oj oj oj...

                  Läste din fisklista och blev lite mörkrädd...Du har på tok för mycket fisk!
                  Skulle råda dig att läsa tråden jag tippsade om en gång till och noggrant den här gången.

                  Sen borde du läsa artbeskrivningarna för dina fiskar. Akvariet du har är för litet för slöjstjärtar, segelfenspleco, silverhaj och hajmal. Hajmalen behöver ett akvarium på 1500 L!

                  Skulle tro att du blivit rejält lurad i affären. Jag skulle råda dig att gå tillbaka med allt utom guppy och kanske platyn. Och sedan följa råden för uppstart av akvarium. Annars riskerar du tyvärr att alla fiskar dör inom ett par veckor.

                  Tråkigt att behöva vara den som påpekar det här men någon måste göra det för fiskens skull...
                  Tyvärr verkar det vara alltför vanligt med affärer som bara är ute efter att sälja så mycket som möjligt.

                  Lycka till i fortsättningen!
                  Biolog men inte allvetande

                  102L
                  http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                  Kommentar

                  • alg_oa1
                    • May 2007
                    • 473

                    #10
                    Precis som Tovetott säger har du alldeles för mycket fisk, förutom att akvariet blir alldeles för överbefolkat kommer din nitrit nivå att gå i taket av all fiskbajs och så länge du inte gör rent varannan dag kommer förmodligen fiskarna dö...
                    Plus att din slöjsjärt kommer sluka alla dina växter
                    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      #11
                      Jag kan inte annat än hålla med dom andra!

                      Dessutom är hajmalen en stimfisk som mår om möjligt ännu sämre om den måste vara själv i det lilla akvariumet.
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #12
                        Och angående praktbotian i din sons klassrum:

                        1. Dom vill ha 500 liter för att må riktigt bra när dom blir äldre, men minst iallafall 300.
                        2. Dom är stimfiskar, vill vara minst 5 stycken.
                        Senast redigerad av JojjeN; 29 October 2008, 05:51.
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • JojjeN
                          • June 2008
                          • 3567

                          #13
                          Om jag får skriva ett sista inlägg, så råder jag dig att flytta mycket av fisken. Möjligen om du vill ha kvar någon av dessa fyra arter så går det bra:
                          Guppy
                          Platy
                          Kampfisk
                          Kardinaltetror.

                          Tycker du lämnar tillbaka antingen guppyn eller kampfisken, kampfisk slaktar guppys.
                          Senast redigerad av JojjeN; 29 October 2008, 05:52.
                          Tillbaks efter paus.

                          Kommentar

                          • Johanski
                            • February 2007
                            • 3044

                            #14
                            Det är fan tur vi har Rolle ibland, eller vad säger du? Känns som man håller på att ta död på honom med alla frågor.

                            Kommentar

                            • JojjeN
                              • June 2008
                              • 3567

                              #15
                              Rolle?
                              Tillbaks efter paus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...