Idag börjar vi med vårt 350L hörnkar!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maraschino
    • September 2008
    • 178

    Idag börjar vi med vårt 350L hörnkar!!!

    Nu har vi äntligen fått hem alla grejer vi behöver för att inreda vårat 350L hörnkar!

    Vi har nu funderat några timmar på hur vi ska sätta modulerna och jag tror vi kommit fram till en riktigt bra lösning!

    Som det ser ut nu kommer vi ha modul M och A liggandes på botten och filtermodul T kommer sitta utåt på ena sidan.

    Nu skulle det passa med tips på hur många hål vi bör göra i de för att de inte ska lyftas av trycket när vi så småning om fyller med vatten..

    Om någon orkar förklara hur man lägger in bilder här så kommer det en bild ikväll. Blir inga bra foton nu när solen skiner ute!!
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Maraschino; 15 October 2008, 08:46. Anledning: Bilder!
  • Nounours
    • September 2008
    • 48

    #2
    Läste om någon som fyllde sina moduler med grus och limmade på en separat glasskiva. Om man gör så kan man även flytta runt modulerna när man ångrar sig.

    Kommentar

    • Maraschino
      • September 2008
      • 178

      #3
      Ursprungligen postat av Nounours
      Läste om någon som fyllde sina moduler med grus och limmade på en separat glasskiva. Om man gör så kan man även flytta runt modulerna när man ångrar sig.
      Läste oxå det och funderar på att göra så men då A modulen är en hörnmodul så måste den ändå sättas fast mot sidorna så det funkar tyvärr inte att göra så..

      Kommentar

      • Maraschino
        • September 2008
        • 178

        #4
        Så ser karet ut just nu, idag ska det tvättas och förhoppningsvis får vi fast modulerna ikväll. Vi ändrade vår ursprungliga ide om hur vi ville ha modulerna, tycker det här blev en bra lösning, moduerna kom verkligen till sin rätt.

        Väntar hem lite växter på posten oxå som ska få ner när det är planterings dags!

        Vad tror ni om detta!?

        Bilderna ligger i trådstarten!! :-)
        Senast redigerad av Maraschino; 15 October 2008, 14:21.

        Kommentar

        • SandraW
          • September 2006
          • 163

          #5
          Det syns ingen bild..

          Kommentar

          • Maraschino
            • September 2008
            • 178

            #6
            Är det nån som ser bilderna i trådstarten? Jag ser de även om jag är utloggad..

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Jodå, syns bra Ska bli kul att se hur det blir.

              Kommentar

              • Maraschino
                • September 2008
                • 178

                #8
                Ursprungligen postat av Johanski
                Jodå, syns bra Ska bli kul att se hur det blir.
                Nu sitter modulerna på plats iaf, fy vad siliconet luktade illa....

                Tycker oxå det ska bli kul att se hur det blir när vi får i vatten, kliar ju i fingrarna att få fylla! Men vi väntar i två tre dagar så att siliconet verkligen härdat färdigt, den som väntar på något gott väntar ALLTID förlänge!!!

                Kommentar

                • SandraW
                  • September 2006
                  • 163

                  #9
                  Nu ser jag också, jag tittade bara på det inlägget du skrivit att bilderna kommit in

                  Kommentar

                  • smurfmats
                    • February 2003
                    • 3538

                    #10
                    tjusigt! ja silikonlukt är ingen höjdare!! man blir lite go i huvvet efter ett tag!!
                    tråden om fjärilars lek!

                    Kommentar

                    • Maraschino
                      • September 2008
                      • 178

                      #11
                      En fundering...

                      Vi siliconade fast modulerna igår, är det Ok att lägga i gruset idag då eller bör man vänta någon dag till med det, alltså till siliconet härdat ordentligt?

                      Gruset kommer vara blött eftersom sambon ska få äran att tvätta det nu!!! :-)

                      Det jag funderar på är om det vattnet som då blir i karet blir dåligt pga att siliconet inte riktigt härdat färdigt, är tjockare på vissa ställen där vi fick fylla i lite extra..

                      Kommentar

                      • Bordusius
                        • October 2008
                        • 108

                        #12
                        Mycket snyggt kar, hoppas som sagt att man kan få se bilder på utveckligen från "formfull blandning av glas, silikon och trä" till "vacker och funktionär biotop med glatt levande fiskar i
                        I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

                        Kommentar

                        • Maraschino
                          • September 2008
                          • 178

                          #13
                          Ursprungligen postat av Bordusius
                          Mycket snyggt kar, hoppas som sagt att man kan få se bilder på utveckligen från "formfull blandning av glas, silikon och trä" till "vacker och funktionär biotop med glatt levande fiskar i
                          Kommer fylla på med bilder allt eftersom! :-)

                          Kommentar

                          • Maraschino
                            • September 2008
                            • 178

                            #14
                            Idag ska det fyllas grus, rötter, växter och vatten i karet!! Vi har fyllt karet med vatten till hälften för att spola ur och se att det verkligen blev vatten i modulerna som ligger på botten.
                            Allt fungerade som det skulle karet står tom i våg skiljde 1mm, det ska dock flyttas i i hörnet ännu så vi får se hur det står där!

                            Om vi fyller vatten idag, tillsätter aquasafe och bakteriekultur, när kan vi stoppa i första fisken?

                            Beställde idag hem 6st platys, sunset, men de kommer inte förrän om två veckor tror jag lite trist om vi ska stirra på ett tomt vattenfyllt kar så länge!

                            Kommer lite bilder ikväll på pågående arbete!!

                            Kommentar

                            • Bordusius
                              • October 2008
                              • 108

                              #15
                              Mmm, låter mysigt. Jag glömmer inte den morgonen när jag fixat o trixat med mitt akvarie och fick se den vackra synen (i kristallklart vatten), att fiskarna verkade stormtrivas i det omgjorda gjorde min dag. Ah, jag ska nog ha ett till akvarie jag
                              I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

                              Kommentar

                              Arbetssätt...