För många (8) kar och inga ideer - Förslag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • it_mutt
    • November 2006
    • 88

    För många (8) kar och inga ideer - Förslag?

    Gjorde nyss ett besök ner i källaren här i huset, och insåg hur många kar jag har.

    Närmare bestämt 7st o material till ett 8e

    1st 40L
    1st 75L
    2st 100L
    1st 125L
    1st 250L
    1st ~100L (rent uppskattat)
    Och material till ett 222L

    Oki, nu är visserligen 125L igång som ren fisksoppa, 75L går som växtkar och 40L står redo som yngelkar.

    Men...resten? Jag har storslagna planer för 250L-karet (mest för att få leka ut inredningslustan). Det ger iaf en 3st på ca 100L kvar och ett 222L (ska bara silikonas...bara o bara...) som jag verkligen inte har NÅGRA ideer alls vad jag ska hitta på med

    Några roliga ideer? Tankar? Behöver inte vara vidare välplanerade tankar eller så, mest bara för att få igång hjärnaktiviteten lite.

    O ja, jag är sälvklart medveten om alternativet "sälja" så jodå, det förslaget finns redan från bl.a. flickvän :P

    So lets all start a (fish)think tank :P
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    oki... dvärgciklider i ett kar, med mycket löv o tefärgat vatten..

    snäcklekare i ett annat

    o sen ett asienkar med guramis o lite rasboror...
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • Radioaktiva Räkor
      • May 2007
      • 1760

      #3
      SA för hela slanten, dvärg och/eller medelstora ciklider

      //C
      With a licence to krill!
      Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

      Kommentar

      • it_mutt
        • November 2006
        • 88

        #4
        Se där ja, 2 förslag på studs Underbart

        Kan även tillägga att jag visserligen har planer på att byta ut växtkaret till ett 100L för att få LITE mer yta, men det ändrar inte så mycket, det blir då bara 1 75L-kar o 2st 100L kar.

        Men även andra mer "galna" ideer är välkomna. Flickvännen tyckte jag skulle sätta ihop 2st 100L med "avrinning" från det ena till det andra, dvs göra det ena lägre.

        Så ideer på det hållet fungerar bra det också. Så länge det ens är GENOMFÖRBART så :P

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Ett "flodakvarium" med stark genomströmning och odla någon schysst mal där

          Kommentar

          • smurfmats
            • February 2003
            • 3538

            #6
            ja flodakvarium är ju helkul!! såg att det fanns någon variant på sebrafisk som liknar en miniöring. det vore ju supersnyggt att ha dessa i ett starkt strömmande kar med stora stenar som skyddar vissa partier
            tråden om fjärilars lek!

            Kommentar

            • it_mutt
              • November 2006
              • 88

              #7
              Oh! Där Sa du något, det har faktiskt varit en tanke sen första gången mina ancistrus ynglade av sig

              Kommentar

              • Långås
                • December 2005
                • 1368

                #8
                Ursprungligen postat av smurfmats
                ja flodakvarium är ju helkul!! såg att det fanns någon variant på sebrafisk som liknar en miniöring. det vore ju supersnyggt att ha dessa i ett starkt strömmande kar med stora stenar som skyddar vissa partier
                Lite inspiration om flodakvarium är en ide som känns rätt: http://www.ciklider.se/artiklar/wl_stromvatten.shtml
                Mvh Peter

                Kommentar

                • smurfmats
                  • February 2003
                  • 3538

                  #9
                  ojoj, vilken länk långås! j-kla snyggt kar! med olila stenstorlekar och en helt otrolig rot så blev det precis som jag tänkt mig att ett strömakvarie ska se ut! synd bara att det inte var mer fisk i..
                  tråden om fjärilars lek!

                  Kommentar

                  • Solid
                    • August 2007
                    • 734

                    #10
                    Att det finns sådana problem.
                    Jag trodde att problemet brukar vara för många idéer och för få kar...

                    Det första jag tänker (om jag någon gång skulle få detta problem^^) är nog ett Asien med kilfläckar, gurami och kuhliisar, minst ett SA (alldeless för många alternativ för att komma på vad man skulle ha i det), ett tanganyika, och själv skulle jag gärna prova bräckvatten i något. Sen kan man såklart blanda också... Eller inrikta sig på en världsdel och köra olika varianter på denna, eller...

                    Ja det finns ju hur mycket som helst!

                    Kommentar

                    • it_mutt
                      • November 2006
                      • 88

                      #11
                      Sådär ja, nu har det trillat in en hel drös ideer. Kanon Tackar!

                      Ska tilläggas att det kommer släpas hem ännu ett kar under helgen här. Ett 250kar...som kostade gratis

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #12
                        Det största som du inte har planer för ännu, tycker jag du ska ha som malawi/tanganyike kar!

                        Och förutom det så asien kar med cool inredning och kulii ålar, nån sorts botia, tigerbarb, och nån större asien fisk.

                        Och ett svenskt kar, med svenska fiskar kanske?
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • JojjeN
                          • June 2008
                          • 3567

                          #13
                          Nej, nu vet jag! Du gör allihopa till asien kar och postar bilder sen?
                          Tillbaks efter paus.

                          Kommentar

                          • ToveTott
                            • July 2007
                            • 558

                            #14
                            Om jag hade ett till akvarium skulle det nog bli klogrodor....så otroligt charmiga när dom är många
                            Biolog men inte allvetande

                            102L
                            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                            Kommentar

                            Arbetssätt...