Egenbygge, stål, 150L, vilken fisk ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Egenbygge, stål, 150L, vilken fisk ??

    Sådärja.

    Snart ett år försenat, men nu skall det igång.

    På den bifoga bilden så ser ni min stackars svåger när han står med huvvet inne i en maskin och klipper till en massa plåtbitar.

    Dessa plåtbitar kommer nu äntligen att svetsas ihop till en låda med måtten 50x50x60cm, dvs 60 högt, vilket innebär en volym på cirkus 150 liter.

    Sedan kommer jag att skära ut fronten, montera in en glasskiva, dvs det blir inget insyn från vare sig sidor eller bakifrån. Men det spelar ingen roll, placeringen på karet är sådant att man skulle inte se in på sidorna iaf.

    Hur som haver, bakrund kommer att tillverkas, men en massa gosigt filtermatrial + en lämplig cirkpump.

    Huvudinvånare kommer att vara ett av mina skalarpar.

    Så allmän inredning kommer att anpassas i huvudsak till dom.

    Men någon sorts sällskap ska de väl ändå ha.

    Jag själv funderar på någon sorts Corydoras. Men skulle vara öppen
    för andra tips.

    Någon ??
    Bifogade filer
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    sådärja, nu har min låda anlänt.

    den är ihopsvetsad och väntar på nästa steg.

    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • it_mutt
      • November 2006
      • 88

      #3
      Antar att du kanske fick ett lite bättre pris på det hela nu, med tanke på svågern o hela den biten. Men någon aning om vad det skulle sprungit lös på om du köpt det hos en "ickesläkting"? Mest bara nyfiken

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Bara själva lådan + svetsning skulle gått lös på i runda slängar mellan 1500-3500 kr.
        om jag skulle kört det via ett företag, den billigare nivån på en källarfirma "utan kvitto", den högre på ett större företag med kvitto.

        nu ligger kostnaden på låda + svetsning: 0 kr

        glasskiva: 125 kr





        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • pelle
          • January 2002
          • 419

          #5
          Ursprungligen postat av Kensa
          Bara själva lådan + svetsning skulle gått lös på i runda slängar mellan 1500-3500 kr.
          om jag skulle kört det via ett företag, den billigare nivån på en källarfirma "utan kvitto", den högre på ett större företag med kvitto.

          nu ligger kostnaden på låda + svetsning: 0 kr

          glasskiva: 125 kr





          .

          Hej

          Jag antar att du har "syrafast" stålkvalitet i plåtarna, med du måste väl måla med nägon två-komp färg också? Och den kostar ju lite förstås....
          Sen har du förarbete naturligtvis, blästring och primer.
          Per

          Kommentar

          Arbetssätt...