Aquatic-nature cocoon 3

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoolander
    • August 2008
    • 271

    Aquatic-nature cocoon 3

    Blev ett cocoon på 31 liter idag. Fick en kanonfin rot med på köpet.

    Planen är ölandsand i botten. Roten och sedan försöka få mossa på hela roten+botten. Exakt vilken vet jag inte riktigt... Även några lägre växter är troligt.

    Räkor passar så klart i detta karet. Samtidigt har jag en kamphane med några honor i ett annat kar som jag gärna hade flyttat över. Han är extremt snäll och rör aldrig honorna (3st) Kan de vara lämpliga invånare?
    Har även funderat på kardinaltetror men är egentligen ingen större älskare av stimmfisk.

    Bilder kommer efter helgen då sand + rot är i!
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Ursprungligen postat av zoolander
    Blev ett cocoon på 31 liter idag. Fick en kanonfin rot med på köpet.

    Planen är ölandsand i botten. Roten och sedan försöka få mossa på hela roten+botten. Exakt vilken vet jag inte riktigt... Även några lägre växter är troligt.

    Räkor passar så klart i detta karet. Samtidigt har jag en kamphane med några honor i ett annat kar som jag gärna hade flyttat över. Han är extremt snäll och rör aldrig honorna (3st) Kan de vara lämpliga invånare?
    Har även funderat på kardinaltetror men är egentligen ingen större älskare av stimmfisk.

    Bilder kommer efter helgen då sand + rot är i!
    Det skall bli spännande att kolla in ditt projekt - det är ju rena nanoboomen på zoopet nu!

    Kommentar

    • zoolander
      • August 2008
      • 271

      #3
      Startat upp det med vatten. I helgen ska jag till Öland och då ska jag låna lite sand.... Roten ska ligga i vatten hela helgen och på söndag är allt förhoppningvis i.

      Jag har lite olika funderingar på invånare. Har idag en extremt trevlig kamphane + 3 honor i ett kar som redan har lite för många invånare. Ett alternativ är att dessa 4 får gå själva + eventuellt någon mal (Då de lär äta eventuella räkor). Känns lite trångt med 4 fiskar men när jag ser hur de rör sig i 60 liter karet så tror jag det ska fungera (Hanen är inte alls intresserad av honorna). Jag har även planer på att byta ut 60 litaren mot 320 och ha lite större fiskar (Där kamphanen inte skulle passa)

      Alternativt 2 är Guppy! Jag har aldrig haft guppys och har till precis nyligen tyckt att det är en ganska ful fisk. Hur många bör jag isåfallat skaffa, är 4-5 för mkt?

      Funderar även på om jag kan få i någon form av mal, om jag inte kan ha räkor.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13132

        #4
        mal tycker jag man ska undvika i små kar och de vill ha en fri botten och jag tror du hade tänkt täcka den med mossa...? sen klarar man sig utmärkt utan mal/räkor utan att få alger! vill du ha guppy så bör du tänka på att du snabbt får karet fullt med yngel
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • zoolander
          • August 2008
          • 271

          #5
          Det blev 8st Microsasbora Galaxy. Tyvärr verkar jag fått 8 honor trots att jag pekade på 2 av hanarna i butik. Får köpa 2 till hanar ikväll (Butiken hade max 4 st kvar igår, så...) 40kr st, men det var det nog värt.

          Blev kanon med sanden och den stora roten i mitten. Inga växter i alls ännu, men de är beställda.

          Vattenkvaliten var också OK, gjorde ett prov innan fiskarna köptes.
          Tog lite flytväxter från mitt andra kar men de åker runt, runt, runt i en virvel så det är nog bara att glömma Alternativt får jag försöka sänka på trycket i pumpen lite.

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            jag börjar ju bli sugen på att köpa ett litet sådant coocon akvarium efter att ha läst här och på MaxBs tråd :P. du måste visa bilder sen på ditt lilla kar sen!
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • Tougaye
              • January 2008
              • 209

              #7
              har två cocoon själv .grymt roliga kar.

              Kommentar

              • zoolander
                • August 2008
                • 271

                #8
                tougaye: Har du bytt ut lampan. Jag tycker den känns extremt klen?

                Kommentar

                • Tougaye
                  • January 2008
                  • 209

                  #9
                  Ursprungligen postat av zoolander
                  tougaye: Har du bytt ut lampan. Jag tycker den känns extremt klen?
                  på det större byte jag till en starkare lampa .men det blev ingen större skildnad.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...