Projektarbete akvarium, tips och råd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • A.P
    • April 2006
    • 48

    Projektarbete akvarium, tips och råd?

    Hej!
    Har nu suttit o läst gamla trådar ang. att ha något med akvarium som projektarbete i trean, för jag skulle nämligen också vilja göra ett projektarbete på det. Problemet är att det finns ju så enormt mycket intressant man kan göra utifrån akvarium, så jag känner mig helt lost just nu vad sjutton ska man ta?
    Tänkte först att jag kunde ta upp liknande (aningen flummigt):
    - Hur man startar/sköter ett akvarium
    - Inredning, olika miljöer
    - Olika fiskarter
    Kanske huvudpunkt: - Att det finns mycket djurplågeri och vanvård när det gäller akvariefiskar, folk glömmer bort att de också är kännande individer.

    Vet inte om det är något man kan ta upp, men det har sett massor av reklam där de också gjort stora akvariemisstag, som en havssalt reklam i tidningen som jag såg, där det stod som rubrik "längtan till havet" och sedan såg man salt förpackningen bredvid ett sötvattenskar där platys och mollys tittar på saltet som om de längtar till havet...men de lär väl dö i saltvattnet?

    Jag går i NV med inriktningen djur (läst/läser etologi, djurhållning, biologi breddn samt matte E) och har stort akvarie intresse, så vill verkligen göra ett imponerande arbete, och lära mej mer!
    Jag är extremt tacksam för allas ideer, tips och råd!

    Tack på förhand!

    Här är mina akvarium:

    ca 30 L: Körsbärsräkor
    Kolglödstetra

    45 L: Amanoräkor
    Fjärilsciklid

    120 L: Amanoräkor
    Nyckelhålsciklid
    Zebrabotia
    Hong Kong botia
    Ping's algätare
    Mosaikgurami
    / Agnes
  • oskarwallin
    • February 2008
    • 1080

    #2
    från vad jag förstått så klarar sig Mollys i saltvatten.. är inte 100 på ifall platys klarar sig
    60,58 liter
    **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
    *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

    Kommentar

    • jesper_b
      • June 2006
      • 1201

      #3
      Ursprungligen postat av oskarwallin
      från vad jag förstått så klarar sig Mollys i saltvatten.. är inte 100 på ifall platys klarar sig
      Mollys klarar sig i lite bräckt vatten men saltvatten det är nog gränsen även för mollys, kanske om man vänjer dom under en period. hade det Platy ska nog hålla sig till sötvatten.

      Jag kan ha fel men det känns inte som att dom ska vara i saltvatten!
      www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
      Mina Malar:
      L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

      Kommentar

      • Albinfiskare
        • November 2007
        • 1399

        #4
        jag går sista året på nv linjen, och jag och min tjej har ett projekt om att få lek på ett gäng Lombardoi i ett 160L.

        altså är frågeställningen: kan vi få dem att leka?

        det är en rätt simpel frågeställning och det är nästan det viktigaste när du skall göra ett projektarbete.

        sen bakar vi in hur fiskarna beteer sig i sin naturliga miljö samt vad de har för förutsättningar där (vattenvärden osv) sen försöker vi efterlikna det i vårat akvarie (med hjälp av tester osv). Försöker få in lite beteende studie genom att iakta firrarna varje dag.

        nu är ju vårt arbete väldigt praktiskt, men du kanske vill göra ngt mera teoretiskt?

        Kommentar

        • oskarwallin
          • February 2008
          • 1080

          #5
          Ursprungligen postat av smegga
          Mollys klarar sig i lite bräckt vatten men saltvatten det är nog gränsen även för mollys, kanske om man vänjer dom under en period. hade det Platy ska nog hålla sig till sötvatten.

          Jag kan ha fel men det känns inte som att dom ska vara i saltvatten!
          vet iaf att blackmolly Klarar sig i vanligt saltvatten... och kan föröka sig i det..
          60,58 liter
          **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
          *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

          Kommentar

          • jesper_b
            • June 2006
            • 1201

            #6
            Ursprungligen postat av oskarwallin
            vet iaf att blackmolly Klarar sig i vanligt saltvatten... och kan föröka sig i det..
            Ja som jag skriver om man vänjer dom över en tid så klarar dom sig i saltvatten, men man ska nog inte gå och köpa en molly som gått i sötvatten och stoppa ner direkt i saltvatten, Blir nog för mycket salt på en gång.
            www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
            Mina Malar:
            L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

            Kommentar

            • oskarwallin
              • February 2008
              • 1080

              #7
              Ursprungligen postat av smegga
              Ja som jag skriver om man vänjer dom över en tid så klarar dom sig i saltvatten, men man ska nog inte gå och köpa en molly som gått i sötvatten och stoppa ner direkt i saltvatten, Blir nog för mycket salt på en gång.
              Ne det e ju självklart
              sorry för OT.

              Tycker det skulle vara kul att själv få göra något liknande projekt i 3:an... men men jag går El/data... så det blir nog svårt.. kanske kan göra typ
              " går det att Styra alla Funktioner i ett akvarium med en dator?" :P :P
              Senast redigerad av oskarwallin; 02 October 2008, 08:27.
              60,58 liter
              **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
              *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

              Kommentar

              • jesper_b
                • June 2006
                • 1201

                #8
                Ursprungligen postat av oskarwallin
                Ne det e ju självklart
                Man vill ju inte att nybörjare ska prova detta för att man inte varit tydlig nog
                www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                Mina Malar:
                L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                Kommentar

                • A.P
                  • April 2006
                  • 48

                  #9
                  Tack för tipsen hitills!

                  Jag tänkte ju då, innan jag hade riktigt börja sitta o grumla över projektarbetet att jag skulle vara lite mer teoretisk o typ berätta om hur det är att ha akvarium som hobby, olika fiskar osv, men nu när jag grubblat ännu mer och fått bra tips, så skulle jag vilja fördjupa mig, som Albinfiskares frågeställning. Det låter väldigt bra, tror jag ska följa samma bana, mer praktiskt och se om jag kan få ett fiskpar att leka. Man får ju plus i kanten ju mer praktiskt man har med i arbetet också, har jag hört.

                  Tyvärr har jag då inga Lombardoi , så jag undrar om det skulle funka med mina två Nyckelhålsciklider? Har dessutom studerat deras beteende en hel del redan (tex. att när de var nyinköpta var de extremt osäkra och kom bara fram när man inte var i rummet, medans de nu har blivit jätte "modiga" och kommer istället fram när man är i rummet osv.).

                  Mvh
                  / Agnes

                  Kommentar

                  • Radioaktiva Räkor
                    • May 2007
                    • 1760

                    #10
                    Nyckelhål är ju jättetrevliga, men riktigt modiga blir dom aldrig Det är dock en intressant fisk som ofta glöms bort på grund av sin bruna färg.

                    //C
                    With a licence to krill!
                    Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                    Kommentar

                    • Albinfiskare
                      • November 2007
                      • 1399

                      #11
                      Ursprungligen postat av A.P
                      Tack för tipsen hitills!

                      Jag tänkte ju då, innan jag hade riktigt börja sitta o grumla över projektarbetet att jag skulle vara lite mer teoretisk o typ berätta om hur det är att ha akvarium som hobby, olika fiskar osv, men nu när jag grubblat ännu mer och fått bra tips, så skulle jag vilja fördjupa mig, som Albinfiskares frågeställning. Det låter väldigt bra, tror jag ska följa samma bana, mer praktiskt och se om jag kan få ett fiskpar att leka. Man får ju plus i kanten ju mer praktiskt man har med i arbetet också, har jag hört.

                      Tyvärr har jag då inga Lombardoi , så jag undrar om det skulle funka med mina två Nyckelhålsciklider? Har dessutom studerat deras beteende en hel del redan (tex. att när de var nyinköpta var de extremt osäkra och kom bara fram när man inte var i rummet, medans de nu har blivit jätte "modiga" och kommer istället fram när man är i rummet osv.).

                      Mvh
                      Precis så! först observerar man sen grubblar man över varför de beter sig som de gör! Men jag hade nog börjat om med allt, så att när du väl börjar med projektet har riktigt koll på alla parametrar, dessutom är det lättare för dem som läser din rapport att få en bättre bild av det hela.


                      Vi har ju vårt kar i skolan och har en lärare som har varit malawi"fanatiker" själv och det är riktigt bra för oss! Men om du inte har någon sådan lärare finns här riktigt kunnigt folk på zoopet och om du har möjlighet att sätta upp ett kar i skolan så gör det! Då ser lärarna att du verkligen jobbar med det och kanske ställer frågor som du lätt svarar på
                      Glöm inte att i skolan finns massa matrial att mäta olika vattenvärden med, inte sånt trams som färdigköpta wannabe test sånt som är bra att ha med i rapporten lovar jag

                      Baksidan med att ha det i skolan är att vissa elever är klåfingriga, och vi fick vårt kar förgiftat med diskmedel och alla firrar dog utom en. Men skolan pröjsade nya firrar till oss och flyttade karet till ett mera säkert ställe på skolan(http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123514)

                      Lycka till! men du får nog lägga på ett kol!

                      Kommentar

                      • A.P
                        • April 2006
                        • 48

                        #12
                        Halloj
                        Ne, jag håller med att de aldrig verkar bli riktigt modiga, de kan ju fortfarande hoppa lite också när man ska rengöra akvariet...tycker verkligen att de är underskattade, de är ju riktigt trevliga och fina, även om de inte har värsta färgerna. Lite coolt, mina har fått lite grön-blått skimmer på fenorna nu oxå, så lite glittrar det om dem i alla fall när de simmar runt :P de är så otroligt snälla också, nästan lite mesiga, de säger aldrig ifrån när nån av botierna retas...

                        Nope, har ingen möjlighet till att ha ett kar i skolan, och skulle bli för upprörd om fiskarna utsattes sabotage man blir så trött på omogna människor...har inte heller någon lärare som är akvarieintresserad inte ens någon i klassen eller kompis som är det, så fort jag pratar om mina fiskar och akvarieplaner står folk som frågetecken..
                        Vilka material använder ni till vattenvärdena då? märken? Just nu har jag bara pH stickor och termometer hemma, tror jag måste uppdatera lite...
                        / Agnes

                        Kommentar

                        • sme_h
                          • November 2003
                          • 625

                          #13
                          Varför inte försöka få dina fjärilar att ta hand om sin avkomma? Där du har du en utmaning
                          1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                          Kommentar

                          • Albinfiskare
                            • November 2007
                            • 1399

                            #14
                            Ursprungligen postat av A.P
                            Halloj
                            Ne, jag håller med att de aldrig verkar bli riktigt modiga, de kan ju fortfarande hoppa lite också när man ska rengöra akvariet...tycker verkligen att de är underskattade, de är ju riktigt trevliga och fina, även om de inte har värsta färgerna. Lite coolt, mina har fått lite grön-blått skimmer på fenorna nu oxå, så lite glittrar det om dem i alla fall när de simmar runt :P de är så otroligt snälla också, nästan lite mesiga, de säger aldrig ifrån när nån av botierna retas...

                            Nope, har ingen möjlighet till att ha ett kar i skolan, och skulle bli för upprörd om fiskarna utsattes sabotage man blir så trött på omogna människor...har inte heller någon lärare som är akvarieintresserad inte ens någon i klassen eller kompis som är det, så fort jag pratar om mina fiskar och akvarieplaner står folk som frågetecken..
                            Vilka material använder ni till vattenvärdena då? märken? Just nu har jag bara pH stickor och termometer hemma, tror jag måste uppdatera lite...
                            spektofotometrar och riktiga pH-metrar, och sen finns det massa med labbar man kan göra på vattenkemin. mina klasskompisar har ingen koll på akvarie alls heller med de tycker att det ser mysigt ut och gillar att titta på fiskarna^^

                            Kommentar

                            • 0422
                              • August 2007
                              • 644

                              #15
                              Kul att du har akvaristik som projektarbete, betyder att jag inte är den enda som har de tankarna

                              Själv går jag natur-matte/data, och är dessutom i Kanada nu för ett år, men när jag kommer hem blir det 3e ring och projektarbete och planen är att starta upp en afrikansk 720-liters sötvattensbiotop


                              Ska bli kul att följa det här projektet, vad du än bestämmer dig för att göra, kanske kan man snappa upp idéer till sitt eget? Tycker det låter intressant med din idé om att "upplysa" folk om fiskar, att de är varelser, att man ska ta hänsyn till deras krav på livsmiljöer, man ser misskötta fiskar överallt

                              Önskar dig all lycka till i världen med det här projektet *tumme upp*
                              - MAKE LOVE NOT LANDFILL -

                              Kommentar

                              Arbetssätt...