Nano och Slim-Line

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Det borde du kunna få tag i från de flesta affärerna om du beställer.
    Att de inte har dem hemma är kanske inte så konstigt då det kan vara ganska varierande åtgång, men de borde kunna ta hem åt dig.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Den här lilla nano-kuben på ca. 6 liter har ju stått utan räkor i sedan uppstart för ganska längesedan. Nu har jag sett flera fina nano-projekt som blommat upp, så det är dags att skaffa lite mer växter - små sådana - och köra igång.
      Bifogade filer

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Jaha, och jag har inte förstått vad du har väntat på?
        I min nanokub som jag körde igång ungefär samtidigt har redan CR räkorna släppt en kull....
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Bowman
          • December 2008
          • 1318

          Himla fint nano maxb!

          Hur har du tänkt att få ok bakterier i det utan några invånare, är inte räkorna känsliga, dvs svårt att börja med dessa? Eller funkar det inte så kanske?

          Hur ofta har du tänkt att byta vatten osv?

          Kommentar

          • matte159
            • March 2007
            • 1147

            Ursprungligen postat av MaxB
            Den här lilla nano-kuben på ca. 6 liter har ju stått utan räkor i sedan uppstart för ganska längesedan. Nu har jag sett flera fina nano-projekt som blommat upp, så det är dags att skaffa lite mer växter - små sådana - och köra igång.

            Du har verkligen teknik på att få kar att se fantastiska ut! Själv kämpar man tills svettpärlorna dyker upp i pannan av ren frustration
            Mvh
            Mathias
            Fotoalbum

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av ansjo
              Jaha, och jag har inte förstått vad du har väntat på?
              I min nanokub som jag körde igång ungefär samtidigt har redan CR räkorna släppt en kull....
              Ursprungligen postat av Bowman
              Himla fint nano maxb!

              Hur har du tänkt att få ok bakterier i det utan några invånare, är inte räkorna känsliga, dvs svårt att börja med dessa? Eller funkar det inte så kanske?

              Hur ofta har du tänkt att byta vatten osv?
              Ursprungligen postat av matte159
              Du har verkligen teknik på att få kar att se fantastiska ut! Själv kämpar man tills svettpärlorna dyker upp i pannan av ren frustration

              @ Ansjo - Nej, jag vet inte själv vad jag väntat på - har väl haft "större" tankar i skallen en tid...

              @ Bowman - Jag har haft ett par Guppyhanar gåendes i burken (och där är en jädra massa småsnäckor också) så jag får väl hoppas att det räcker. Jag byter väl nån liter i veckan - sisådär.

              @ Matte - Det här lilla karet har bytt utseende titt som tätt. I och med att jag inte har några djur i det så kan jag ju labba lite med inredningen. Nu har jag flyttat en del smårötter så långt bak som möjligt i karet. Nästa grej är att försöka dölja så mycket som möjligt av det (faktiskt pyttelilla) innerfiltret - och sedan några små fina plantor i mitten... (skall bara hitta dessa någonstans - då jag är värdelös på växter...)

              Kommentar

              • drd
                • March 2004
                • 5586

                Såg nu på första inläggen att detta är exakt ett sånt kar som jag har ju
                Snyggt e de iaf, mitt står på bänkskivan bredvid vasken och det är väl bara en tidsfråga innan tanten pytsar diskmedel i men än så länge går det fint
                ________________________________________________

                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av drd
                  Såg nu på första inläggen att detta är exakt ett sånt kar som jag har ju
                  Snyggt e de iaf, mitt står på bänkskivan bredvid vasken och det är väl bara en tidsfråga innan tanten pytsar diskmedel i men än så länge går det fint
                  Japps, vi har samma modell - liksom Ansjo - mitt och Ansjos är på ca 6 liter - ditt var på 17 va?
                  Jag tror dessutom att vi har likadana innerfilter - men du ser ju hur "stort" filtret blir i det här lilla.
                  Sedan gjorde jag ju ett litet experiment med slimline och detta snor ju såklart lite spejs också.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Tänkte göra en liten rokad i 50x50x50-kuben, och flytta över lite räkor (äntligen) till det här lilla nanot. Jag tog ett par plantor som stått väldigt mörkt och gått ner sig lite, och flyttade över dom hit och det tog bara några dagar så började de bli fina igen. Så nu har det gått lite sniglar och grisat i det här karet flera månader, så det skall väl finnas lite skit för räkorna att plocka åt sig. Här är några bilder!
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • osis
                      • February 2008
                      • 851

                      Vad fint det har blivit!

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        Väldigt snyggt! Du har lyckats helt suveränt med att få det att se större ut än vad det egentligen är
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • ljung
                          • December 2008
                          • 185

                          Ser häftigt ut.

                          Var inte påhängsfiltret tillräkligt? (innerfiltret ser ju aningen stort ut där i) Vad som hade gjort det hela ytterligare lite snyggare hade varit om du hyvlat/slipat ner sidor slimlinen i vinkel så de var nästan millimetertun i framkant.

                          mvh ljung.
                          Niklas Ljung - http://invalidos-mc.com

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Tack skall ni ha!
                            Påhängsfiltret funkade jättebra - men det blev jädrigt jobbigt brum efter ett tag som jag inte fick väck - så det gamla filtret fick åka tillabaka i - och det är helt käfttyst. Jag får lägga örat intill för att ens höra det. På någon vänster skall jag även se till att dölja det bättre.
                            Ja, idén med att slipa slimlineskivorna i vinkel är kanon - det får bli till kommande projekt! Men (som vanligt) det ser inte så farligt ut irl - faktum är att karet ser "mindre" ut på bild också.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...