Cylinder akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoolander
    • August 2008
    • 271

    Cylinder akvarium

    Har fått ett erbjudande om ett Aquastyle akvarium i en deal.
    Det skulle kosta mig ca 5K vilket väl känns ganska billigt.

    Min tanke är isåfallat att ha det på golvet i mitt "bibliotek" där jag sitter mycket. Kan tänka mig att det är ganska skumt att titta på fiskar i en rund tank...?

    Yttermått: 70(b)*150(h)*70(d) cm
    Volym: ca 308 liter

    Funderar även på hur fanken man sköter underhållet samt plantering av växter med mera. Känns inte helt enkelt? (Fattar jag det rätt så är djupet 80cm)

    Går det ha scalarer eller vad för fiskar passar? Jag är egentligen lite sugen på diskus och scalarer men misstänker att 70cm sidledd kan vara för litet.
    Vad kan man annars ha i ett sådant här kar? 308 liter känns rejält, men tyvärr är de väl på lite "fel håll".
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Finns det möjlighet för dig att titta på karet med inredning och fiskar innan du köper det?
    Jag själv skulle vara väldigt skeptisk till ett sådant kar, eftersom fiskarna kommer att se väldigt konstiga ut då rutan blir mycket välvd.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • zoolander
      • August 2008
      • 271

      #3
      Nej. Det är bara tomma kar. Därför jag är skeptisk. Samtidigt har jag ingen bra yta till ett "vanlig" kar i liknande storlek...+det blir ganska billigt för mig.

      Skulle diskusar eller scalarer må bra av en sådan miljö, eller får jag satsa på mer "enkla" fiskar vid köp?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jag skulle nog hellre skaffat lite stimfiskar som kan cirkulera runt i cylindern, det skulle faktikt vara ganska fräckt, såsom Rödmunstetra.
        Stora fiskar kommer säkerligen bara att se groteska ut är jag rädd, men att skalarer skulle klara av att vara invånare i ett sådant kar är ingen tvekan. Men skaffa max ett par skalarer, diskusarna får du nog hoppa över då det blir lite konstig yta för dem.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • tjarnberg
          • February 2008
          • 6

          #5
          Jag har ett Cylinder akvarium sedan april i år. Jag är jättenöjd, det blir verkligen en iögonfallande möbel i rummet. Finns inget som kommit hem till oss som inte kommenterat vilket läckert akvarium vi har. Självklart kommer en välvd ruta att förvränga utseendet på fiskar och inredning i viss mån men jag har inga problem med det, kanske individuell.

          Skötseln är väl lite knivigare, det är riktigt djupt men som tur är man utrustad med aparmar så det går att nå ner om man står på en pall. Samt att akvariet är i plexiglas så man får vara väldigt varsam när det gäller rengöring av rutorna.

          Jag har malawi ciklider i min Cylinder: Golden, Röd zebra samt Bright blue. Just scalarer eller discusar var något som "min" handlare tog som exempel på lämpliga "innevånare". Huruvida det är riktigt eller inte kan jag inte värdera eftersom jag redan innan besftämt mig för att jag ville ha malawi ciklider.

          Kommentar

          • zoolander
            • August 2008
            • 271

            #6
            Får ta och skära ut den i papper för att få en bild av hur det blir. mitt första val är egentligen ett 300+ "vanligt" kar, men jag har lite svårt att få in det vettigt.
            Fortfarande lite skeptisk över hur fiskarna skulle se ut, samt hur man inreder ett runt kar. Men 70*70 är ganska mycket yta och kan man försöka få något större på "baksidan" av karet (Ska ha den mot en vägg) så kanske det kan fungera.

            Även tittat lite på bamburör som jag såg i ett annat runt kar, vart man hittar detta vet jag inte, men det var fint

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Bambu hittar du i trädgårdsaffärer i lite olika tjocklekar.
              Ett annat förslag är om du måttbeställer ett "vanligt" kar då det inte blir så mycket dyrare, lite beroende på var du bor.
              Jag har precis beställt ett kar med måtten 70x70x70 och får ge 2500:- för detta, sedan tillkommer belysning och bord/bänk samt tekniken till karet om man inte har den sedan tidigare.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              Arbetssätt...